Minden, amit 50 felet tudni érdemes

Silver Fox

Irodai kütyü-etikett

2013. november 10. - nagymenő

Amikor megjelentek az első mobiltelefonok, nehéz volt megszokni, hogy az eszköz valóban mobil: vagyis bárhova magunkkal vihetjük. Ha például kiugrunk a büfébe, nem hagyjuk az íróasztalon, mert másokat idegesíthet az állandó csöngés. Egy ismerősöm munkahelyén úgy rendszabályozták meg a notórius telefon ottfelejtőket, hogy a készülékükről emelt díjas SMS-t küldtek. Ez persze messze túlmegy azon a módszeren, amit az etikett megenged, ám kétség kívül hatásos.

old-mobile-phones.gif

A kütyük – mobil és nem mobil eszközök – egyre nagyobb számban lepik el az irodákat, ám azon túl, hogy megkönnyítik a munkát, rengeteg bosszúságot okoznak. Íme, néhány szabály, hogy ne bosszantsunk feleslegesen másokat.

Soha ne húzd ki a konnektorból a töltőt! Neked is szükséged lenne egy kis áramra? Éppen az a konnektor kell? Keresd meg a töltőn lévő kütyü tulaját, és kérd meg szépen, vigye máshova. Nincs annál bosszantóbb, mint az, amikor a megbeszélés előtt fél perccel derül ki, hogy halott a táblagép, amin az összes fontos adat van.

Le a fülhallgatóval! Sok munkahelyen megengedik, hogy a munkatársak zenét hallgassanak. Praktikus, hiszen kizárja a külső zajokat, segít koncentrálni. Az íróasztal mellett rendben is van. De ha felállsz az asztalodtól, vedd le. A büfében, közösségi helyeken a fülhallgatóval azt a benyomást keltheted, hogy antiszociális vagy, nem vagy kíváncsi senkire.

Ne használd más számítógépét! Hogy az nem is a munkatársadé, hanem a cégé? Igaz. Ennek ellenére a legtöbb ember számára olyan személyes eszköz, amelynek engedély nélküli használata a privát szféra súlyos megsértését jelenti, még akkor is, ha csak egy adatot ellenőriztél rajta villám gyorsan.

Halkítsd le a telefonod! Nincs annál idegesítőbb, mint amikor egy irodában egyfolytában csörögnek a telefonok. Különösen, ha viccesnek szánt csengőhangok, vagy aktuális slágerek jelzik a hívást.

Teljesen természetes, hogy egy megbeszélésen előkerülnek a laptopok. Régebben jegyzetekkel, papírhalmokkal érkeztek a résztvevők. Valahonnan muszáj puskázni, senki nem várja el, hogy minden egyes adat a fejünkben legyen. A gép azonban csakis erre való. Nagyon zavaró, ha valaki soha nem néz fel a gépből, folyamatosan üti a billentyűket. Velünk van egyáltalán? Vagy e-maileket ír? Ne adj’ isten, játszik?

Ugyanez vonatkozik a mobilokra. Vannak helyzetek, amikor egy-egy rövid SMS-t tényleg el kell küldeni. Pl. elhúzódik az értekezlet, a következő találkádról késni fogsz pár percet. A folyamatos SMS-ezés azonban sértő a partnereid számára.

És végül: ne tapizd a képernyőt! Hülyén hangzik? Lehet. De akkor is visszataszító, hogy a munkatársad minden alkalommal otthagyja az ujjlenyomatait, ha meg akar mutatni valamit!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://silverfox.blog.hu/api/trackback/id/tr875623347

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csii 2013.11.11. 01:17:23

"Teljesen természetes, hogy egy megbeszélésen előkerülnek a laptopok. Régebben jegyzetekkel, papírhalmokkal érkeztek a résztvevők. Valahonnan muszáj puskázni, senki nem várja el, hogy minden egyes adat a fejünkben legyen. A gép azonban csakis erre való. Nagyon zavaró, ha valaki soha nem néz fel a gépből, folyamatosan üti a billentyűket. Velünk van egyáltalán? Vagy e-maileket ír? Ne adj’ isten, játszik?"

Sokan csinálják ezt. Én nem sokat várok, ha valaki a képernyőjét nézi (akár az okostelefonjáét), akkor elköszönök és ennyi.

Tahóság a folytonos kütyühasználat. Iszonyú nagy tahóság. Egy vagy két csörrenés, telefon, gyorsan, az nem gáz. De amikor már valaki sokáig nyomja, az pofátlan.

Konyvtaroslany 2013.11.11. 01:55:41

@Csii: Hehh, sokan meglepődnek, amikor velem találkoznak, én ugyanis tíz ujjal gépelek vakon. Én tudok rájuk figyelni szemkontaktussal, miközben írok tovább.

