Minden, amit 50 felet tudni érdemes

Silver Fox

Szabadúszóké a világ

2012. február 27. - nagymenő

 

1997-ben Dan Pink írta a Fast Company magazinban, hogy Amerikában körülbelül 25 millió ’szabadúszó’ van. A szabadúszó azt jelenti, hogy egyetlen munkahelyen sincs stabilan elkötelezve: ők a külsős tanácsadók és a megbízási szerződéssel dolgozók.
Ebből kifolyólag nem részesülnek egészségbiztosításban, munkanélküli segélyben, és nem rendelkeznek a kollektív szerződésben előírt jogokkal. A szabadúszók több projekten, több partnerrel dolgozhatnak akár egy időben is.
A Kelly Services 2011-ben arról számolt be, hogy a szabadúszók száma 44 millióra emelkedett, mivel egyre többen vágynak a szabadságra, Becslések szerint 2020-ra várhatóan 70 millió szabadúszó lesz a munkaerőpiacon, ami egyben azt is jelenti, hogy a cégeknél több ideiglenes szakember lesz, mint teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló. Mindez azt tükrözi, hogy a nyolcórás munkavállalókkal szemben egyre inkább olyan szakembereket preferálnak, akik csupán egy-egy projekt erejéig vesznek részt a cég életében. 
A külsősök alkalmazása jelentős megtakarítással jár és egy speciális üzleti probléma megoldását szolgálja. A teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállalók általános szakemberek és többe kerülnek a fizetésen túl járó juttatások miatt. A CareerBuilder adatai szerint 2009-ben a cégek 28%-a foglalkoztatott időnként külsősöket, míg 2012-ben már 36%-uk nyilatkozta ugyanezt.  John Challenger, a Challenger, Gray & Christmas ügyvezetője szerint a szabadúszók alkalmazása azért is kifizetődő, mert a gyengébb üzleti időszakokban a cégeknek nem kell eltartaniuk őket. A cégek toborzási stratégiája a ’szükség esetén’ trend felé tart.  
A mai gazdasági helyzetben már nincs biztos állás, egy szakember nagyon könnyen elveszítheti munkahelyét egy új technológia bevezetése miatt, és ma már a munkavállalók sem kizárólag egy adott osztályon belül lépkednek a ranglétrán, hanem az egész szervezeten belül építgetik karrierjüket. Challenger szerint: „Ma már kevesebb szó esik a lojalitásról, ennél sokkal fontosabb az adott projekt sikeressége”. Ha szabadúszó vagy, esetleg szeretnél azzá válni,  jó ha észben tartod a következő tanácsokat.
1. Lépj kapcsolatba a többi szabadúszóval
A legnehezebb feladat megbízást szerezni a projektekre. Biztosan lesz olyan időszak, amikor csak keresgélsz és épp nincs munkád, ellentétben egy cégen belüli alkalmazottal, akit a felettese direktben ellát projektekkel. Jó értékesítővé kell válnod és kapcsolatokat kell kiépíteni, ha szeretnél boldogulni a szakmában. Ennek egyik feltétele, hogy a szakmabeli kollégákkal is jó kapcsolatot kell ápolni. Ha összefogtok, megoszthatjátok erőforrásaitokat és sokkal sikeresebben tárgyalhattok a leendő megbízóval. Ajánlj munkákat a többi külsősnek, hogy ők is gondoljanak majd rád egy-egy lehetőség kapcsán. Az ilyen apró szívességek általában kamatostul megtérülnek. Használd a
 Twellow.com-ot, ahol rengeteg szabadúszó szakembert találsz, és csatlakozz a Consultants Group-hoz a LinkedIn-en.
2. Lépj be a szabadúszók piacára
Ne keseredj el, ha nem te kapod meg az első Google-on található munkát, hisz külföldi cégekkel is versenyezned kell, akik lehet, hogy olcsóbban vállalják a feladatot. A következő munkákra van nagy igény és meg is fizetik azokat: online marketing, speciális írásos anyagok készítése üzletágak részére vagy tömegtájékoztatás céljából, programozás, és szövegírás. A kevésbé jól fizető munkák közé a blogolás, az üzletfejlesztés és a grafikai tervezés tartozik. Vannak olyan weboldalak, ahol licitálhatsz egy adott projektre, léteznek szakblogok állásajánlatokkal, és munkalehetőségeket tartalmazó gyűjtő honlapok. Kezdőknek ajánlott az Elance.com vagy a Freelancer.com, ahol több ezer nyitott projekt várja az érdeklődőket.  Ezen kívül a jobs.problogger.net használata is ajánlott, illetve a szakterületedet érintő blogok felkeresése. És végül, de nem utolsó sorban, használd a gyűjtő oldalakat, mint például az Indeed.com-ot, ahol kulcsszó alapján több ezer munkalehetőséget találhatsz. Bónuszként ne feledkezz meg a Twitter Search- ről sem, ahol a napi aktuális ajánlatokat listázhatod.
3. Folyamatosan reklámozd önmagad
Készíts egy weboldalt, ahol bemutatod az esettanulmányaidat, szakmai pályafutásodat, munkáidat. Blogolj az üzletedről, konferenciákról, szervezetekről, kommentáld a szakterületeddel kapcsolatos eseményeket, készíts hírlevelet, hogy az üzleti partnerekkel folyamatos kapcsolatban maradj, publikálj cikkeket szaklapokban, weboldalakon. Kérj az elégedett ügyfeleidtől referenciát és, ha van rá anyagi kereted, hirdesd magad a Google AdWords-on, a Facebook Social Ads-en és a LinkedIn-en.  A lehető legtöbb emberhez juttasd el az információkat, mivel ők további kapcsolatokat generálnak, ami nélkülözhetetlen az üzlethez. 
4. Változtasd projektjeidet egy tejes munkaidős állássá
A szabadúszók egyharmada teljes munkaidős állásra vágyik a Munkaügyi Hivatal statisztikai adatai szerint.  Amíg a megbízódnál dolgozol, nézd át a szabad pozícióik listáját és kérdezd meg nyíltan, hogy milyen lehetőségek vannak cégen belül. Tekints úgy megbízódra, mint a munkáltatódra: tölts több munkaórát nála, javasolj megoldásokat a problémákra, vegyél részt céges eseményeken. Add tudtára a megbízódnak, hogy szívesen dolgoznál nála állandó jelleggel is, egyébként nem fogsz eszébe jutni egy nyitott állás kapcsán. Akkor pályázhatsz jó eséllyel egy teljes állásra a megbízódnál, ha bebizonyítod, hogy elkötelezett és lojális vagy iránta.


