A marketinges egyértelmúen divatszakma. Lassan már az általános iskolában marketingesnek készülnek a gyerekek, mert azt látják a filmekben - mert ez a sztereotípia - ,hogy a sikeres, kreatív ember, az legalább is marketinges. A képet azonban árnyalni kell, mert aki tényleg az szeretne lenni, sok olyan képességgel és tudással kell rendelkeznie, amit a "marketing szakokon" nem tanítanak - ez pedig a digital skills vagyis a jártasság a digitális világban.
Az IBM nemrégiben elvégzett felmérése szerint a következő öt évben alapjaiban alakul majd át a marketing szakma. Alakulóban van egy hatalmas szakadék a szakmán belül. A napos oldalon azok álnak, akik már most birtokában vannak azoknak a digitális képességeknek, amelyekre az elkövetkezendő években szükség lesz.
A social media, mint marketing eszköz, az egyik legnagyobb kihívás. Állandóan változik. Változik a szabályzata, egyre-másra betörnek újabb szereplők, folyton alakulnak a fogyasztói szokások. Ebben a világban csak azok tudnak eredményeket elérni, akik valóban napra készek. Hétköznapi social media felhasználói tudással nem. A big data, a web analízis, a mobil platformok kezelése - ezek mind a digital skills kategóriában vannak. Ezekhez érteni tehát kiváltság lesz a következő öt évben.
De hol lehet ezeket megtanulni és egyáltalán honnan lehet azt tudni, hogy valaki ért ezekhez?
Ez az egyik legnagyobb kihívás a képzésben és a kiválasztásban dolgozó szakembereknek. A kreativitás, a jó kommunikációs képesség vagy az, hogy valaki csapatmunkás ma már kevés. A marketing sokkal inkább a technikai képességekre épül.
Akik eddig tanítottak a marketing szakokon már jócskán le vannak maradva a "digitális benszülöttnek" nevezett Y, X vagy éppen a Z generációtól. Ők már nem tudnak újat mondani, ráadásul nem is tudják úgy követni ennek a területnek a változásait, vagyis a képzés már most óriási lemaradásban van, hiszen olyan tankönyvet még senki nem írt, ami erről a területről szól, pontosabban néhányan tettek rá kísérletet, hogy tankönyvi keretek között beszéljenek erről a világról, de az írás már a nyomdai előkészületeknél idejét múlta.
Hasonlóan nehéz helyzetben vannak a kiválasztási szakemberek. Megtalálni azt, akinek jók a "digitális képességei"? Hogyan? Ez nem mérhető, egy interjú alatt nem felderíthető! A kiválasztási szakemberek ma a jól bevált stratégiát követik: felveszik azt, akiről azt hiszik, hogy érthet hozzá és aztán elköltenek egy csomó pénzt a képzésére.
Marketinges, jó marketinges abból lesz, akinek jók a digital skill-jei, ezt el is tudja hitetni és aki mindezek után folyamatosan követni tudja ennek a világnak az alakulását.