Minden, amit 50 felet tudni érdemes

Silver fox

Gyógyító hangok

2017. március 06. - nagymenő

A zeneterápia célzott és tervszerű tevékenység, amelynek során a terapeuta és az egyén vagy csoport a hangokat hívja segítségül az érzelmek kifejezéséhez, emlékek felidézéséhez. Bár a hallás a korral sokszor romlik, a zene fontos része marad az életünknek.

Egy amerikai felmérés szerint idős korban az emberek 31%-a „bizonyos szempontól fontosnak”, 11%-a „fontosnak”, 29%-a pedig „nagyon fontosnak” nevezte életében a zenét. A zenén keresztül könnyebb felidézni az ifjúkor kellemes emlékeit, újra átélni a jelentőségteljes pillanatokat, amelyek amúgy a feledés homályába vesznének. Egy másik kutatás szerint az idős zenehallgatók fele nyilatkozott úgy, hogy a zene többet jelent számára, mint korábban, csupán az alanyok egyötöde mondta, hogy nem változott a jelentősége. A vizsgált személyek többsége szerint a zene energiát, erőt ad. Különösen igaz ez, ha célzottan kiválasztott zenét hallgatnak, és a csoportos zenehallgatás után közösen idézik fel gondolataikat, érzéseiket, emlékeiket.

zene.jpg

Egy régebbi finn kutatás háborús veteránokat vizsgált. 12 fős, 76 és 85 év közötti II. világháborús veteránokból alakítottak 12 fős csoportokat, amelyek három éven át működtek. A csoportok terápiás céllal jöttek létre, de igazából nem zeneterápiáról volt szó, hiszen a vezetők rengeteg, különböző típusú tevékenységet kombináltak. Ugyanakkor sok zenét használtak a terapeuták, hogy előhozzák a rég elfeledettnek hitt emlékeket, érzéseket. Voltak olyan dalok, amelyek szinte minden résztvevőnél azonnal kinyitották a mentális lakatokat, segítettek abban, hogy a résztvevők nyíltan beszéljenek a fájdalmas emlékekről. A „generációs” dalokon kívül, szinte mindenki felidézett egy-egy olyan számot, amely neki személyesen jelentett sokat. Egy bizonyos dal eléneklése után például egy idős hölgy sírva fakadt. Elmondta, ezt a számot nem sokkal azelőtt hallotta, hogy megtudta, a férje elesett a fronton. Arról mesélt, azóta is képtelen volt szavakba önteni azt a fájdalmat, amit akkor érzet. A dal hatására azonban sok évtizeddel később átszakadt a gát, az elfojtott emlékek felszínre törtek. A terapeuták pedig arról számoltak be, hogy a katartikus élmény után a hölgy viselkedése sokat változott, sokkal nyitottabbá vált.

Egyes kutatók szerint a zene úgy működik, mint valami tükör. A hallgató saját magát, érzéseit, élményeit érzékeli benne. Ugyanakkor a terápia során a zene mégis valamiféle szimbolikus távolságot teremt az egyén és a traumatikus élmények között. A zene, miközben előhívja az emlékeket, egyfajta védőburkot is teremt. Amellett, hogy gyönyörködtet, zenehallgatás közben soha nem érezzük magunkat egyedül, hiszen megtöri a csendet, amely sokszor az egyedüllét szimbóluma.

A zeneterápia idős korban nem csupán az elnyomott, elfeledett emlékek felidézését, feldolgozását segítheti. Demenciában, Alzheimer-kórban szenvedők kezelésében is fontos szerepe lehet. Akiknél az érzések, gondolatok értelmezése, verbális kifejezése gondot jelent, a zenére adott reakcióikkal képesek kifejezni magukat, illetve a terápia hatására töredezett gondolataik strukturáltabbá válnak.