Csii 2013.11.11. 02:07:56

@Konyvtaroslany: Az jó!
Ismerek olyan lányt, aki modell és emiatt nem szégyellős. Simán nekiáll pisilni, miközben beszélsz hozzá FÉRFIKÉNT IS, nem gáz. Néz rád és közben csurog ki belőle a pisi.

Isten ments, hogy abbahagyjátok!!

Tudod milyen ez? Mint a pesti autósok. Csak nyomják, mennek, ezerrel. Át a zebrán, mert ők baromi fontos emberek és nyilván baromi fontos dolguk van.
Ahogy neked, gépelsz.... nyilván eszméletlenül fontos dolgokat.

Aki meg ott áll előtted, az meg érezze, hogy nem ér kevesebbet, mint a kicsorgó húgy. Vagy az újabb posztod a faszbukon. De többet se!
Pont annyit ér. Ezért lehet egy időben csinálni... isteni.....

Katatón Dzsentri · http://www.twitter.com/katatondzsentri 2013.11.11. 07:00:58

En akkor szoktam belebujni laptopba/telefonba meetingen, amikor erzekeltetni akarom: "en itt, most kurva felesleges vagyok".

Odarangatnak, amikir kiderul h hulyeseg miatt, finoman szolok, ha ragaszkodnak a jelenletemhez eloveszem a telefont. Ha nem veszik a lapot, akkor a laptopot. Ha ebbbol sem, akkor volt mar, hogy a fulhallgato is elokerult... ennel tovabb meg nem kellett mennem, bar nemtom mi lenne a fokozas, mondjuk kicsapom a faszom az asztalra vagy vmi...

Igen, antiszocialis vagyok es draga a munkaidom, vagyok annyira lojalis, higy utakjam ha mas pazarolja.

Konyvtaroslany 2013.11.11. 07:19:10

@Csii: Ott sántít a hasonlatod, hogy szerinted egy ember csak és kizárólag egy dolgot tud csinálni egyszerre. Kissé szélsőséges példákat hoztál, nyilván te is _mindig_ megállsz és félrehúzódsz, amikor jön egy bejövő hívásod vezetés közben. Nem ám kihangosító! Vagy sose vittél be egy Népsportot a klozetba? Vagy sose tettél fel a tűzhely _két_ platnijára is egy-egy kaját főni?

Én a melóhelyemen nem fészbuk posztokat írok, hanem szerződéseket. Ha valaki bejön, akkor tekintettel van arra, hogy én éppen csinálok valamit és általában azzal kezdik, hogy: ZAVARHATLAK egy kérdéssel? Érted? Nem megsértődik, hanem tekintettel van arra, hogy én éppen fontos dolgot csinálok, amit nem kéne elbasznom és tisztában van azzal, hogy ő az, aki ezt a folyamatot megakasztja. Az, hogy én felveszem vele a szemkontatktust, miközben az ujjaim még gépelik tovább a mondat befejezését, az inkább bónusz figyelem felé és nem minősíti őt kevesebbnek.

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2013.11.11. 07:34:56

Idehaza az etikett mellé kell egy kurvanagy furkósbot is, ezt ne feledjétek.

AskmeLater30 2013.11.11. 08:08:09

@Wind Callman tér: "Ott sántít a hasonlatod, hogy szerinted egy ember csak és kizárólag egy dolgot tud csinálni egyszerre."

Pedig odafigyelve csak egy dolgot tudsz csinálni. Ha több mindent csinálsz, akkor megoszlik a figyelmed a kettő között és egyiket se csinálod jól.

AskmeLater30 2013.11.11. 08:08:59

@Wind Callman tér: rossz válaszra nyomtam. Neked azt akartam írni, hogy ez kurvára így van :D

Mr. Waszabi 2013.11.11. 08:33:18

Az egyik munkahelyemen az asztalon felejtett, le nem halkított mobilt a kollégák feltették az álmennyezetbe. Ösztönző, hatékony megoldás, tudom ajánlani.

Don Quixote de la Ferko 2013.11.11. 10:12:32

@Mr. Waszabi:
Vagy rátenni hangfogónak a teli kukát. Megfordítva.

Don Quixote de la Ferko 2013.11.11. 10:15:05

@Konyvtaroslany:

Aki nem tud fél percre figyelni a másikra, az alaptalanul értékeli túl saját magát és a fontosságát.

Szelid sunmalac 2013.11.11. 10:49:20

Nem, nem jegyzetelnek gepen, pont a fent leirtak miatt.
Kulturaltabb helyeken papirra jegyzetelnek, mert azzal latszik, hogy figyelsz, ha irsz, illetve az is, ha csak rajzolgatsz.
Aztan utana majd ki lehet kuldeni szepen az osszefoglalot.

