Minden, amit 50 felet tudni érdemes

Silver Fox

Divatszakmák No.: 1 - Hogyan legyél marketinges?

2014. március 03. - nagymenő

A marketinges egyértelmúen divatszakma. Lassan már az általános iskolában marketingesnek készülnek a gyerekek, mert azt látják a filmekben - mert ez a sztereotípia - ,hogy a sikeres, kreatív ember, az legalább is marketinges. A képet azonban árnyalni kell, mert aki tényleg az szeretne lenni, sok olyan képességgel és tudással kell rendelkeznie, amit a "marketing szakokon" nem tanítanak - ez pedig a digital skills vagyis a jártasság a digitális világban.

Girl-on-phone-in-front-of-006.jpg

Az IBM nemrégiben elvégzett felmérése szerint a következő öt évben alapjaiban alakul majd át a marketing szakma. Alakulóban van egy hatalmas szakadék a szakmán belül. A napos oldalon azok álnak, akik már most birtokában vannak azoknak a digitális képességeknek, amelyekre az elkövetkezendő években szükség lesz.

A social media, mint marketing eszköz, az egyik legnagyobb kihívás. Állandóan változik. Változik a szabályzata, egyre-másra betörnek újabb szereplők, folyton alakulnak a fogyasztói szokások. Ebben a világban csak azok tudnak eredményeket elérni, akik valóban napra készek. Hétköznapi social media felhasználói tudással nem. A big data, a web analízis, a mobil platformok kezelése - ezek mind a digital skills kategóriában vannak. Ezekhez érteni tehát kiváltság lesz a következő öt évben.

De hol lehet ezeket megtanulni és egyáltalán honnan lehet azt tudni, hogy valaki ért ezekhez?

Ez az egyik legnagyobb kihívás a képzésben és a kiválasztásban dolgozó szakembereknek. A kreativitás, a jó kommunikációs képesség vagy az, hogy valaki csapatmunkás ma már kevés. A marketing sokkal inkább a technikai képességekre épül. 

Akik eddig tanítottak a marketing szakokon már jócskán le vannak maradva a "digitális benszülöttnek" nevezett Y, X vagy éppen a Z generációtól. Ők már nem tudnak újat mondani, ráadásul nem is tudják úgy követni ennek a területnek a változásait, vagyis a képzés már most óriási lemaradásban van, hiszen olyan tankönyvet még senki nem írt, ami erről a területről szól, pontosabban néhányan tettek rá kísérletet, hogy tankönyvi keretek között beszéljenek erről a világról, de az írás már a nyomdai előkészületeknél idejét múlta.

Hasonlóan nehéz helyzetben vannak a kiválasztási szakemberek. Megtalálni azt, akinek jók a "digitális képességei"? Hogyan? Ez nem mérhető, egy interjú alatt nem felderíthető! A kiválasztási szakemberek ma a jól bevált stratégiát követik: felveszik azt, akiről azt hiszik, hogy érthet hozzá és aztán elköltenek egy csomó pénzt a képzésére. 

Marketinges, jó marketinges abból lesz, akinek jók a digital skill-jei, ezt el is tudja hitetni és aki mindezek után folyamatosan követni tudja ennek a világnak az alakulását.

A bejegyzés trackback címe:

https://silverfox.blog.hu/api/trackback/id/tr665841195

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.03.04. 08:56:27

Első lépés, vetesd ki a gerinced :)

KZsuzsa · http://deepindata.com 2014.03.04. 09:10:24

nem értek egyet azzal, hogy digitális skillek tekintetében a jelenlegi oktatók le lennének maradva (feltéve persze, h értik a digitálist).

én most oktatok első éves komm. szakosokat a weblapkészítés alapjaira, és semmivel sem vannak jobban tisztában a web működésével, a lehetséges eszközökkel és azok használatával, mint mások.
engem is sokkolt egyébként, de igen, tudnak facebookozni, és ennyi, de te is azt írod, ez nem elég.
nem ismernek más social media platformokat (tisztelet pár kivételnek), nem tudják, mi az a blog, és mire jó.
és a legtöbben PR és marketing szakirányra készülnek...