A zene persze az egészséges embereknek is segít. A hangszerhasználat, az éneklés – akár közösen, akár otthon egyedül -, a zenehallgatás vagy a tánc kifejezetten jó hatással van mentális egészségünkre. Nem csupán érzéseinket mozgatja meg, de a logikus gondolkodást is fejleszti – hiszen, mint az köztudott, a zene valójában strukturált matematikai rendszer, csak éppen élvezetesebb. Ha pedig táncolunk is hozzá egy kicsit, a napi testmozgás is megvan. Egyszóval terapeutával, célzottan, vagy csak úgy, az örömért magáért, a zene az egyik legjobb gyógyszer.

Füvező nagyik

250%-kal nőtt az idős marihuana használók száma az Egyesült Államokban

Ruth Brunn 98 éves. Egy idősotthonban él. Kerekesszékkel közlekedik. Soha korábban nem használt semmiféle drogot. Az utóbbi időben azonban a napi rutin részévé vált nála egy kicsi zöld cannabiszolajjal töltött kapszula. „Nem érzem, hogy különösebben feldobna, a fájdalmat viszont tompítja.” – mondja az idős asszony, aki évtizedek óta szenved ízületi fájdalmaktól.

Nem ő az egyetlen rendszeres kannabisz fogyasztó a new york-i idősotthonban. Az intézmény vezetősége ugyanis szokatlan lépésre szánta el magát: a hagyományos, receptre felírt gyógyszerek helyett alternatív medicinaként használják.

Módszerük szokatlan, de nem egyedülálló. A krónikus fájdalmat egyre több intézményben kúrálják ily módon. A kannabisz ugyanis sokkal kevésbé addiktív, mint a morfin tartalmú fájdalomcsillapítók, és gyakorlatilag nincs semmiféle mellékhatása – állítják a módszer pártolói.

fuvezo3.jpg

Persze rengeteg olyan otthon is van, ahol az orvosi célú kannabiszt, noha legális, nem alkalmazzák. Hivatalosan. Amióta ugyanis több amerikai államban legalizálták rekreációs céllal a marijuanát, egyre több idős ember használja. Igaz, nem a kapszulába zárt kivonatot, hanem a „hagyományos” füvet. „Nem hirdetjük, de szemet hunyunk felette” – nyilatkozta az egyik ilyen otthon vezetője.

Felmérések szerint a 65 évnél idősebbek képviselik azt a korosztályt, amelyben a leglátványosabban emelkedett a fogyasztók száma, az elmúlt években 250%-kal!

A marihuana orvosi hatásait egyre többen kutatják. A fájdalomcsillapítás mellett az eddigi eredmények szerint a rákbetegek állapotát javítja, hatásos a zöldhályog kezelésében, a sclerosis multiplexben és Alzheimer-kórban szenvedőknél, az epilepszia és a Chron-betegség kezelésében.

„Nagyon fontos lenne a felvilágosítás, az edukáció.” – figyelmeztetnek még azok az orvosok is, akik egyébként támogatják a kannabisz orvosi alkalmazását. „Míg az elszívott fűnek vannak káros mellékhatásai, a kannabisz olajnak gyakorlatilag nincsenek. Mindenképpen oda kell figyelni az adagolásra is, hiszen az idős emberek szervezete sokszor máshogy reagál, mint mondjuk a negyveneseké.”

Legyél te is „superager”!

Superager: akinek a mentáis életkora sokkal kevesebb, mint a valódi

Miriam Stoppard brit orvos, író, televíziós műsorok házigazdája. Könyveit – Babakönyv, Tinilányok könyve, A nők könyve, A változás kora, Nagyszülők könyve – a magyar olvasók is ismerik, szeretik. Dr. Stoppard hazájában igazi híresség, most éppen Az Igazi Marigold Hotel című valóságshowban szerepel – melyet a nagysikerű Marigold Hotel filmek ihlettek. A showban idős brit celebek költöznek egy indiai idősotthonba – csakúgy, mint a filmben. A 79 esztendős írónő azonban a forgatások idején sem dobta el a tollat, továbbra is hiteles, és fontos tanácsokkal látja el olvasóit. A Mirror hasábjain megosztotta, szerinte mi a legfontosabb ahhoz, hogy akár a hetedik x után is jól érezhessük magunkat a bőrünkben.

