Minden, amit 50 felet tudni érdemes

Silver Fox

Ezt hagyd ki az önéletrajzodból!

2013. június 03. - nagymenő

Azt már éppen eleget sulykolták, mi az, amit egy önéletrajznak tartalmaznia kell. A dayjob.com viszont azt foglalta össze, mi az, amit mindenképpen hagyjunk ki.

badcv.jpg

A kudarcok

Ezt valószínűleg mondani sem nagyon kell, hiszen az önéletrajz alapvetően marketing eszköz, amellyel saját munkaerőnkent szeretnénk eladni, és nem az a célja, hogy elriasszuk a potenciális munkaadókat. Ennek ellenére vannak, akik úgy gondolják, hogy attól, hogy gyónnak, önkritikát gyakorolnak, emberibbnek, szimpatikusabbnak tűnnek. Hát nem! A munkaadó nem ostoba, tudja, hogy tökéletes ember nincs.  Arra kíváncsi, ami számára hasznos lehet, nem pedig arra, mi történt a múltban.  Ha a korábbi baklövéseket keresi, úgyis kideríti, mondjuk a korábbi munkaadóktól.

Különleges betűtípus

Jól mutat a Curlz MT, mondjuk pinkben? Talán egy szülinapi meghívón.  Amellett, hogy nem tűnik túl profinak, a figyelmet is eltereli a tartalomról.

Szabadidős tevékenységek

Fölösleges helyet pazarolni rá az önéletrajzban. Hacsak… Aki mondjuk egy sportszereket forgalmazó céghez jelentkezik, nyugodtan írja be, hogy maga is szeret biciklizni/futni/focizni.  A hobbiknak akkor lehet még jelentősége, ha valaki teljesen pályakezdő, és semmiféle munkatapasztalata nincs.

Egészség

A munkaadónak semmi köze nincs hozzá! Csak akkor fontos, ha befolyásolja a munkavégzést.

Kritikus megjegyzések a korábbi munkaadókról

Amit egy munkaadó feltétlenül elvár, az a lojalitás. Még akkor sem olvas szívesen kritikus mondatokat, ha azok a legádázabb piaci ellenfeléről szólnak. Ha a korábbiról így beszélsz, mit mondasz később róla?

Vallás, szexuális beállítottság, politikai nézetek

Ez megint magánügy! Szigorúan! Nerm hogy beleírni nem kell az önéletrajzba, de válaszolni sem kötelező, ha a potenciális munkaadó véletlenül rákérdez.

Az előző munkahelyről való távozás oka

Leírni nem kell, ha viszont interjú szituációban felmerül a kérdés, illik válaszolni. 

A bejegyzés trackback címe:

https://silverfox.blog.hu/api/trackback/id/tr145341229

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

privateer 2013.06.03. 14:25:56

És ha valaki fogyatékos, pl. hallássérült? A cégek támogatást kapnak az alkalmazásuk után. Igaz kísérő levélben szokták ezt megemlíteni, felvonultatva az előnyt, hogy miért pont ilyen embert kell alkalmazni.

nwp 2013.06.03. 14:44:50

Gondolom rászarni sem szabad az önéletrajzra, az valahogy kimaradt. Mert a bejegyzésben felsoroltak nagyjából ennyire evidensek.

g-dúrban zúgó kabóca 2013.06.03. 14:51:46

a szabadidős tevékenység kihagyásával nagyon nem értek egyet, az azon kevés infók egyike, amik alapján lehet némi képet kapni az emberről. nyilván nem hangsúlyosan kell bele, elég a végére és elég pár szó, de igenis nagyon sokat elárul az emberről, hogy mivel foglalkozik szívesen szabadidejében. hazudni itt sem kell, nyilván. az is nagyon sokat elárul, ha valaki beírja az "olvasok, színházba járok, utazom" szentháromságot és az interjún két könyvet nem tud kibökni, amit idén elolvasott. szóval ez szerintem nagyon is informatív.

nevergone 2013.06.03. 14:55:32

@nwp: Hogy kinek mi az evidens, emberfüggő. Szerintem elég jó kis lista attól függetlenül, hogy újat nem mondott nekem.
Köszönöm a bejegyzést! :)

wartburg1963 2013.06.03. 14:57:22

"Az előző munkahelyről való távozás oka -- Leírni nem kell, ha viszont interjú szituációban felmerül a kérdés, illik válaszolni."
Szinte BIZTOSAN felmerül. Ha a szerző ezt a cikk végére, s ráadásul "esetlegesen felmerülő" kérdésként írja le, akkor nem sok állásinterjún vehetett még részt.
Javaslat: a kérdés eredetiségéhez/értelmességéhez mérten rendelkezzünk megfelelő sztereotip válasszal.

