Rengeteg munkahelyen több generáció van jelen, gyakran 40-50 év a korkülönbség. Nagy esély van rá, hogy az idősebb munkavállalóknak gyermekükkel azonos életkorú vagy akár fiatalabb főnökük legyen. Azzal minden idős munkavállaló tisztában van, hogy a korkülönbségből fakadó problémák nem oldhatók meg egy egyszerű „Menj a szobádba” utasítással, de vajon mi az, ami segíthet boldogulni a fiatal kollégákkal?
A U.S. News megkeresésére több munkahelyi szakértő az alábbi tippeket adta:
Ne általánosíts. "Legyünk óvatosak az általánosítással és ne gondoljuk, hogy minden fiatal főnök egyforma”, mondja Marci Alboher, munkahelyi szakértő és a Civic Ventures (ismert nonprofit szervezet, amely az idősebb emberek karrierjét segíti) vezetője. "El kell fogadni, hogy a személyek különbözőek és nem szabad azt feltételezni, hogy egy adott generáción belül mindenki azonosan viselkedik." mondja Jackie James, a Boston College kutatóközpont vezetője, ahol többek között az idősek és a munka viszonyát tanulmányozzák. "Kutatómunkánk során nem találtunk egyértelmű bizonyítékokat a generációk közötti konfliktusokra," nyilatkozta.
Hallgasd meg. "Mindig figyelmesen hallgasd végig fiatal főnöködet," javasolja Charles Purdy, a Monster.com karrier szakértője. A figyelmes hallgatás segíthet az időseknek abban, hogy a főnökkel szembeni valós és vélt aggályaikat leküzdjék. Például sok esetben úgy érzik az idősebb munkavállalók, hogy a fiatal főnökök nem beszélnek elég nyíltan. "Úgy gondolom, hogy kulcsmegoldás lehet, ha megpróbáljuk megérteni a vezető céljait és minden erőnkkel támogatjuk azokat," mondja Alboher. "Az idősek számára nagyon fontos, hogy tudják mivel érdemelte ki kinevezését fiatal főnöke, és milyen erőket fektet a cégbe munkája során" mondja James.
Változás. Legyünk nyitottak az új dolgok iránt – ez a mai munkahelyek egyik legfontosabb követelménye. Az új dolgok elfogadása segíthet az idősekkel szemben kialakult sztereotípiák leküzdésében. "Minden a tanulási hajlandóságtól függ és attól, hogy el tudjuk-e fogadni az újdonságokat," Alboher szerint. "Be kell bizonyítani, hogy az új dolgok iránt fogékonyak vagyunk, és nem félünk tőlük. Akkor leszünk képesek leküzdeni a fiatal főnök előítéleteit, ha elfogadjuk, hogy a dolgokat másképp is lehet csinálni, mint korábban azt megszoktuk" mondja Purdy.
Fókuszáljunk a karrierre. A Sloan Center munkatársai rámutattak, hogy nem annyira a korkülönbség jelent problémát a főnök és a beosztott között, sokkal inkább az, hogy melyikük hol tart karrierjében. Fókuszáljunk a karrierünkre és ne a korkülönbségre.
Csapatmunka. "A mai munkahelyeken teljesen más a vezetési stílus, mint korábban," mondja Alboher, és "az együttműködőbb" hozzáállás sokkal gyakoribb, mint a tradicionális utasító és kontrolláló hierarchikus vezetési mód. A régi 'én a világ ellen' mentalitás nem működik a mai integrált környezetünkben. "Az idősebb dolgozóknak arra kell törekedniük, hogy szervesen kapcsolódjanak be a csapatuk életébe," Purdy szerint. "A csapatban a kollégákkal való kapcsolatunk legalább olyan fontos, mint a főnökünkkel. Aki ma a főnököd, lehet, hogy holnap a beosztottad lesz", vélekedik Alboher.
Kommunikáció. A Smart phone-ok és más mobil eszközök megváltoztatták a munkahelyek működését, a hosszadalmas papír-alapú kommunikációt gyors döntést igénylő azonnali kommunikáció váltotta fel. Fontos, hogy az idősek fejlesszék tudásukat ezen a téren is, mivel ez egy újabb lehetőség arra, hogy feloldjuk az időseket érintő negatív sztereotípiákat. Azon túl, hogy értünk ezekhez az eszközökhöz, az is fontos, hogy megértsük főnökünk, hogyan alkalmazza azokat munkája során. "Az idősebb beosztott üljön le vezetőjével és beszéljék meg milyen formában szeretnének egymással kommunikálni," mondja Purdy. Például lehet, hogy a telefonos megoldást csak sürgős esetben preferálja a főnök. Egyéb esetekben az e-mail az elfogadott. És az is fontos, hogy tisztában legyünk főnökünk elvárásával a válaszadás gyorsaságának tekintetében.
Egyensúly a munka és a magánélet között. Alboher szerint: "A mai munkahelyek jobban elfogadják személyes és családi igényeinket, mint korábban, azonban ez azt is jelenti, hogy a munkánk gyakran otthonunkban is jelen van az online kommunikációs eszközöknek köszönhetően." "Egy idősebb ember számára sokkal nehezebben elfogadható a ’mindig elérhetőnek lenni’ elvárás, mint egy fiatal esetében," mondja Purdy. Azonban sok munkahelyen ma már fontosabb a célok elérése és a teljesítmény, mint a non-stop rendelkezésre állás.
Készségek. "Ma már senki nem első munkahelyéről megy nyugdíjba, ezért tanuljunk új dolgokat és legyünk nyitottak több munkatípus elvégzésére is. "Az idős munkavállalók legnagyobb problémája, hogy a munkával kapcsolatos készségeiket nem frissítik, ezért azok nem naprakészek," James véleménye szerint.
"A kor egy komplex kérdés, de ugyanilyen a faji és a nemi kérdés is. Aki éppen a toppon van, az teljesen másképp vélekedik a korról," véli James.