Nekik jó dolguk lesz - ha hajlandók tanulni - mert én megtanítom nekik azokat az alapokat, amivel már elindulhatnak a digitális marketing útján (egyáltalán mitől és hogyan működnek a weblapok és az internet), de hogy később szakmai vonalon mit kapnak, az már jó kérdés.

egyébként a "digitális hozzáértés" szerintem abból valamennyire mérhető, hogy milyen nyomokat hagy maga után a weben. ha több socialmedia platformot használ, aktívan, ha ír de legalábbis kommentel blogokon, stb, nos, ő jobb eséllyel indul, mint akinek láthatóan semmilyen vagy minimális aktivitása van, mivel őt jó eséllyel nem is érdekli a webes világ...

csib · http://kapirgalo.blog.hu/ 2014.03.04. 09:14:49

Szerintem a digitalis marketing tudas fontos, de nem elégséges feltétel. Az ilyen cikkek azt sugallják, hogy aki jól pozícionálja magát a facebookon, mert mondjuk minden képére sok likot kap, az már rögtön ért a marketinghez. Ez illúzió, ennél egy picit ez komplexebb. A digitális marketing eszköz, aminek kizárólag megfelelő célok tükrében van értelme, amit meg nem gugliból fogunk kilesni.

Vannak jó képzések, külföldön, e-learning. Ha ajánlhatok - Quirk Education University of Stellenbosch. Ez itt volt a reklám helye.

Bellagio 2014.03.04. 09:22:07

Ismet egy cikk ami osszekeveri a marketinget a marketing-kommunikacioval, ami csak 1P a 4P kozul.

KondorAlbert 2014.03.04. 09:26:55

" Ismet egy cikk ami osszekeveri a marketinget a marketing-kommunikacioval, ami csak 1P a 4P kozul. " Ez nagyon igaz.

Akiknél az alapok nincsenek rendben az nem igazán lehet jó marketinges.

Sólyom Tomi 2014.03.04. 09:30:38

@KZsuzsa: ... vagy éppenséggel nagyon is érdekli, csak valamely virtuális bőrébe bújva aktívkodik, az IRL dolgait nem kiszolgáltatva a digitálmarketingeseknek és egyéb hiénáknak ;)

KZsuzsa · http://deepindata.com 2014.03.04. 09:35:12

@Sólyom Tomi: ilyen szintű tudatosság a mai fiatalokban ritka, mint a fehér holló, nem ez az átlag.
bár privacy szinten már egy kicsit tájékozottabbak, majd mindenki tudja, hogy nem kell mindent publikusan megosztani.

de az igaz, h attól,h tudom, h kell használni a mosógépet, még nem leszek mosógépszerelő, a kérdés, érdekel-e annyira, hogyan működik, hogy elinduljak ezen az úton, vagy sem.
akiben nincs legalább halvány kíváncsiság és érdeklődés a digitális világ iránt, abból nem lesz jó online marketinges. (szerintem)

Mária 2014.03.04. 09:50:15

"Marketinges, jó marketinges abból lesz, akinek jók a digital skill-jei, ezt el is tudja hitetni "

Ma már nincs olyan, hogy "marketinges". Különböző részterületekre specializálódott szakemberek vannak.

Roan 2014.03.04. 10:50:27

Egyetértek az előttem szólókkal, a digitális tudás (mint az élet legtöbb területén) a marketingben is egyre fontosabb, KKV-ban főleg, de nem kizárólag erre épül.

lagziguru 2014.03.04. 11:16:29

Igazából személyiség és tapasztalat függő is a dolog.
Sokan a médiaügynökségeknél kezdenek, amit vagány elmesélhető dolog a romkocsmában, de kkv szinten nulla hasznosítható tapasztalatot nem ad.
Sokan tényleg azt hiszik, gyakornokként bevisznek egy tálca kávét, mondanak egy jó szlogent a kivetített parfüm termékre és máris kapnak egy irodát, céges bankkártyával mint a filmeken.