 

A bejegyzés trackback címe:

https://silverfox.blog.hu/api/trackback/id/tr224213163

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zdyzs 2012.02.28. 04:19:39

Érdekes egy poszt. Azzal kezd, hogy egyre többen vágynak a szabadságra és ezért nem kötelezik el magukat egy cégnél sem, majd zárásként elmondja, hogy igazából ez nem is igaz és tanácsokat ad hogyan NE legyünk szabadúszók. Akkor most hogy is van? Szabadúszóké a világ vagy az alkalmazotakké?

Rousseau 2012.02.28. 05:45:26

@zdyzs: Abszolút jogos észrevétel!!
Tipikusan az a pszt, ami szépen, pontokba szedve elmondja azt, amit egyébként mindenki tud vagy sejt. Pl. kapcsolatépítés, önmagad reklámozása.

zdyzs 2012.02.28. 05:59:49

@Rousseau: Az még nem zavar, hogy egyértelmű dolgokat ír le, mert tapasztalatom szerint biztosan vannak olyanok, akiknek ez nem magától értetődő - más kérdés, hogy való-e nekik a szabadúszó lét. De talán pont a poszt mutat rá leginkább, hogy sokan nem maguktól választják azt, hogy nem alkalmazottak, hanem mert nincs más lehetőségük. Azoknak meg szerintem jól jön egy ilyen összefoglaló, főleg, hogy méf webcímeket is ajánl (melyek persze nem tudom ilyen jók)
De az, hogy az egész poszt címe és eleje szerint nincs is jobb mint szabadúszónak lenni, majd azzal zár, hogy NE legyünk szabadúszók - na az szerintem minimum furcsa.

magyar ember teli szájjal 2012.02.28. 06:23:22

@zdyzs: Magyarországon az alkalmaozzottaké. Fix fizu, bő egy hónap szabi, elég ott lenni de nem kell jól dolgozni, a terhes nők fél évtizedig nem kell rendesen dolgozzanak, szinte minden észzerű indok alkalmatlan az elbocsátásra, és a munkaügyi perekben is a munkavállaló indul vesztesként.

