Főnöknek nem születik az ember. Vannak ugyan bizonyos adottságok, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy valakiből főnök váljék, a vezetés alapvetően tanult viselkedésminták összessége. A jó vezető néhány alapvető dolgot biztosan megtesz minden nap. A Forbes szerint ezeket érdemes ellesni, és alkalmazni.
Gyakran előfordul, hogy ha egy értekezletre megérkezik a főnök, egyszerűen megfagy a levegő. A kollégák csak a hatalmat és az erőt érzik, és félnek megszólalni. A jó vezető viszont emberi, nem kelt félelmet, olyan légkört teremt, amelyben mindenki bátran elmondhatja a munkával kapcsolatos gondolatait, elképzeléseit.
A sikeres vezetők a döntéshozás mesterei. Bátorítják a kollégákat a párbeszédre, és arra, hogy következtetéseket vonjanak le, de ha ez nem történik meg, megteszik maguk. Arra koncentrálnak, hogy megtörténjenek a dolgok.
A jó vezetők kiváló kommunikációs képességekkel rendelkeznek, és ez különösen igaz akkor, amikor az elvárásaikat közlik. Mindig megbizonyosodnak arról, hogy a beosztottak pontosan értik a feladatot és a célokat.
Ha nem gondolkozol, soha nem tanulsz új dolgokat. Ha nem tanulsz új dolgokat, nem fejlődsz, és a munkád egy idő után értéktelenné válik. A jó vezető nap mint nap gondolkodásra, tanulásra, fejlődésre ösztönzi beosztottait, nem hagyja, hogy belesüppedjenek a kényelmes napi rutinba.
Vizet prédikál és bort iszik? A jó vezető példát mutat. Ez nem is olyan könnyű. Hiszen aki a csúcson van, arra mindenki figyel. Egy apró hiba is óriásinak tűnik, ha a főnök követi el.
A jó főnök méri, és értékeli a beosztottak teljesítményét. Ha a teljesítmány mérhető, az a beosztottaknak biztonságot jelent, hiszen tudják, milyen elvárásoknak kell megfelelniük. Az pedig, ha érzik, hogy a kemény munkát értékelik, a legfontosabb motiváció
Az értékelés nem csak egy projekt lezárása kapcsán fontos. Visszajelzésre folyamatosan szükség van. Egy bizalomra épülő munkahelyi légkörben a visszajelzés kölcsönös. Vagyis a főnök ezt éppúgy elvárja a kollégáktól, mint a kollégák tőle.
Megfelelő embert a megfelelő feladatra. Az igazi vezető ismeri beosztottait, tisztában van a képességeikkel, értékeikkel. A vezetői siker egyik kulcsa az, hogy a beosztottak testre szabott feladatokat kapjanak.
A főnök mindent tud? Dehogy. Ezt nem árt bevallani. Igaz, hogy a vezető átlátja a képet, de minden apró részletben nem lehet otthon. A jó főnök tehát kérdez, sőt, tanácsot kér beosztottaitól.
A jó vezető élvezi, hogy ő a főnök. Nem a hatalom miatt. Azért, mert fontos dolgot csinál. Vállalja a felelősséget a cégért, és a beosztottakért. Csak akkor érzi magát igazán sikeresnek, ha a vállalat és az ott dolgozók is azok.