Azt gondolom oktató és tanulói szempontból is a tudás, tapasztalat és az érdeklődés, valamint szakmakövetés és szeretet ami előre visz. Valóban a specialisták is fontosak (én pl. esküvőmarketing )

csib · http://kapirgalo.blog.hu/ 2014.03.04. 11:59:17

@Mária: azért mert nem ismersz generalista marketingest még léteznek. Létezünk. Én pl. foglalkozom digitálissal is, de klasszik tv reklámot is forgatok, van termekfejlesztesi projectem és az árazásbs is beleütöm az orrom. És nem egy hadsereg specialistának osztom a feladatokat.
Szóval pont a fordítottja igaz, mint amit írsz - sok mindenhez kell érteni, ha jó akarsz lenni...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.03.04. 12:27:45

A közösségi média csak egy eszköze a marketingnek a sok közül. A profi marketingesnek nem a Facebook applikációt kell programozni tudnia, hanem körül kell határolniai a célcsoportot, megfelelően célozni és az üzeneteket is testreszabni.

Én inkább abban látom a problémát, hogy manapság sok marketinges legfeljebb annyit tud, hogy milyen színű legyen a honlap/plakát/szórólap és hogy bele kellene írni tízszer az üzenetet, de a tartalmat nem tudják kitalálni, a Facebookon és a tévén kívül nem tudnak promóciós csatornát mondani, az árazás nekik magas, arról pedig végképp lövésük sincs, hogyan kellene mondjuk a terméket/szolgáltatást a célközönség igényeihez igazítani...

@Bellagio: Ott a pont!

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2014.03.04. 12:37:34

Marketinges egyáltalán ne legyél, ha nem akarsz erre céget alapítani. Cégen belül a legkevésbé megbecsült, ha leépítés van, tőle szabadulnak meg először, ha nem megy a szekér, az is a marketing hibája lesz.
Ellenben egy "digitális képességekkel" rendelkező emberek nagyon jól menő marketingcéget tudnak összehozni.

Mária 2014.03.04. 12:53:41

@csib:

Lehet, hogy te a kivétel vagy, aki erősíti a szabályt.

Persze hogy sokmindenhez kell érteni. De nem érthetsz mindenhez egyformán jól. És ahol nagy pénzeket tesznek bele egy-egy speciális, egy adott célcsoportot egy adott módon megcélzó kampányba, oda szakembereket fognak keresni, nem mindenhez értő csontkovácsokat.

Mondok egy példát. Egy sebész, egy szemész, vagy egy háziorvos egyaránt képes arra, hogy kikúráljon a náthádból, mert alaposan felkészítették az általános orvoslásból. De a törött sípcsontodat nem a szemésszel rakatod össze, a nátháddal nem a sebészhez mész, az astigmiáddal meg nem a háziorvoshoz fordulsz.

"Generalista marketingest" jellemzően olyan kisebb cégekhez keresnek, ahol spórolni akarnak a kiadásokon, plusz a cégvezető barátnőjétől kezdve a takarítónő kamaszfiáig bezárólag mindenki azt képzeli magáról, hogy ért "a marketinghez" és ennek függvényében fenn is tartja magának a belepofázás jogát a "marketinges" munkájába.

Komoly cégek legfeljebb a külsős profik munkájának az összehangolására és a kapcsolattartásra alkalmaznak házon belül egy minden területhez alapfokon értő "házi generalistát".

escargot 2014.03.04. 13:00:57

@Mária: A magyar valóságban a multik is inkább generalistákat alkalmaznak, legfeljebb egy-egy (időszakosan) kiemelt területnek (pl. árazás) van saját szakértője. Kivétel a trade marketing, az jellemzően önálló.
Egyebekben legfeljebb irigykedünk a külföldi irodákra, ahol árazási, csomagolástervezési, piackutató, kommunikációs, digitális, stb. specialisták is dolgoznak.
Hogy az egyén szempontjából melyik a jobb megoldás, az vita tárgya. Sokan büszkék a sokoldalúságukra, ugyanakkor egy külföldi állás esetében már inkább specialistákat fognak keresni.