stoppard1.jpg

És most nem a külsőről van szó, bár kétségtelen, hogy a doktornő 79 esztendősen kirobbanó formában van. Saját bevallása szerint ötvenes évei közepén a szemei környékén végeztek plasztikai beavatkozást, de sem előtte, sem utána nem ért hozzá szike, vagy tű, szépségét a genetikának és saját magának köszönheti. Mi hát a titok? Íme, Miriam Stoppard, egy igazi superager tanácsai:

  • Az elmémet azzal tornáztatom, hogy sokféle munkát végzek, többnyire fiatalok között.
  • Emellett sok szabadidőt hagyok magamnak.
  • A férjem mindenben támogat, bátorít.
  • Folyamatosan tartom a kapcsolatot a családom tagjaival.
  • Vannak igazi barátnőim.
  • Egészségesen étkezem – 80%-ban. Rengeteg zöldséget-gyümölcsöt eszem, sok halat fogyasztok, kerülöm a zsíros húsokat.
  • Nem dohányzok.
  • Minden nap sportolok.

Mivel fittnek érzem magam, rengeteg időm van arra, hogy teljes életet éljek. Nem érzem magam fáradtnak már kora reggel, mint abban az időben, amikor nem mozogtam eleget.

Ha csupán egyetlen tényezőt kellene kiemelnem azok közül, amelyek a mentális egészség szempontjából fontosak, az az optimizmus lenne. Ez mindig lendületben tart, és kiváló gyógyszer. Kutatások is kimutatták, hogy azok, akik alapvetően optimista természetűek, kevesebbszer betegszenek meg, ha mégis, gyorsabban gyógyulnak, általában erősebb az immunrendszerük, mint a pesszimistáknak. Az optimista hozzáállás azt is jelenti, hogy felelősséget vállalunk saját magunkért, az egészségünkért, nem csak passzívan csúszunk bele az öregkorba. Az optimisták tovább élnek, szelídebben idősödnek. Ápolják baráti kapcsolataikat, szociálisan aktívak.

stoppard4.jpg

A sport, a fizikai aktivitás hihetetlen hatással van nem csupán a testi-, hanem a mentális egészségre is. Személyes tapasztalatból mondom, a rendszeres mozgás jókedvre derít, segít leküzdeni a negatív érzelmeket, mint például a harag vagy a depresszió. Általában úgy ébredek, hogy egy kicsit lehangoltnak érzem magam, de fél óra a szobabiciklin, és a kedvetlenségnek nyoma sincs. A mozgás elárasztja a testet hormonokkal, amelyek csökkentik a feszültséget, a stresszt és a fáradtság érzését. És még várakozni sem kell a hatásra! Azonnal érezhető! Nem kérdés – függő vagyok. Egy napot sem hagynék ki!

Tanulj meg pozitívan gondolni magadra! A negatív énkép többnyire gyerekkori rossz élményekből táplálkozik. Ezeket nehéz kitörölni, de nem lehetetlen!

Mondd ki hangosan!

  • Jó ember vagyok!
  • Hiszek a sikerben!
  • Képes vagyok jobbá tenni a saját életemet!
  • Szeretem, és elfogadom magam olyannak, amilyen vagyok!
  • Nem csak azért születtem a világra, hogy másokat tegyek boldoggá!
  • Erősebb, egészségesebb, energikusabb leszek!
  • Megérdemlem a boldogságot!

Szóval szeretnél „superager” lenni?

Ez egy olyan cél, amiért érdemes küzdeni! Lisa Feldmann Barrett, a Northeastern Egyetem kutatója MRI-vel vizsgált átlagos, és superager alanyokat a hatvan és nyolcvan év közötti korosztályból. Megállapította, hogy az agy bizonyos területei az átlagos időseknél elvékonyodtak, míg a szupernagyiknál nem. Az utóbbiak agyának MRI képe gyakorlatilag megkülönböztethetetlen volt a huszonévesek agyáról készült felvételektől. Hogy melyek ezek a kritikus területek? Döntően olyanok, amelyek az érzelmekért felelnek. Vagyis úgy tűnik, elménk emocionális része tart minket fiatalon. Barrett professzor szerint ezek a területek kemény munkával edzhetőek, legyenek bár a kihívások fizikaiak vagy mentálisak.