Nem beszélve a Facebookról, amit egész nap lehet használni.

Ezzel szemben ha a szabadúszó nem mutat fel eredményt, egyből elküldik.

zdyzs 2012.02.28. 06:42:27

@magyar ember teli szájjal: Ez azért nem csak magyar probléma, a világ számos országában az alkalmazotti lét egyenlő a nem hatékony munkavégzéssel.

Volkov 2012.02.28. 07:22:21

Ez olyan cikk amit akár angolból is fordithattak volna, ilyenekkel van tele a legtöbb külföldi állástanácsadó portál.
A mai magyar valóság:
1: van élet a marketinges, komminikációs bölcsész, stb. nem termelő piacon kivül is. Magyarországon egyébként is nem hiszem hogy tömegeket tart el. Az emlitett honlapok nagy része az USAban hirdetett melók. Alsóbélatelepi szórólapozás nemigen van benne. Ezen kivül nálunk a szolgáltatásból erős tulkinálat van.
2: Nekem pl az ügynöki munka ami főleg legtöbb "munkaadónál" értelmeznek amikor szabaduszókat keresnek az nem projekt. Egyszerüen nem akar fizetés adni, hanem jutalék van.
3: Ahol termelő munka folyik pl műszaki pályán: tervezőmérnökök, kivitelezésben dogozók. Gyakorlatilag mindekit projektre vesznek fől, aztán mindenkit lapátra tesznek utána. Az irányitó magot tartják meg állandóra. Még pl a speciális tervezőcégekkel is igy van. Ha megkapnak egy munkát, fel kell duzzasztaniuk a létszámot, vége a melónak akkor lapát, vagy fizetés nélküli szabi. A magyar jog száműzte a megbizási szerződést: hallhattuk pár éve: "bujtatott munkaszerződés". Ehelyett ugy tudsz melót vállalni ha számlaképes vagy (vállakozó vagy tőkerő nélküi kkt), persze a projekt vége felé csődbe huzzák a projektcéget és jobb esetben a pénzednek csak egy részét nem kapod meg, rosszabb esetben pedig egy kanyit se. (személyes tapasztalat), esetleg a nyakadba varnak valami olyan dolgot amire nincs teljes ráhatásod (pl határidő csúszás miatt nem kapod meg a teljes kialkudott összeget, esetleg olyan plusz feladatokat terhelnek rád, aminek a költségvonzata nálad csapódik le. Pl jól képzett kivetelező mérnököt néhány multin kivül senki sem tud megtartani hosszabb időszakra(kivéve ha sorban jönnek az állami megrendelések). Itt nem elsősorban az épitőiparra gondolok csak.
Aki teheti megpróbál állandóra bekerülni valamelyik céghez, mert amig a hajtás van nincs szabadság, lebetegedés, és hétvégén is nyomni kell, mert a határidőt tartani kell. Ha nincs meló akkor pedig egykettőre felkopik az ember álla.

Circus 2012.02.28. 07:50:56

Csodaszép össezfoglalása annak, hogy mitől szar Amerika (mert, mint észrevételezték felettem többen is, ez kb egy-az-egyben fordítás lehet).

"ma már a munkavállalók sem kizárólag egy adott osztályon belül lépkednek a ranglétrán, hanem az egész szervezeten belül építgetik karrierjüket"
Igen, mert a menedzserszemlálet ezt kényszerítit ki. Ne érezd magad sehol biztonságban, ne szokj meg semmit, nem láss rá túl sok mindenre, ne legyél értékes, mert még veszélyessé válsz - azokra, akik ezt az elvet kitalálták. Tudom, én is dolgoztam ilyen cégnél...

Vadkapitalizmus, szép szavakkal ecsetelve. A szakértelemnek, hozzáértésnek (értékeknek) és tapasztalatnak a torát üljük. Az összes kockázat lejjebb tolása olyasvalakire, aki már nem tudja hová.

