Több mint 2,4 millióan voltak kiváncsiak „Joey kilépésére” a YouTube-on, 500-nál is többen fűztek hozzá kommentet és 20,000-nél is többen like-olták, így igazi szenzációvá vált ez a videó. A videón Joey DeFrancesco, a Providence-i Renaissance Hotel dolgozója, átnyújtja főnökének felmondólevelet, miközben a háttérben a fúvószenekar elkezd játszani.
Nem csoda, hogy Joey-t szinte népi hősként tisztelik, hisz számtalan alkalmazott érzi úgy, hogy igazságtalanul bánnak vele munkahelyén.
Azonban Joey egy dologról megfeledkezett: mégpedig arról, hogy bármi, ami valaha felkerül az internetre, az kitörölhetetlenné válik, és örökre kísérteni fogja életét.
Annak ellenére, hogy DeFrancesco nyilvánosságra hozta, hogy már van egy sokkal jobb munkahelye, vajon nem lesz-e hatással hosszú távon karrierjére ez a kis epizód. Nagyon kevés alkalmazott mondhatja el, hogy tökéletes a harmónia közte és főnöke között, ezért aztán nem sok munkáltató akad, aki a szívesen látna egy olyan munkaerőt, aki nyilvánosan gúnyolta ki előző főnökét. Honnan tudhatná, hogy nem követ-e el ellene is valami hasonlót. Én is viccesnek találtam, amikor a zenekar játszani kezdett, de nem szívesen vennék fel egy ilyen embert.
Ez nem egy különleges, egyedülálló eset. A következő két statisztikai adat hűen tükrözi a probléma nagyságát: 2009-ben Amerikában a cégek 8%-a küldött el embereket közösségi oldalak helytelen használata miatt; ennek ellenére 2010-ben az alkalmazottak 10%-a online panaszkodott főnökére.
“És mi van a szólásszabadsággal?” - kérdezhetik az olvasók. Joey esete azonban nem annyira az emberi jogokról, inkább a karrierjéről szól. Azokat az elégedetlen alkalmazottakat, akik online kritikák miatt léptek ki cégüktől peres úton sem lehet kérdőre vonni. A Time magazinban megjelent cikk szerint egy mentős Connecticut-ban a Facebook-on panaszkodott főnökeire, majd megnyerte az ellene indított rágalmazási pert. A Nemzeti Munkajog szerint tilos bárminemű retorziót alkalmazni azzal a munkavállalóval szemben, aki nyilvánosan beszél munka-körülményeiről.
A Renaissance hotel ugyan indíthatna pert, az azonban magas költségekkel járna és a végső döntés nem biztos, hogy kedvező lenne számára.
Ha jogi úton nem is vonható felelősségre az illető, más szempontból sok kára származhat az online videókból. Sokan nem fogják fel, hogy ha valamit közzé tesznek a közösségi oldalakon vagy a YouTube-on, azt követően már nincs kontrolljuk az információ fölött. Ha egy videó népszerűvé válik, mások sokszorosítják azt és különböző verziókat hoznak létre belőle. Ha Joey úgy dönt, hogy rendbe hozza online megjelenését, már nem tehet semmit, hiszen más felhasználók más verziókat is publikáltak ezzel kapcsolatban. A folyamat visszafordíthatatlan.
Ez egy komoly probléma: Idén a 25év alatti személyek 50%-a állította azt, hogy szokott online posztolni. A Google találatok az adott személy múltját tükrözik, és ez alapján alakul ki az első benyomás a kollégákban, illetve a leendő munkáltatóban is.
Tanuljunk DeFrancesco hibájából. Csak a hecc kedvéért és azért, hogy minél több ember megismerjen nem érdemes kockára tenni karrieredet. Mielőtt legközelebb bármit közzéteszel, a jövőd érdekében gondold végig, hogy nem rontja-e az image-edet az interneten megjelent információ.