nyelv-ész 2014.03.04. 14:04:53

Miért nem lehet ezt a tudást mérni? Talán, mert aki interjúztat, az sem áll a helyzet magaslatán? Miért ne lehetne egy gyakorlati feladatot adni a jelentkezőknek, amit fél óra alatt meg lehet oldani?

csib · http://kapirgalo.blog.hu/ 2014.03.04. 14:54:44

@Mária: komoly cégnél dolgozom (piacvezető, fmcg, sokmilliárdos árbevétel), mégis generalisták a marketingesek. Hasonló cégeknél, hasonló munkakörben dolgozó ismerősök dettó. Tényleg nem tudom, honnan ilyen sziklaszilárd a meggyőződésed, mert amultik nem így működnek.
A második bekezdésed alapján gondolom nem vagy marketinges, így érhető, ha kevesebb rálátásod van.

873ujr3rk 2014.03.04. 15:25:02

@Mária: A kivétel, kedves Mária nem erősíti a szabályt. próbára teszi azt.

Mária 2014.03.04. 15:31:30

@escargot:
@csib:

Ezt úgy érted, hogy a multinál egyazon személy "en general" kellően felkészült ÉS gyakorlott mondjuk a felhasználóbarát honlapok, ÉS a megfelelő konverziót adó mikroszájtok, ÉS a SEO kérdések, ÉS a kiadványszerkesztés, ÉS a hideghívások , ÉS a copywriting, ÉS a viral, ÉS az eladáshelyi, ÉS a gerilla marketing, ÉS a szórólapok, ÉS a csomagolás, ÉS a nyomdai előkészítés, ÉS a hűségprogramok, ÉS az online értékesítés, ÉS a social média, ÉS az ésatöbbi kérdéseiben is?

Én eddig legfeljebb kkv szinten láttam, hogy egyazon embernek ennyi mindenhez kellene egy személyben értenie, plusz, ha kell, álljon be a pult mögé, és mossa fel a vécét :)

Mária 2014.03.04. 15:40:37

@873ujr3rk:

Eredetiben:

"exceptio probat regulam in casibus non exceptis" = a kivétel bizonyítja a szabályt a nem kivételes esetekben

A mondás eredeti értelme az, hogy a kivételes esetek ismeretében lehet a szabályra következtetni és a szabályt alkalmazni lehet a kivételként fel nem sorolt esetekben. A jogelvet Cicero vezette be Lucius Cornelius Balbus védőbeszédében.

csib · http://kapirgalo.blog.hu/ 2014.03.04. 16:45:55

@Mária: igen ezek nagy részéhez kell értenu, hogy tudd koordinálni azok munkáját, akik mindezt megvalósítják - aki természetesen nem a marketinges, hanem programozó, seo szakértő, nyomdász, médiatervező vagy reklámfilm rendező. Szerintem te ezekkel kevered a marketingest, amit nem csodálok, soksn vannak így ezzel.

escargot 2014.03.04. 16:50:34

@Mária: Ha releváns a terület az adott cég/márka számára _és_ ezt még a vezetőség is elfogadja, akkor maximum ügynökséget bíz meg a feladattal, de ettől még a multinál egy ember fog ülni, aki _valamennyire_ ért mindezen területekhez, és koordinálja a bedolgozó szakemberek munkáját.
(Az eladáshely kivétel, írtam is, hogy a trade marketing jellemzően önálló terület.)

grigorij 2014.03.04. 16:54:06

A marketingesnek legelőször is profi hazudozónak kell lennie!
Látott valaki valaha is olyan marketingtervet, mely nem arról szólt, hogy a megbízó, az alkalmazó terméke, szolgáltatása a világ legjobbja?
Látott valaki is olyan marketingest, mely egyszer is kimondta, igaz ami igaz, az ő termékük, szolgáltatásuk hemzseg a problémáktól?
A marketing, a reklámmarketing gyakorlatilag a XXI. század fasizmusa, a globalizáció eszköze a különböző gondolkodó embercsoportok betörésére, megtörésére, megvezetésére...

A "digitális képességek" pedig nem jelentenek mást, mint amikor a hóhér nem kerékbe tör, hanem lelő...
Csak eszköz és sebesség...