Gaius Plinius Secundus 2012.02.28. 08:05:02

Informatikai területen jó lehetőségek vannak a szabadúszó létben. Vállakozóként csak annyira kell figyelni, hogy viszonylag alacsonyan tartsuk a költségeket:
- nincs iroda (minek)
- egy darab telefon, laptop stb. hosszú távú befektetés
- marketing relatíven kevés kell (ha már vannak referenciák)
- Budapesten még autó sem kell, bár nyilván ha megy a szekér sokat segít
- könyvelő, ügyvédi költség szinten semmi (elég évente egyszer könyveltetni, ha elég hosszúak a projektek akkor kevés számla készül, és kevés a bejövő számla mivel nincsenek állandó költségek)

Ha megy az angol/német akkor elég könnyen lehet munkát találni külföldi cégeknél is, az EU-ban elég az EU-s adószám és mivel hivatalosan ez export áfa mentes is ami megint megkönnyíti az adminisztrációt.

bereg 2012.02.28. 08:33:51

"nem részesülnek egészségbiztosításban"

Hát ez elég nagy hülyeség szerintem. A szabadúszó miért ne fizetné a járulékokat saját maga után? Ez még itthon is megoldható, szóval fura lenne, ha épp az USA-ban nem működne az, hogy te fizetni akarsz egy szolgáltatásért (EÜ biztosítás), és nem teheted meg.

LAJBI 2012.02.28. 09:24:42

Akkor elmondom szerintem hogy kell ezt csinálni (mint gyakroló szabadúszó):
0. El kell döntened, hogy _ezt_akarod_ csinálni. Akarsz 3-5-10x annyit kerersni mint most - persze nem Magyarországon, hanem esetleg a Közel-Kelet nem éppen békés részein, vagy Közép-Afrikában, de helet, hogy éppen Monacoban (nem itt fogsz kezdeni azt elöre megsúgom). De bevállalod. Meg azt is, hogy lesznek időszakok, amikor nem lesz munkád, 1-3-6-12 hónapig, és ilyenkor csak költségeid lesznek, amire a fedezetet remélhetőleg megkerested az előző projektek alatt többszörösen, és volt annyi eszed, hogy nem élted fel azonnal.
1. Kell egy jó szakma ami eladható, és 5-10 év múlva is el lesz adható, nem csinálja meg az indiai/paki/kínai a töredékéért - lehet nem olyan minőségben, de egy HR-esnek nem mond semmit a szakmai kvalitás, és az őnéletrajz mindent elbír ezeknél a népeknél.
2. Kell hozzá 2-5 év szakmai tapasztalat egy multinál, lehetőleg külföldön.
3. Kell hozzá kapcsolat(ok) amit a 2-es pontban leírt idő alatt meg kell szerezni!
4. Kell hozzá referencia, amit szintén a 2-es pontban leírt idő alatt meg kell szerezni!
5. Kell hozzá egy _jó_ügynök_ (angol/német/svejci attól függően milyen iparágban motorozol) aki szerez neked munkát, nem neked kell azzal is foglalkozni, Meg általában a komoly cégek nem kötnek kis bélával közvetlen szerződést hacsak nem vagy valami kib@szottul egyedi a szakmádban.
6. Kell hozzá utazási hajlandóság. A filmekben látott "ülök a szobámban és lekódolom/megrajzolom/beméretezem stb 1/2 ora alatt és dől a lé" na ezt felejtsd el. Az ügynök azéert is kell, mert ő veri ki a megrendelőből a pénzt, te meg az ügynökből.
7. Kell hozzá kb 10K EUR vagy annak megfelelő összeg, amivel kifizeted az interjúkra utazást, az odaköltözést, az 1-2-3 hónap depozitot a lakásra (+szállodára míg nem találod meg a kecódat arra a 3-6-12 hónapra amig a projekted tart), + a kaját.
8. Családodat ha van, felejtsd el, dolgozni fogsz ezerrel, a megrendelő nem pöcsverésért fizet, bár van olyan projekt is (20-bol kb 1, nekem még nem volt ilyenem bár ezt csinálom 5-ik éve)

Saját vélemény: Amerre megy a világ nem látom semmivel sem biztosabbnak azt, hogy valakinek van munkája ha teljes munkaidős foglalkoztatott.

fak 2012.02.28. 10:11:02

@LAJBI: Na erről kellett volna szólnia a cikknek! Köszi!