Nincs új a nap alatt! 2017-es tavaszi trendek

Hogy mi a baj 50 fölött a divattal? A méret? Nem. A fazon? Dehogy! Csak az, hogy nincs benne semmi újdonság! Az elmúlt néhány évtizedben láttunk – és kipróbáltunk már szinte mindent. És van néhány ruhadarab, amit – még ha tökéletesen is állna – inkább meghagyunk azoknak a generációknak, amelyek még nem tudják azt, amit mi már igen.

Az idén úgy tűnik nagy divat lesz a body. Ismét – mondja, aki még élénken emlékszik a nyolcvanas évekre. Nos, a body kétség kívül csinos. Valahogy mégsem ez ugrik be elsőre róla. Sokkal inkább az a rengeteg macera, amit a mosdó látogatás jelentett. Köszönjük, de bajlódjon a kis patentokkal más! Ugyanez a helyzet az overallokkal is, amelyek szintén reneszánszukat élik.

nincsuj2.jpg

Szerencsére azonban akadnak szép számmal olyan irányzatok, amelyek szép emlékeket idéznek. Itt van rögtön az a sok csík! A tengerész stílus örök, rendszeresen visszatér a divatba. Nem véletlen! Üde, vidám, elegáns – és minden korosztálynak jól áll! A csíkoknál csak egyre kell figyelnünk: a széles, keresztbe futó sávok egy mérettel nagyobbnak mutatnak.

Általában igaz ez a nagyméretű, színes mintákra is. A trükk itt annyi, hogy a mintáknak jó helyen kell lenniük. H valaki például a lábaira büszke, nyugodtan húzzon egy virágos nadrágot – szigorúan egyszínű felsővel.

nincsuj3.jpg

A divattervezők az idén végre lemondanak a szűk, test vonalát követő fazonokról. A lágyesésű fazonok, a hullámzó, harang szabású ujjak, a laza kabátok, a szélesebb fazonú felsők divatosak – és nem csak a tizenéves piszkafa lányokon állnak jól.

Tetszenek az atléta fazonú, vagy vállpántos ruhák, de nem akarsz túl sokat mutatni? Ez a te szezonod! Egy egyszerű póló, amit a ruha alá húzunk, eltakarja a kényes részeket, és ráadásul szuper menő!

Bár a legtöbb nő drámaként éli meg, ha egy számmal nagyobb ruhát kell vennie, ne ragaszkodjunk a megszokott mérethez! Ruhából, felsőből nyugodtan vegyünk egy számmal nagyobbat. A próbafülkében általában csak álldogálunk a tükör előtt, egy ruhában azonban mozogni, ülni, járni is kell – és nem árt, ha mindezt kényelmesen tehetjük. Ráadásul a kicsit bővebb ruha nem emeli ki azt, amit nem szeretnénk közszemlére tenni. Ha zavar minket a méret, amikor a boltból hazaértünk, gyorsan vágjuk ki a címkét – és felejtsük el örökre!

nincsuj4.jpg

A nadrágoknál más a helyzet: ha a próbafülkében belepréseltük magunkat, maradhat. Egyrészt, mert az anyag úgyis mindig enged egy kicsit, másrészt, mert összetart, formálja az alakot. A pocakra hízóknál a magasabb derekú fazon az előnyösebb, így elkerülhető az a bizonyos muffin-deréknak nevezett jelenség.

A tíz centis tűsarok biztosan jól mutat a divatfotókon, de lássuk be, valódi kínzóeszköz. Szerencsére a sarkak magassága az idén nem a Mount Everestet idézi. A legjobban viszont azok járnak, akik szívesen húznak edzőcipőt: a kényelmes darabok között rengeteg csinos, nőies fazon akad.

nincsuj5.jpg

És hogy valóban nincs új a nap alatt, arra bizonyíték, hogy az igazán trendi kiegészítőkért nem is a saját ékszeres ládikánkat kell feltúrni, hanem a nagymamánként. Az art deco stílusú fülbevalók, brossok az ide tavasz és nyár igazi sztárjai lesznek!