@Katatón Dzsentri: Ha meghivtak es szuksegtelen ott lenned, akkor szepen mentsd ki magad es tavozz. A tobbiek szamara is zavaro, ha te a telefont vagy a gepet nyomogatod.
Ha megiscsak ott kene lenned, akkor figyelj, meg ha unod is. Ennyi onuralom kell, hogy legyen.

Circus 2013.11.11. 10:56:07

@Don Quixote de la Ferko: annyiból vitatkoznék, iletve kiegészíteném, hogy pl. középvezetőként van neked is saját dolgod, de közben a kollégák 3 percenként jönnek oda valami miatt, ahol kellesz, akkor nem nagyon tudsz haladni a sajátoddal. Oda-vissza célszerű némi tekintettel lenni a másikra.

@AskmeLater30: lehet vitatkozni főleg a hölgyek által kedvelt én tudok többfelé is figyelni megállapítással, csak nem érdemes - egy bizonyos szintig tényleg működik. Az megint más kérdés, hogy elmélyülni viszont nem lehet, ezt már bizonyítottam többeknek :)

A számítógépes téma érdekes - valószínűleg azért ódzkodnak annyian, hogy más belenézzen a gépükbe, mert olyan dolgok nyomaira bukkanhatnak, ami minimum ciki - kezdve a nyitott facebooktól a játékokon át, a haddnemondjam, milyen képekig. Itt inkább a géptulajdonosnak kellene gondolkodnia, és nem megsértődnie, szerintem.

Szelid sunmalac 2013.11.11. 11:15:28

@Circus: A gep, legyen az sajat, vagy ceges, maganterulet. Ceges gepen nem tarolok semmit, ami nem oda valo, es nem is nyitok meg semmi olyat. Ettol fuggetlenul, mivel erzekeny adatok lehetnek rajta, ami nem tartozik masra, nem illik belenezni. Mitobb, nalunk kotelezo hasznalni a privacy screent, hogy a melletted ulo se lassa.

Don Quixote de la Ferko 2013.11.11. 11:26:37

@Circus:

Igazad van, de meg kell adni a tiszteletet a másiknak és elfogadni, hogy amit akar, az is lehet olyan fontos, mint a saját munka. Elméletileg az, mert a melóhely érdekeit képviseli ő is.
A vezetés nehéz teher, csak kevesen alkalmasak rá. Irányítani kell a népet, nem uralkodni és leereszkedni.

Konyvtaroslany 2013.11.11. 12:30:11

@Don Quixote de la Ferko: Olybá tűnik, hogy nem jön át nektek az, hogy ha valaki odamegy a másikhoz, akkor az két ember kommunikációja lesz és ti valahogy csak azt az oldalt ragadjátok ki, aki fogadja a másikat. Pedig ez kétoldalú dolog! Persze, hogy én is odanézek, odafigyelek arra, aki betéved az irodámba és felveszem vele a szemkontaktust! Viszont ő lesz az, aki megzavarja az én munkámat! Vitatkozhatunk arról, hogy kinek kéne nagyobb toleranciát mutatnia. Azt hozzátok fel példaként, hogy szerintem a doksi többet ér egy embernél, pedig szerintem annak kéne tekintettel lennie a másikra, aki épp megzavarja a őt a munkában.

Én is tudok hozni szélsőséges példát, mondjuk azt akarjátok, hogy a szívműtétet végző orvos is dobja el a szikét és foglalkozzon a saját kisgyerekével, ha az berohan a steril műtőbe és megrángatja az apja nadrágszárát, mert játszani akar? A kölök a sajátja. A műtőasztalon meg egy vadidegen fekszik. Hát nem érdemelne nagyobb figyelmet a csimota?

Don Quixote de la Ferko 2013.11.11. 14:36:33

@Konyvtaroslany:

Olybá tűnik, nem nagyon érted azt. amit írtál. Ha középvezető vagy, akkor az élet kegyetlen, és el kell fogadnod, ha valaki felkeres. Az, hogy ez neked nem tetszik, az a lényegen nem változtat, a te dolgod az, hogy kezeld ezeket a helyzeteket, és ne leereszkedően viselkedj azzal, akinek dolga van veled. Azt sem értetted, amit én írtam, leírom újból, ha a beosztottad felkeres munkaügyben, akkor neked a dolgod az, hogy fogadd.
A példád a szélsőségen kívül ráadásul még buta is, egy szívműtét végző orvost senki nem fog megzavarni, főleg nem a saját gyerek aki csak úgy berohangat hozzá.