LAJBI 2012.02.28. 10:30:41

Jah, még valami: Sokkal jobb, ha a saját szakmai csoportodhoz csatlakozol a LinkeIn-en, mint egy szemetesládához, ahol kb minden 5000-ik post érint téged.
jobserve.com: Itt feltöltheted az önéletrajzod, és ha a vége felé jár a projekted/kell még egy munka mert annyira unatkozol, vagy unod a 3 hónapja tartó nyaralást, aktiválod, hogy melót keresel. Ügynökségek adatbázisában legyél benne, ez a legegyszerübb módja ennek (jobserve), és onnantól kezdve ha tényleg érted a dolgod ők fognak munkával bombázni

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.02.28. 10:37:26

Sajnos az ilyenek miatt bukdácsol a nyugati világ, gazdaságilag, politikailag, erkölcsileg, minden téren. Szétbaszták. Bocs!
A cikkírónak amúgy nem jutott eszébe az a szó, hogy kényszervállalkozó. Ha ezt ismerjük, akkor a záró akkordok logikusak.
Az elance.com-ot nem ajánlom senkinek, azt is zsidók működtetik, olcsó munkát várnak el, a haszon tekintélyes részét lefölözik.

Void Bunkoid 2012.02.28. 11:02:12

Tök egyszerű a szabály:

- ha szegény ember vagy (azaz nincs semmi tartalékod, vagy kevesebb van annál, hogy kibírj akár egy évet is munka nélkül), akkor légy alkalmazott.

- ha közepesen gazdag ember vagy, azaz megvan a háttered ahhoz, hogy akár egy évig is elélj meló nélkül - vagy többig -, akkor szabadússz, gyakorlatilag viccesen hangzik, de a legtöbb általam ismert, önmagát szabadúszónak tartó ember igazából "játékból", időkitöltés céljából dolgozik, anélkül sem halna éhen, mert megvan hozzá az anyagi háttere.

- ha marha gazdag ember vagy, akkor egyenesen ajánlott szabadúszni, de azt már cégalapításnak/befektetésnek hívják, és igazából nem is te fogsz dolgozni, te csak számolod a bevételt :)

LAJBI 2012.02.28. 11:28:29

@Kara kán: na ez a tipikus hozzászólása azoknak, akik beszari módon sose fogják otthagyni a "céget" aminek "dolgoznak", inkább megvárják, hogy becsődöljön alattuk, és mindenki más hibás lesz, hogy neki nincs munkája 1-3-6-12 hónapig, amiből max az elsőt v. másodikat tudja megfinanszírozni mert mindent (ház, autó, bútor, esküvő, nyaralás) hitelre vett amiért szintén a mocskos kapitalisták a hibásak, majd ismét elvállalja az első szembejövő melót egy hasonló kaliberű cégnél (ahol a tulaj valszeg ugyanaz mint az előzőnél, ami becsődölt) húgyér-szarér, és kezdődik minden az elejéről.

@th71: Informatika a telekommunikáció területén

@Void Bunkoid: Igen a középső a cél :))
A marha gazdagok nem szabadúsznak, nekik a befektetéseik termelik a pénzt.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.02.28. 11:36:06

@LAJBI:
Na, persze, okostojás!
Te mióta vagy szabadúszó a nagy IQ-dal, mert én 1994 óta?
És nem vágok fel, mert mások még régebben.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.02.28. 11:37:48

Imádom az ilyen nagy arcokat. Nem feltétlenül megy neki rosszul a sora, de azt hiszi, hogy az ő kompromisszumai, gerinctelenségei esetleg, másoknak is vállalhatók.

LAJBI 2012.02.28. 12:48:36

@Kara kán: Én csak 5 éve csinálom és K-ra nem attól függ mióta csinalja valaki. Viszont elég volt rá 2 év, hogy rájöjjek, ha maradok teljes munkaidős melós, ugyanezt csinálnám (ugyanezeken a helyeken, vagy még szarabbakon dolgoznék) töredékéért. Az én munkámra Magyarországon nincs szükség, vagy megcsinálja valaki húgyér-szarér (ismerem őket mind, nincs belőlük sok), és a nyakukon "élősködik" 6 manager + 5 adminisztratív pics@/f@sz majd a munkájukért kiszámlázott (arányokat írok) 120K EUR-bol megkapnak brutto 20K-t és örülnek milyen "jól fizetett" melójuk van. Egy szabadúszó ezt megcsinálja 100K-ért amiből megkap 80-85-t (többi megy az ügynöknek), költségel, adózik, ami meg marad az nem 20K brutto.
Persze nem lehet minden melót szabadúszóként végezni.
Ha nem lesz többé szabadúszó melóm (ez nem úgy látszik a következő 5 évre tekintve) én is találok majd egy nyugis permi állást ahol nem lesz akkora a hajtás, persze ennek fejében a díjazás sem.