(A vitatkozóknak ajánlanám a következőket:
- ha kiállok a sarokra és elkezdek kiabálni, hogy életerősítő vízet árulok - lekapcsolnak és lecsuknak csalásért!
- ha egy multicég jól fizetett marketinges csapata munkájának eredményeként a cég millió szám adja el a szar termékét (pontosabban a konkurenciáihoz hasonlóan szar termékét - autók, mobil eszközök stb...) , akkor az nem csalás ám, hanem remekmű és a marketingest díjazzák!
Az eredmény ugyanaz, becsaptuk mindketten a népet...)

Mária 2014.03.04. 17:10:09

@escargot:

Biztosan emlékszel erre a négy évvel ezelőtti történetre, amikor a Vodafone online marketingese a céges Twitteren osztott meg egy poént a T-Mobile leállás alatt, a Voda meg kirúgta, mert nem volt elég középszerű, és nem hagyta ki a magas labdát:

hvg.hu/napi_merites/20091210_vodafone_hungary_marketinges_t-mobile

webisztan.blog.hu/2009/12/09/interju_a_vodafone_tol_kirugott_marketingessel

Ez a másik sztori meg a napokban történt, és mindenki csak tippelget, hogy a Domino's Pizza online marketingese kezelte profi módon a hülye ügyfelet, vagy maga a cég online marketingese - netán az ügynöksége - volt az, aki a mókát kieszelte a megdugott pizzával és az ügyfél golyóira ragadt pepperoni szeletekkel:

gawker.com/dominos-replies-to-man-who-claims-he-burned-his-dick-f-1530601775

Lényeg a lényeg: az első történet nem történhetett volna meg, ha a Vodafone nem profi online marketingest alkalmaz, hanem valami agyonterhelt "all-in-one" marketingest.

A második történet se történhetett volna meg, mert egy agyonterhelt "all-in-one" marketingesnek se tudása, se ideje nem lett volna arra, hogy ilyen finomságokat kieszeljen, vagy profi módon kezeljen.

Mária 2014.03.04. 17:20:59

@grigorij:

"Látott valaki valaha is olyan marketingtervet, mely nem arról szólt, hogy a megbízó, az alkalmazó terméke, szolgáltatása a világ legjobbja?"

Ezt a szlogent ismered?

"It tastes awful. And it works."

www.brandchannel.com/features_effect.asp?pf_id=345

escargot 2014.03.04. 17:32:34

@Mária: Erre mondtam, hogy ami a cégnek releváns és fontos. A Voda esetében különösen "mókás" elem, hogy a szakember felkészültebb volt, mint a mögötte álló cég.

MAXELL birkaman buzizó \\http.birkafing.org 2014.03.04. 17:33:03

Szerintem senki ne menjen marketingesnek, inkább tanuljon ki valami normális szakmát.

Én több mint 13 országban éltem már és mindenhol tanultam valami újat, amire éppen szükség volt, mindig megéltem, de házalásra sosem vetemedtem.

Van egy spanyol mondás: Learnen is wohl lieben – azaz tanulj és jól fogsz élni. Ezt még gyerekkoromban hallottam, amikor Algériában éltünk és jól belém vésődött.

EzVan:) 2014.03.04. 17:37:21

digital skills?

1-2-3-4? :)

csib · http://kapirgalo.blog.hu/ 2014.03.04. 18:01:55

@Mária: ezek inkább nagy pr visszhangot kapott ügyek, amiknek sok köze nincs a marketinghez, mint szakmához. Kevered a szezont a fazonnal.

csib · http://kapirgalo.blog.hu/ 2014.03.04. 18:08:43

@grigorij: látott már a világ olyan üzleti tervet, ami nem arról szólt, hogy keressünk pénzt? Nem. Na ezért szól minden marketing terv arról, hogy mi vagyunk a legjobbak. Welcome to the real world, ha nem tetszik lehet menni egy kunyhóba a bakonyba biokerttel, szélmalommal. Vagy ne vásárolj többet, az is egyféls protestálás.

Bellagio 2014.03.05. 10:20:16

@EzVan:):

Nem inkabb 10100110? :)
süti beállítások módosítása