Minden, amit 50 felet tudni érdemes

Silver Fox

Miért pont Téged?

2014. október 22. - nagymenő

Ezt a kérdést minden állásinterjún felteszik, ezért nem árt rá felkészülni. És tudni kell rá válaszolni. Itt van néhány tipp arra, hogy meggyőzd leendő főnöködet, hogy Te vagy a legalkalmasabb.

Tudd, hogy mi a munkaköri leírás

Olvasd el figyelmesen, hogy milyen munkakörre, milyen feladatokra keresnek embert. Melyek azok a követelmények, amelyeknek meg kell felelned. Az állásajánlatokban általában meghatározzák, hogy melyek a "lényeges" vagy "elvárt" követelmények. A válaszodat igyekezz úgy megfogalmazni, hogy az interjúztatód ne csalódjon, ha már egyszer arra alkalmasnak tartott, hogy behívjon egy beszélgetésre.

Arra gondolj, hogy mit tehetsz Te a cégért, és ne arra, hogy Te mit vársz el

Ez a kérdés lehetőséget ad arra Neked, hogy úgy mutasd be magad, mint egy megoldás.

Persze arra vigyázni kell, hogy ne mondjunk olyat ",hogy azért szereték itt dolgozni, mert ez álmaim állása", ez senkit nem érdekel! Inkább arra figyelj, hogy a képességeid közül melyek azok, amelyek segíthetik a céget, amelyekre leginkább szükség lehet. Ha egy stresszes munkakörre keresnek embert, akkor az jó válasz lehet, hogy jól bírod a stresszes helyzeteket, amikor gyorsan kell nagy felelősséggel járó döntéseket meghozni.

anigif_enhanced-buzz-7495-1380188336-21.gif

Ne hasonlítgasd össze magad másokkal

Amikor valaki arra kíváncsi, hogy "miért Te" akkor nem azt akarja tőled hallani, hogy szerinted a többi jelölt - még ha nem is simered őket - miért nem alkalmas. Ez gyakori hiba! Honnan is tudhatnád, hogy mások milyenek? 

Törekedj arra, hogy magadról beszélj és ne úgy, hogy azt mondod, hogy "gyorsabb vagy, mint bárki más, vagy "jobban bírod a stresszes helyzeteket, mint bárki". Fogyalmazz úgy hogy " jól bírom a stresszt, mert például....", "gyors vagyok és pontos, mert ez fontos....." számodra.

Golden-egg-in-an-egg-cup--017.jpg

Kerüld a közhelyeket

Ha magadról és az erősségeidről beszélsz igyekezz minden képességhez, tulajdonsághoz, valami konkrétumot rendelni. Azért bírod a stresszt, mert egyik korábbi munkahelyeden ez és az volt a feladatod és akkor azt így és úgy oldottad meg, ami sok stresszel járt, de te megcsináltad. A példák nagyon fontosak.

HR tanácsadók szerint erre a kérdésre érdemes egy nány mondatos, rövid és tömör válasszal készülni. A körmondatokat, a nyekegéseket senki nem szereti hallgatni. Ha van egy összeszedett, lényegretörő és a leendő munkaadód cégére kialakított válaszod, közelebb kerülhetsz az új állásodhoz. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://silverfox.blog.hu/api/trackback/id/tr696816825

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fotelrocker2 · http://budapest.blog.hu 2014.10.23. 01:05:55

Én a kiindulópontot nem értem, miért kéne meggyőznöm? Biztos vajon, hogy én tudom azt a melót a legjobban ellátni?

Ramil Safarov 2014.10.23. 03:42:27

"Miért pont Téged?"

Mert pofan verlek te faszkalap.

Ronald 2014.10.23. 07:57:03

Azt írja a cikkben, hogy "Kerüld a közhelyeket"

Hát ez az egész írás mi, ha nem egy hatalmas közhely?

Akinek csak annyi esze van, hogy ilyen cikkekből tanulja meg, hogy hogyan kell viselkednie egy "castingon" - az inkább el se menjen, mert legalább megspórolja az útiköltséget.
.

bonfred 2014.10.23. 08:25:24

@Ronald: Egyetértek. Tipikus HR-es duma. Ha egy cégnél az dönt arról, hogy kit vesznek fel, hogy ilyen kérdésekre ki tudja a legfrappánsabb választ adni, már régen rossz. Nálunk a HR-es csak akkor kerül a képbe, amikot be kell léptetni az illetőt. Mi teszünk javaslatot az fejvadász által beküldött életrajzok alapján arra, hogy kit hívjunk be SZAKMAI interjúra. Azon mi a szakmai részt képviseljük, a főnükünk a szervezetit. Utána megbeszéljük a benyomásainkat,a főnök ennek alapján dönt. Eddig mindig teljes egyetértés volt arról, hogy felvegyünk-e valakit, vagy sem. Ha bárki bepróbálkozna ilyen közhelyekkel, ha azt látom, hogy beragadt a bullshitgenerátor gombja, az illető bukta az interjút. Én konrkrétan leszarom, ceruza lenne-e a jelölt vagy toll, nem érdekel mi a 3 legfontosabb jó és rossz tulajdonsága, ahogy azt is, mit mondana arról, miért őt vegyük fel. Ott az életrajza, én a szakmai kérdésekre adott válaszaiból le tudom szűrni, mit TUD, és nem azt mit gondol. A szakmai tevékenységét le tudom valamennyire ellenőrizni, és a speciális területből adódóan le is tudom káderezni. Ennyi, csak azt nem tudom, miért gondolják a HR-esek, hogy ostoba kérdésekre adott válaszokból bármilyen következtetést tudnak levonni az illető szakmai alkalmasságáról? Semmilyet? Akkor talán nem nekik kellene dönteniük a felvételről.

vernon 2014.10.23. 09:01:23

@bonfred: +1.
Fogyatékosak az ilyen HR-esek. Közhelyes kérdéseket tesznek fel, aztán megsértődnek, ha közhelyes választ kapnak.