Nem tudom mi abban a gerinctelenség, hogy annak van jó kecója, autója, mehet nyaralni oda ahova szeretne, aki effektíve a munkát elvégzi? Tudod mit? Akkor gerinctelen vagyok!!! :)
Olvasd el légyszi a 0-ik pontot amit írtam! Azt a listát felfoghatod úgy is, hogy ha valamelyik pont nem teljesül, bele se kezdj! Te nem így csináltad? Akkor inkább kényszervállalkozó vagy nem szabadúszó! Én is voltam (kényszervállalkozó) tudom mi a külümbség.
Ha meg szabadúszóként annyit ajánlanak, mint teljes munkaidős alkalmazottként, azt az ajánlatot nem kell elfogadni, addig inkább el kell menni nyaralni, tréningekre stb, míg nem jön jobb ajánlat. De Neked ezt nem kell mondanom, Te 1994 óta ezt csinálod.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.02.28. 12:59:34

@LAJBI:
Igen, kényszervállalkozó vagyok, mert nekem nem a pénz az istenem, én igazából kutatni, fejleszteni, kísérletezgetni szerettem volna, és ezt szabadúszóként nem nagyon lehet csinálni. Mert ugye a számítástechnikában ismert garázsprojektek azok nem ilyenek, az csak mások munkájának gyakorlati alkalmazása.

Amúgy igen, valamiből meg kell élni, de ki kell nézni a kis gödrünkből, mert ezek a tendenciák aláássák lassan a szabadúszóskodás alapjait is. Ez a folyamat épp zajlik. Ugyanis, téged is ki fog majd golyózni egy náladnál is olcsóbb ázsiai. Például. Mondjuk, én abban reménykedem, hogy addigra elérem a nyugdíjkorhatárt, már ha tud addigra nyugdíjt fizetni az állam.

Szóval, az az individualista felfogás, amelyet itt szépen megjelenítettél működik egy ideig, aztán zsupsz!

LAJBI 2012.02.28. 14:36:18

@Kara kán: OK, sokmindent megmagyaráz. Nekem még lenne kb 30 évem a nyugdíjig, és biztos vagyok benne, hogy nekem olyat nem fog fizetni egyik állam vagy magánbiztosító sem (akkorát pláne nem, amennyiből tisztességesen meg lehet majd élni), emiatt van az alábbi kommentem Void Bunkoid kommentjére: Igen a középső a cél.
"de a legtöbb általam ismert, önmagát szabadúszónak tartó ember igazából "játékból", időkitöltés céljából dolgozik, anélkül sem halna éhen, mert megvan hozzá az anyagi háttere."

A többit meg majd én lerendezem magamban.
Egyik cég sem rest tovább vinni a termelést vagy ügyfélszolgálatot, rendszertámogatást stb. még keletebbre vagy Afrikába (ld Nokia), én addig ütöm a vasat amíg meleg, aztán "lehet" zsupsz.
Volt, de többé nem lesz egy kanyi hitelem se, másnak azzal együtt van/volt zsupsz....
Az ázsiai elveszi a munkát, tökmindegy hogy szabadúszó vagy-e vagy sem,
Bár bizakodom, ugyanis az angliai melóm során mondta az egyik top-manager: "alig várjuk egyébként, hogy a10 éves outsourcing szerződés lejárjon, amit 2004-ben kötöttünk egy indiai céggel, ugyanis akkora marhaságot csak egyszer csináltunk a cég történelmében, konkrétan mikor eladtuk a GSM hálózatukat a T-Mobilenak, és lett belőle T-Mobile UK"
Fel a fejjel!!!

Pángalaktikus-gégepukkasztó 2012.02.28. 15:45:29

@Volkov:
Pontosan.
Ekkora piacon mint a magyar, nem igazán lehet "szabadúszni", és a helyzet csak romlik.
Én is kénytelen voltam feladni és beülni pár éve egy fix helyre, (szintén építőipar) pedig körökkel rá vertem a konkurenciára gyorsaságban, minőségben egyaránt, mint ahogy most is ráverek a kollégák többségére. De ez sem akkor, sem most nem számított, nem számít.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.02.28. 17:37:28

@LAJBI:
Nézd, igazából csak az ellentmondani akarás miatt írtam neked, amit írtam, mert természetesen a szabadúszó lét már csak amiatt is jobb, és megérte pl. nekem, hogy 50 évesen még nem volt szívinfarktusom. Gondolom, érted ezt, magyarázat nélkül is.