Sausage 2013.06.03. 15:00:02

Szerintem is elfer 2 sorban a szabadidos tevekenyseg, pont amiert kaboca is irta. Nem gepek ertekelik az oneletrajzokat, es ha ezzel sikerul minimalis emociot kivaltani, akkor mar megerte. Az mas kerdes, hogy pont forditva is elsulhet. :)

Zka77 2013.06.03. 15:05:37

Az ilyen felvilágosító postokkal mindig az a baj, hogy az okosok ezt már kitalálták maguktól, a hülyék meg úgyse olvasnak és fogadnak meg semmit, pont azért mert hülyék. De azért sok sikert :)

Tea IWO 2013.06.03. 15:05:38

@nwp: Nem mindenkinek egyértelműek ezek. Nekik szól a poszt. Hihetetlen, milyen önsorsrontó önéletrajzokat lehet olvasni...

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2013.06.03. 15:11:20

"Az előző munkahelyről való távozás oka -- Leírni nem kell, ha viszont interjú szituációban felmerül a kérdés, illik válaszolni."

Mint ahogy az is felmerül, hogy miért a mi cégünket választotta.
Viszont azt nem szeretik, ha rákérdezel, hogy a megüresedett hely előző gazdája miért ment el...

2013.06.03. 15:12:57

@Sausage: szerintem sem árt beírni, sokat elmon valakíről, hogy horgászni jár, vagy a maratonra gyúr.
Már a meghallgatásnál is előny lehet, hiszen a hobby-bolondok összetartanak. Ha éppen egy jó teniszező hiányzik a céges csapatból, lehet hogy akkor is övé az allás, ha nem épp ő a legmegfelelőbb - és ennek az ellenkezője is igaz.

belekotyogok 2013.06.03. 15:20:11

@nwp: Mondjuk az a baj, hogy aki ezt olvassa, annak nem is nagyon jutna eszébe beleírni ezeket. Aki meg nem olvassa, na, ők pl mindent beleírnak, amit óvodás koruk óta csináltak.

wartburg1963 2013.06.03. 15:20:42

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik):
"Viszont azt nem szeretik, ha rákérdezel, hogy a megüresedett hely előző gazdája miért ment el..." -- ott a pont!
És, hozzátenném: a HR-es válasza épp annyira lesz őszinte erre a kérdésre, mint a miénk.. :-)))

Jimbo75 2013.06.03. 15:30:40

@nwp: Jaja, ez a 15 sor faszán megért egy posztot....

belekotyogok 2013.06.03. 15:33:47

Még az önéletrajz elküldésére használt privát emailcímekről is ejthettél volna szót: hogy ha nem muszáj, akkor ne Kuki Muki jelenjen meg feladóként, meg a sexypinkcycaaaa28@citromail.hu-ról se küldjünk hivatalos levelet...

speedy gonzales 2013.06.03. 15:37:47

"Egészség
A munkaadónak semmi köze nincs hozzá! Csak akkor fontos, ha befolyásolja a munkavégzést."

Ez nem ilyen egyértelmű. A közszférában jogszabály írja elő a munkaköri egészségügyi alkalmassági vizsgálatot a munkába állás előtt, utána pedig évente kötelező. A versenyszférát nem ismerem annyira, de el tudom képzelni, hogy a munkáltatónak van némi köze ahhoz, hogy akit felvesz, annak van-e olyan egészségügyi problémája, ami miatt rendszeresen vagy gyakran kiesik a munkából.

belekotyogok 2013.06.03. 15:42:14

@speedy gonzales: Ráadásul ez a belépéskor is kötelező üzemorvosi vizsgálaton amúgy is kiderül, de ha mégsem, akkor alá kell írni valami olyasmi nyilatkozatot, hogy nincs eltitkolt betegség.

Elijah_Baley 2013.06.03. 15:58:20

még általánosban volt kötelező józsefattila önéletrajza, na, az volt tele ilyen irreleváns töltelékkel :)

Patricia Kolosy 2013.06.03. 16:14:26

Csatlakozom az előttem szólokhoz annyiban, hogy a szabadidős tevékenységet / hobbit ne hagyjuk ki! A CV egy kaptafára készültek, a HR-es kényszerből előzetesen is dönt 50 olyan ember között akinek ugyanolyan végzettsége-nyelvismerete van és ehhez szüksége van a (feltételezhető) motivációs elemekre.

Augustin 2013.06.03. 16:26:35

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik):

Elképzelem a választ: Hát kedves munkavállaló, az az igazság, hogy szarrámobbingoltuk az elődjét, a főnök meg szexuálisan zaklatta, végül a pszichiátrián kötött ki.

speedy gonzales 2013.06.03. 16:47:00

Egyébként engem mindig felháborít, amit a HR-esek mondanak az önéletrajzokról: azért kell valamivel kitűnni a többi közül, mert ők csak átfutják, és csak a feltűnőek maradnak bent a kosárban. Ez egy szemét hozzáállás, nekik az a dolguk, hogy elolvassák mindet. Végülis akár emberi sorsokról is dönthetnek, nem csipszes zacskók között válogatnak, hogy csak a csili-vili érdekelje őket.
Az ilyen "mit írj bele, mit ne írj bele" meg "mit mondj, mit ne mondj" tanácsok nem sokat érnek. Az emberek elhiszik, hogy ez számít, aztán jön a pofára esés: 200 elküldött CV-ből esetleg egyre kap választ. Persze a cikkíróknak meg az ilyen "tanácsadóknak" is meg kell élniük valamiből.