Egy megszívelendő mondat, amit szintén nem értettél meg, így megismétlem:

"A vezetés nehéz teher, csak kevesen alkalmasak rá. Irányítani kell a népet, nem uralkodni és leereszkedni. "

Megnyugtatlak, ha én lennék a főnököd és azt tapasztalnám, hogy kiváltság az, hogy valaki megszólíthasson a cégem előremenetelével kapcsolatos ügyben, első körben csak figyelmeztetést kapnál, oszt a második után repülnél mint a bálna.

Circus 2013.11.11. 15:02:53

@Don Quixote de la Ferko: egyetértek, nem nyafogásnak mondtam, csak tapasztaltam - ezt szerettem volna jelezni. Olyan helyen dolgoztam, ahol leszoktatták az embereket az önállóságról (ez mondjuk magyarországon a munkahelyek kb 95%-a, de ez másik blog témája :) ), és a legegyszerűbb szakmai kérdésekkel IS megkerestek.

@Szelid sunmalac: nyilván, ezt én is így gondolom, így normális. De az nem, hogy azért nem lépek kolléga mellé azonnal, mert tudom, hogy mit csinál, és hagyok neki elég időt, hogy el tudja 'tüntetni' a nyomokat. Hála az égnek, legalább az MSN már nem működik.

Amúgy különbség van aközött, ha a számítógépeket és laptopokat önállóan, személyre szabottan használjuk, vagy (az általában desktopokat) általános munkaállomásként.

Circus 2013.11.11. 15:03:25

@Circus: hopplá, nagy M... jajj.

Don Quixote de la Ferko 2013.11.11. 16:28:34

@Circus:

"leszoktatták az embereket az önállóságról (ez mondjuk magyarországon a munkahelyek kb 95%-a, de ez másik blog témája :) ),"

Így van. Sajna ezért szopik most mindenki.

Csii 2013.11.13. 06:38:50

@Konyvtaroslany:
" Ott sántít a hasonlatod, hogy szerinted egy ember csak és kizárólag egy dolgot tud csinálni egyszerre."

Úgy, hogy figyeljen is rá, igen.
Ha meg "csak úgy" beszél valaki, azt meg NE munkaidőben. Arra nem vagyok vevő.

"Kissé szélsőséges példákat hoztál, nyilván te is _mindig_ megállsz és félrehúzódsz, amikor jön egy bejövő hívásod vezetés közben. Nem ám kihangosító!"

Nem vezetek... amúgy kihangosító. Beszélgetni még tudok vezetés közben, de nyilván nem odafigyelve, itt munkahelyről van szó, ami MUNKA, az persze nem megy, mert arra oda kell figyelni, ott adatok, problémák vannak, az nem jó.

"Vagy sose vittél be egy Népsportot a klozetba?"

A klozetba nem olvasni megyek, szóval nem. Ha már itt tartunk, soha nem értettem, hogy hogy tud valaki a szar fölött ülni, ahogy jön rá a friss produktum gőze... és közben olvas... mellette is valaki épp termel... hát ez nekem kimarad. Ahogy a moziban bármi egyéb, ami nem a filmnézés. Kaja, szex, szörcsögés, zörgés... ez van, én nem vagyok romantikus, nem olvasok sportot a fos fölött, soha nem tettem ilyet.

"Vagy sose tettél fel a tűzhely _két_ platnijára is egy-egy kaját főni?"

Ilyet már csináltam, de egy kezemen meg tudom számolni, hányszor, amúgy ha az egyik egy töltött káposzta, a másik meg egy tojásrántotta, akkor nem lesz gond, mert az egyik később lesz kész és nem kell külön FIGYELNI rá, mint a munkára.

"Én a melóhelyemen nem fészbuk posztokat írok, hanem szerződéseket. Ha valaki bejön, akkor tekintettel van arra, hogy én éppen csinálok valamit és általában azzal kezdik, hogy: ZAVARHATLAK egy kérdéssel? Érted? Nem megsértődik, hanem tekintettel van arra, hogy én éppen fontos dolgot csinálok, amit nem kéne elbasznom és tisztában van azzal, hogy ő az, aki ezt a folyamatot megakasztja. Az, hogy én felveszem vele a szemkontatktust, miközben az ujjaim még gépelik tovább a mondat befejezését, az inkább bónusz figyelem felé és nem minősíti őt kevesebbnek."

Ha én megyek be hozzád, amíg dolgozol, hidd el, megvárom, hogy legyen egy nyugis perced és amikor megvan a szemkontantus ÉS nem jár a kezed a klaviatúrán, akkor kérdezem meg, hogy oké-e és mondom... ha oké...
süti beállítások módosítása