A hátrányok: a közösségbe tartozás hiánya, előnytelen adózás.
Az egyéni vállalkozókra (ev) ugyanazokat az adózási és TB-fizetési szabályokat alkalmazzák, mint a nagyvállalatokra, holott ev esetében elfogadható jövedelemkivét megtermelése sokkal több energiát emészt fel, mint egy cégnél. Egy cégnél a bér a kiadások kis arányát képezi, ev-nál lehet, hogy ez a legnagyobb tétel.
Szép az, hogy megemelik a minimálbért az alkalmazottaknál, de ev-knál ez azt jelenti, hogy nő a közteher, amit nehezebben tud kifizetni, mint egy cég.
Ráadásul a cégeknél mindenféle kedvezményeket vesznek igénybe, szakembereket foglalkoztatnak, akik segítenek megtalálni a kiskapukat stb.

A másik: kényszervállalkozóknál soha nem értettem, hogy az állam miért nem ad adókedvezményeket, sőt, akár adómentességet is. Miért jobb pl. munkanélküli segélyt fizetni valakinek, plusz fedezni az eü. biztosítását is, ha az illető kényszervállalkozóként legalább a Tb-t ki tudná termelni?

Vagy: miért nem kaphatnak kedvezményeket azok az ev-k, akik valutát hoznak be az országba? Ugyanis, ez exportnak minősül, akkor is, ha mondjuk kint szolgáltatást nyújtott, ráadásul nem is használta az ország erőforrásait. Mert a bútorgyár, pl., irtja az erdőket, míg ha valaki mondjuk szoftvert ír, és azt külföldön értékesíti, azzal úgy hoz be valutát, hogy megkímélte a környezetet a kizsákmányolástól.

Sorolhatnám....

Kis ember 2012.02.28. 20:06:17

@LAJBI:

Karakánnal ne foglalkozz, szerinte még a rossz időről is a zsidók tehetnek. :)

Remek, amit leírtál, csak egy ponttal egészíteném ki:
Legyen meg benned az az alázat, hogyha épp az a lehetőség adódik, akkor ideiglenesen visszamész "alkalmazott"-nak. Nem feltétlenül határozatlan idejű munkaszerződésre gondolok, hanem arra, hogy legyél képes beilleszkedni egy olyan rendszerbe, melyet nem a te szád íze szerint vezetnek és tudomásul venni, hogy csak egy kis csavar leszel a gépben.
Ez többek között azért is hasznos, mert fél- egy év alatt új energiákat szabadít fel, a benned lévő feszültség, mely a szabadúszósággal jár egy kicsit fölenged.

Kis ember 2012.02.28. 20:10:58

@LAJBI:

Karakánnal ne foglalkozz, szerinte még a rossz időről is a zsidók tehetnek. :)

Remek, amit leírtál, csak egy ponttal egészíteném ki:
Legyen meg benned az az alázat, hogyha épp az a lehetőség adódik, akkor ideiglenesen visszamész "alkalmazott"-nak. Nem feltétlenül határozatlan idejű munkaszerződésre gondolok, hanem arra, hogy legyél képes beilleszkedni egy olyan rendszerbe, melyet nem a te szád íze szerint vezetnek és tudomásul venni, hogy csak egy kis csavar leszel a gépben.
Ez többek között azért is hasznos, mert fél- egy év alatt új energiákat szabadít fel, a benned lévő feszültség, mely a szabadúszósággal jár egy kicsit fölenged.

LAJBI 2012.02.28. 20:31:21

@Kis ember: Voltam, angoloknál, óriási visszalépés volt... Otthagytam őket ugyanis minden 1/4 évben új szervezeti felépítést kezdtek csinálni, valamint senkinek fogalma se volt róla mit is csinálok valójában. Aztán 4 hónappal a távozásom után összeomlott a cuccos amiért én feleltem, azóta kb 3-6 havonta megkeresnek, nem mennék-e vissza akár szabadúszóként. - még jóhogy nem, most meg úgy néz ki megveszi az egész kócerájt a Voda.
Gondolkoztam azon is, hogy elmegyek full-time egy normális országban (Német, Svéd, Dán, Svájc, Osztrák) amíg nyugdíjba nem megyek, aztán nyugdíj mellett osztani az eszet (ha még marad addigra) 3-6 hónapokat/év, a többi időben meg élvezni ami maradt az életből...
süti beállítások módosítása