Elijah_Baley 2013.06.03. 16:48:03

@Patricia Kolosy: én egy motivációs elemet ismerek, pénznek hívják :)
amúgy erre jó a fejvadász, szépen összepakolják az általuk ismert háeres elvárásainak megfelelő portfóliót. kívűlálló megélhetési akármilyen szakember úccse tuggya megfejteni a háernek hívott fekete dobozt.
aki nem szeret olvasni és utazni, ne menjen programozónak vagy mi?

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.03. 17:00:59

mit keresne a cv-ben a korábbi munkahely MINŐSÍTÉSE???

Vagy a hobbi?!

Még akkor is csak finoman fogalmaznék róluk ha interjún kérdezik meg, nemhogy leírjam?!

speedy gonzales 2013.06.03. 17:10:37

@Patricia Kolosy: ugye ezt nem gondolod komolyan?! Mondjuk öt, szinte mindenben azonos tudású, képzettségű, kvalitású stb. jelölt között nehogy már az döntsön, hogy mit csinálnak szabadidejükben!? Persze, az úgynevezett HR "szakemberekről" ezt is el tudom képzelni...

vernarancs 2013.06.03. 17:47:50

Tapasztalatom szerint a valogatason sokkal inkabb az embert kell nezni es nem szakmai rizsat. A szakmai tudas formalhato, a szemelyiseg nem. Fontos a hobby, sokkal inkabb mint az, hogy hany haszontalan traininget ult vegig. A CV-be ugyis azt hazudnak amit csak akrnak, az majd kiderul a beszelgetes soran, hogy mit is tud.

ubu1 2013.06.03. 17:55:59

Nem feltétlenül dönt a hobbi, de igenis befolyásol. Utalhat ugyanis a szakma iránti elhivatottságra, ha a hobbi közel áll a szakmához.

spike179 2013.06.03. 18:05:02

A hobbi szerintem fontos. Az legyen benne a CV-ben.

wartburg1963 2013.06.03. 20:01:51

@doggfather:
Összegezném:
Normál körülmények között (ti. amikor a jelentkezők között valóban kompetens, hozzáértő, a szakmai szempontok alapján döntő SZAKemberek döntenek) a hobbi teljesen irreleváns.
Abnormális (=a mai valós) körülmények között, amikor többszáz önéletrajz között a pályázók döntő többségénél butább, felkészületlenebb és bornírt sztereotípiákkal teli, többnyire pályakezdő vagy pár éves tapasztalattal rendelkező "humán szakemberek" döntenek (akiknél esetleg valóban a jelölt tenisztudása számít) -- nos ott talán számít a hobbi valamit
Ezek alapján ki-ki döntse el, mit fogad meg.

speedy gonzales 2013.06.03. 22:09:10

@wartburg1963: így van! Lásd: "humán erőforrás menedzser"... :)

@vernarancs: "a CV-be ugyis azt hazudnak amit csak akrnak" - miért, a hobbinál nem hazudhatnak?

@ubu1: persze, befolyásol, de mi van, ha a negatív irányba?

Teljesen fölösleges olyan információkat kérni a jelentkezőtől, ami 1. ellenőrizhetetlen, 2. lényegtelen, 3. abszolút magánügy.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.04. 08:55:16

@wartburg1963: én is így gondoltam, hogy tök mindegy a hobbi.

g-dúrban zúgó kabóca 2013.06.05. 16:01:31

szerintem nagyon nem tök mindegy a hobbi, mert egy újabb adalék az emberről, akit iszonyat kevés infó alapján próbálsz megismerni. ha valaki beírja, hogy maratonfutó, akkor én nem azért venném fel (mondjuk 5 tökegyeforma képességű/tapasztalatú ember közül), mert az unokaöcsém is maratonfutó, hanem mert arra utal, hogy pl. jó a monotóniatűrése, kitartó, erős és célokra van szüksége.
szerintem rettentő fontos, hogy valaki mit szeret csinálni munkán kívül, ha azt gondolod, hogy ez nem hat ki a munkájára és a személyiségére, óriásit tévedsz és megfosztod magad nagyon fontos lehetőségtől ahhoz, hogy a rendelkezésedre álló minimális idő alatt megismerd a másikat
egyébként nekem minden interjúmon belekérdeztek a hobbiként feltüntetett dolgokba és ez mindig nagyon jó része volt az interjúnak, kb kötetlen beszélgetésbe ment át

sírjatok 2013.06.10. 17:33:29

"Az ilyen felvilágosító postokkal mindig az a baj, hogy az okosok ezt már kitalálták maguktól, a hülyék meg úgyse olvasnak és fogadnak meg semmit, pont azért mert hülyék. De azért sok sikert :) "

jah :)

+1
süti beállítások módosítása