Játszóterek, ahol unokák nélkül is jól érezheted magad

Elmúltak azok az idők, amikor az idősebb generáció tagjai csak padon ücsörögni, galambot etetni jártak a parkba. Úgy tűnik, ennél aktívabb kikapcsolódásra is van igény. Az időseknek tervezett játszóterek gombamód szaporodnak Európában és Amerikában. A parkokban olyan játékokat, sporteszközöket szerelnek fel, amelyek az egyensúly érzéket, a rugalmasságot, az erőnlétet fejlesztik, mindezt úgy, hogy kevéssé terhelik az ízületeket, vagyis nyugodtan használhatóak a hatodik x-en túl. Arról, hogy ez milyen hatással van az egészségre, kár is szót vesztegetni. Mindenki tudja, hogy a friss levegőn végzett rendszeres mozgás jót tesz a keringésnek, az erősebb izomzat, a biztos egyensúlyérzék pedig csökkenti az esések, törések előfordulását.

jatszoter.jpg

A senior parkok másik óriási előnye, hogy közösségteremtő erejük van. Ahogy a páréves gyerekek a homokozóban szereznek új barátokat, az idősebbek társadalmi életének is kiváló terepe a játszótér. Ahogy a Brit Királyi Parkok szóvivője, Joanna Hughes nyilatkozta, a számtalan fizikai előny mellett a felnőtt játszóterek legnagyobb előnye, hogy segítenek szociálisan aktívnak maradni, ezáltal pedig jótékonyan hatnak a mentális egészségre.

Az óceán túlpartján, Amerikában egészen más koncepció mentén alakítják ki a nyugdíjasoknak szóló játszótereket. Ott nem senior parkokat, hanem kifejezetten sokgenerációs játszótereket építenek. A KaBOOM! nevű nonprofit szerevezet 53 ilyet hozott már létre szerte az Egyesült Államokban, így számításaik szerint 135 500 gyereknek, és 61 500 senior korú látogatónak biztosítanak rendszeres szórakozási lehetőséget.

Sarah Pinsky, a KaBOOM! ügyfélszolgálati igazgatója szerint a játék a legjobb összekötő kapocs a generációk között. A játék ugyanis a kognitív és fizikai előnyein túl csökkenti a stresszt – korosztálytól függetlenül.

Az egyik parkban az idős látogatók már fitnesz klubot is alakítottak, rendszeresen közös edzéseket tartanak a kihelyezett játékokon. Máshol egy korábban is létező parkot alakítottak át a többgenerációs koncepció alapján. Korábban itt egymástól elkülönülve működött egy játszótér a gyerekeknek, és néhány sétaútvonal padokkal az idősebbek számára. A parkot akkoriban alig használta valaki. A felújítás után azonban nagyon megugrott a látogatók száma, most ez a város egyik legnépszerűbb parkja – a gyerekek és idősebbek körében egyaránt.

A senior játszóterek ötlete azonban nem csupán angol nyelvterületen népszerű. Csak Barcelona körzetében közel 300 időseknek való játszótér működik. A helyi hatóságok úgy számolnak: az idősbarát parkok fejlesztése – ha pénzbe is kerül – hosszabb távon komoly anyagi előnyökkel is jár. 2050-re a spanyol lakosság 45 százaléka nyugdíjas korú lesz. Ha ők fittek, egészségesek, a szociális- és egészségügyi kiadások nem nőnek drasztikusan.

Magyarországon az első, kifejezetten időseknek készült játszóteret Győrben adták át 2008-ban. Ezzel Győr a világon a negyedik(!) olyan város volt, Los Angeles, Berlin és Tokió után, amely ilyen létesítménnyel büszkélkedhet. A budapesti Városligetben három évvel később nyílt egy hasonló játszótér, de a fővárosban azóta több ilyen is működik. Próbálta már valaki? Kíváncsi lennék a tapasztalatokra!