Amíg a Facebook amolyan semmiből születő sikersztorinak, alulról jövő kezdeményezésnek tűnt, senki nem foglalkozott azzal, kik vezetik a céget. Onnantól viszont, hogy papírforma szerint is globális üzleti vállalkozás lett belőle, vagyis részvényei a tőzsdére kerültek, egyre többen támadják, méghozzá azért, mert az igazgatóságban kizárólag fehér pasik ülnek. Heten, mint a gonoszok.
Nőjogi aktivisták valószínűleg ilyennek is látják őket, hiszen kampányt indítottak a diszkrimináció ellen. Hogy lehet, hogy egy olyan cég vezetésében, amelyet a nők tettek igazán naggyá, egyetlen nő sem kapott helyet? A felhasználók többsége ugyanis nő, ráadásul a közösségi oldalt ők sokkal aktívabban használják, mint a férfiak.
Persze, úgy tűnik, nem a Facebook az egyetlen olyan szociális média társaság, ahol a nőket csak eszköznek tekintik, de nem igazán engedik érvényesülni: a Twitter, a Zynga, vagy az internet rádiót üzemeltető Pandora vezetői is kizárólag férfiak. A LinkedIn-nél mutatóba akad egy nő, a Google pedig rekorder, hárommal.
A nőmentes vezetésű cégeknek nem csupán a feminista szervezetek haragjával kell szembenézniük. Tavaly a Fortune 500 cég körében végzett a Catalyst nevű piackutató cég, és kiderítette: azok a vállalkozások, ahol nők is vannak a vezetésben, sikeresebbek, mint szimplán a macho üzletek.
Amúgy Zuckerberg úr azt mondja, ő nem diszkriminál, csupán a legjobbakat keresi, és nem címkék, hanem hasznosság alapján válogat. Egy női vezetőket tömörítő szervezet elnöke viszont úgy látja: rosszul. „ Ha egy globális céget fejlesztesz, olyan emberre van szükséged a vezetésben, aki tudja mit jelent a brand-építés. A Facebook-os pasik viszont mint a szilikon-völgyből illetve Washingtonból jöttek. Pedig olyasvalakire lenne szükség, aki már dolgozott Kínában, Indiában és jól ismeri a fejlődő piacokat. Olyasvalakire, aki tudja, mit akarnak a nők. Ha igazgatóságot raksz össze, nem a legjobb barátaid közül kell válogatnod, hanem a legjobb emberek közül.”
Hogy az üzleti szempontok, vagy a támadások győzték meg Zuckerberget, nem lehet tudni: a Bloomberg viszont meg nem nevezett forrásokra hivatkozva azt állítja: a Facebook már meg is bízott egy fejvadász céget, hogy titokban keressen egy nőt a cégvezetésbe. Ezt az infót eddig sem a Facebook, sem pedig a fejvadászok nem kommentálták.