1997-ben Dan Pink írta a Fast Company magazinban, hogy Amerikában körülbelül 25 millió ’szabadúszó’ van. A szabadúszó azt jelenti, hogy egyetlen munkahelyen sincs stabilan elkötelezve: ők a külsős tanácsadók és a megbízási szerződéssel dolgozók.
Ebből kifolyólag nem részesülnek egészségbiztosításban, munkanélküli segélyben, és nem rendelkeznek a kollektív szerződésben előírt jogokkal. A szabadúszók több projekten, több partnerrel dolgozhatnak akár egy időben is.

A Kelly Services 2011-ben arról számolt be, hogy a szabadúszók száma 44 millióra emelkedett, mivel egyre többen vágynak a szabadságra, Becslések szerint 2020-ra várhatóan 70 millió szabadúszó lesz a munkaerőpiacon, ami egyben azt is jelenti, hogy a cégeknél több ideiglenes szakember lesz, mint teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló. Mindez azt tükrözi, hogy a nyolcórás munkavállalókkal szemben egyre inkább olyan szakembereket preferálnak, akik csupán egy-egy projekt erejéig vesznek részt a cég életében.
A külsősök alkalmazása jelentős megtakarítással jár és egy speciális üzleti probléma megoldását szolgálja. A teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállalók általános szakemberek és többe kerülnek a fizetésen túl járó juttatások miatt. A CareerBuilder adatai szerint 2009-ben a cégek 28%-a foglalkoztatott időnként külsősöket, míg 2012-ben már 36%-uk nyilatkozta ugyanezt. John Challenger, a Challenger, Gray & Christmas ügyvezetője szerint a szabadúszók alkalmazása azért is kifizetődő, mert a gyengébb üzleti időszakokban a cégeknek nem kell eltartaniuk őket. A cégek toborzási stratégiája a ’szükség esetén’ trend felé tart.
A mai gazdasági helyzetben már nincs biztos állás, egy szakember nagyon könnyen elveszítheti munkahelyét egy új technológia bevezetése miatt, és ma már a munkavállalók sem kizárólag egy adott osztályon belül lépkednek a ranglétrán, hanem az egész szervezeten belül építgetik karrierjüket. Challenger szerint: „Ma már kevesebb szó esik a lojalitásról, ennél sokkal fontosabb az adott projekt sikeressége”. Ha szabadúszó vagy, esetleg szeretnél azzá válni, jó ha észben tartod a következő tanácsokat.
1. Lépj kapcsolatba a többi szabadúszóval
A legnehezebb feladat megbízást szerezni a projektekre. Biztosan lesz olyan időszak, amikor csak keresgélsz és épp nincs munkád, ellentétben egy cégen belüli alkalmazottal, akit a felettese direktben ellát projektekkel. Jó értékesítővé kell válnod és kapcsolatokat kell kiépíteni, ha szeretnél boldogulni a szakmában. Ennek egyik feltétele, hogy a szakmabeli kollégákkal is jó kapcsolatot kell ápolni. Ha összefogtok, megoszthatjátok erőforrásaitokat és sokkal sikeresebben tárgyalhattok a leendő megbízóval. Ajánlj munkákat a többi külsősnek, hogy ők is gondoljanak majd rád egy-egy lehetőség kapcsán. Az ilyen apró szívességek általában kamatostul megtérülnek. Használd a Twellow.com-ot, ahol rengeteg szabadúszó szakembert találsz, és csatlakozz a Consultants Group-hoz a LinkedIn-en.
A legnehezebb feladat megbízást szerezni a projektekre. Biztosan lesz olyan időszak, amikor csak keresgélsz és épp nincs munkád, ellentétben egy cégen belüli alkalmazottal, akit a felettese direktben ellát projektekkel. Jó értékesítővé kell válnod és kapcsolatokat kell kiépíteni, ha szeretnél boldogulni a szakmában. Ennek egyik feltétele, hogy a szakmabeli kollégákkal is jó kapcsolatot kell ápolni. Ha összefogtok, megoszthatjátok erőforrásaitokat és sokkal sikeresebben tárgyalhattok a leendő megbízóval. Ajánlj munkákat a többi külsősnek, hogy ők is gondoljanak majd rád egy-egy lehetőség kapcsán. Az ilyen apró szívességek általában kamatostul megtérülnek. Használd a Twellow.com-ot, ahol rengeteg szabadúszó szakembert találsz, és csatlakozz a Consultants Group-hoz a LinkedIn-en.
2. Lépj be a szabadúszók piacára
Ne keseredj el, ha nem te kapod meg az első Google-on található munkát, hisz külföldi cégekkel is versenyezned kell, akik lehet, hogy olcsóbban vállalják a feladatot. A következő munkákra van nagy igény és meg is fizetik azokat: online marketing, speciális írásos anyagok készítése üzletágak részére vagy tömegtájékoztatás céljából, programozás, és szövegírás. A kevésbé jól fizető munkák közé a blogolás, az üzletfejlesztés és a grafikai tervezés tartozik. Vannak olyan weboldalak, ahol licitálhatsz egy adott projektre, léteznek szakblogok állásajánlatokkal, és munkalehetőségeket tartalmazó gyűjtő honlapok. Kezdőknek ajánlott az Elance.com vagy a Freelancer.com, ahol több ezer nyitott projekt várja az érdeklődőket. Ezen kívül a jobs.problogger.net használata is ajánlott, illetve a szakterületedet érintő blogok felkeresése. És végül, de nem utolsó sorban, használd a gyűjtő oldalakat, mint például az Indeed.com-ot, ahol kulcsszó alapján több ezer munkalehetőséget találhatsz. Bónuszként ne feledkezz meg a Twitter Search- ről sem, ahol a napi aktuális ajánlatokat listázhatod.
Ne keseredj el, ha nem te kapod meg az első Google-on található munkát, hisz külföldi cégekkel is versenyezned kell, akik lehet, hogy olcsóbban vállalják a feladatot. A következő munkákra van nagy igény és meg is fizetik azokat: online marketing, speciális írásos anyagok készítése üzletágak részére vagy tömegtájékoztatás céljából, programozás, és szövegírás. A kevésbé jól fizető munkák közé a blogolás, az üzletfejlesztés és a grafikai tervezés tartozik. Vannak olyan weboldalak, ahol licitálhatsz egy adott projektre, léteznek szakblogok állásajánlatokkal, és munkalehetőségeket tartalmazó gyűjtő honlapok. Kezdőknek ajánlott az Elance.com vagy a Freelancer.com, ahol több ezer nyitott projekt várja az érdeklődőket. Ezen kívül a jobs.problogger.net használata is ajánlott, illetve a szakterületedet érintő blogok felkeresése. És végül, de nem utolsó sorban, használd a gyűjtő oldalakat, mint például az Indeed.com-ot, ahol kulcsszó alapján több ezer munkalehetőséget találhatsz. Bónuszként ne feledkezz meg a Twitter Search- ről sem, ahol a napi aktuális ajánlatokat listázhatod.
3. Folyamatosan reklámozd önmagad
Készíts egy weboldalt, ahol bemutatod az esettanulmányaidat, szakmai pályafutásodat, munkáidat. Blogolj az üzletedről, konferenciákról, szervezetekről, kommentáld a szakterületeddel kapcsolatos eseményeket, készíts hírlevelet, hogy az üzleti partnerekkel folyamatos kapcsolatban maradj, publikálj cikkeket szaklapokban, weboldalakon. Kérj az elégedett ügyfeleidtől referenciát és, ha van rá anyagi kereted, hirdesd magad a Google AdWords-on, a Facebook Social Ads-en és a LinkedIn-en. A lehető legtöbb emberhez juttasd el az információkat, mivel ők további kapcsolatokat generálnak, ami nélkülözhetetlen az üzlethez.
Készíts egy weboldalt, ahol bemutatod az esettanulmányaidat, szakmai pályafutásodat, munkáidat. Blogolj az üzletedről, konferenciákról, szervezetekről, kommentáld a szakterületeddel kapcsolatos eseményeket, készíts hírlevelet, hogy az üzleti partnerekkel folyamatos kapcsolatban maradj, publikálj cikkeket szaklapokban, weboldalakon. Kérj az elégedett ügyfeleidtől referenciát és, ha van rá anyagi kereted, hirdesd magad a Google AdWords-on, a Facebook Social Ads-en és a LinkedIn-en. A lehető legtöbb emberhez juttasd el az információkat, mivel ők további kapcsolatokat generálnak, ami nélkülözhetetlen az üzlethez.
4. Változtasd projektjeidet egy tejes munkaidős állássá
A szabadúszók egyharmada teljes munkaidős állásra vágyik a Munkaügyi Hivatal statisztikai adatai szerint. Amíg a megbízódnál dolgozol, nézd át a szabad pozícióik listáját és kérdezd meg nyíltan, hogy milyen lehetőségek vannak cégen belül. Tekints úgy megbízódra, mint a munkáltatódra: tölts több munkaórát nála, javasolj megoldásokat a problémákra, vegyél részt céges eseményeken. Add tudtára a megbízódnak, hogy szívesen dolgoznál nála állandó jelleggel is, egyébként nem fogsz eszébe jutni egy nyitott állás kapcsán. Akkor pályázhatsz jó eséllyel egy teljes állásra a megbízódnál, ha bebizonyítod, hogy elkötelezett és lojális vagy iránta.