Zebrateve 2014.10.23. 09:46:52

@bonfred: Nincs közöm a HR-hez, de sejtem, hogy nem csak szakmai, hanem emberi alkalmasságot is érdemes figyelni (pl. stressztűrés, pontosság, megbízhatóság). Ezt meg elvileg jobban meg tudja ítélni egy HR-es.
Nekem is volt olyan kollégám, aki szakmailag nagyon jó volt, a területén az egyik legjobb az országban, de alkalmatlan volt a csapatmunkára. Nem is marasztalták a próbaidő letelte után.

Zebrateve 2014.10.23. 10:17:30

@Mityu "aljanép" MG: Nem biztos. Ezért értelmetlen a kérdés, és ökörség, amit a poszt ír. Ha nem ismered a többieket, nem tudhatod, hogy éppen te vagy a legjobb.

Ez meg egy jó nagy csúsztatás: "Amikor valaki arra kíváncsi, hogy "miért Te" akkor nem azt akarja tőled hallani, hogy szerinted a többi jelölt - még ha nem is simered őket - miért nem alkalmas. " Nem azt állítjuk, hogy a többiek nem alkalmasak, hanem az a kérdés, hogy KEVÉSBÉ alkalmasak, mint te. Persze ehhez is ismerni kellene az ő tulajdonságaikat.

Ezért szerintem két helyes válasz van a kérdésre:
1. Mondja meg az interjúztató, ő ismer minden jelöltet, ezért csak ő tud felelni.
2. Visszakérdezni, hogy biztosan azt akarta kérdezni, hogy miért én vagyok a legalkalmasabb, és nem azt, hogy miért vagyok alkalmas? Utóbbi kérdésre lehet azokat válaszolni, amit a poszt írt. Előbbire lásd 1.

igi1 2014.10.23. 10:35:07

Mert támogatást kap utánam a cég. A többi meg süket duma.

Lord_M_ 2014.10.23. 10:51:25

Egen, ezek azok a kerdesek amiktol falramaszik az interjualany. Es teljesen joggal.

"mit tudsz hozni a ceghez?"
"a reggelimet..."
"Milyen allat lennel ?"
"HRes?"
"Miert pont teged vegyunk fel?"
"mer' az nekem jo lenne... "

Ha a HR-es egyszeruen csak elbeszelgetne az alannyal, messze konnyebb lenne az interju mindket felnek. A szakmai reszen majd megizzasztjak ahogy kell. De a HR dolga az lenne, hogy egy emberileg megfelelo alakot vegyenek fel.
Es ezt tokeletesen le lehetne szurni normalis kerdesekkel is. Hogyan valaszol valaki, milyen szavakat hasznal, mennyire es hogyan gesztikulal, Es persze fel lehet tenni erdekes kerdeseket is, pl csak ugy a vicc kedveert, pl mit gondol valaki a "izlandi szokoarrol", "atomenergiarol" "urhajozasrol" barmirol ami egy picit is arra keres valaszt, hogy emberunk mennyire nyitott / rugalmas es esetleg bujkal e benne nemi elmebaj :). Mert ezekkel a panelekkel tenyleg csak panel valaszokat lehet kapni - es ha ezen mulik a dolog, akkor a HR-es tkp nem vegez jo munkat.

Egy relative kotetlen beszelgetesen 40 perc alatt ki lehet deriteni valakirol, hogy kimunkalt, mesterseges, aberralt barom e, vagy egy kozvetlen, logikusan gondolkodo es ertelmes emberrel van e dolgunk. A tobbit majd a szakmai interjun eldontik es kiszedik belole azokat a pontokat ahol esetleg gyengebb az illeto vagy hogy mennyit tud es hogy birja a terhelest.

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.10.23. 11:02:25

A kérdés olyan szinten arrogáns és lekezelő, hogy az ilyen hallatán fel kell álni és el kell köszönni. Mert ez csak a kezdet, és a folytatás még ilyenebb lesz.

Nem elfelejtve, hogy nem csak a munkavállalónak van szüksége munkára, de a munkáltatónak is szüksége van olyanokra, akik elvágzik mindazt, amihez az efféle arrogáns kérdések feltevői nem értenek.

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.10.23. 11:10:13

"Arra gondolj, hogy mit tehetsz Te a cégért, és ne arra, hogy Te mit vársz el"

Hülye vagy , apám!

A legfontosabb azt tudni, hogy TE mit vársz el! Hiszen ha a hirdető ajánlata köszönő viszonyban sincs azzal, ami nálad a minimum elvárás lenne velük szemben, akkor feleslegesen raboljátok egymás idejét.

A hirdető cég nem MINDENEST keres, nem csicskát, nem egy hajbókoló, sztahanovista hülyét, hanem egy BIZONYOS feladatra keres a megfelelő szakmai tudással rendelkező embert.

A jelentkezőnek nem azt kell néznie, hogy "mit tehet a cégért", hanem azt, hogy képes-e a szakmai tudásánál fogva ellátni azt a munkakört, amit meghirdettek.

És igen, a munkavállalónak azt is UGYANOLYAN hangsúllyal kell néznie, hogy a hirdető cég hajlandó-e az elvégzett munka ellenértékét az előre meghatározott napokon, korrekt és elvárható összeggel megfizetni.

Tehát az ALAP, hogy tudd, mit vársz el a munkáltatódtól, és ALAP az is, hogy ezt megfogalmazd, magadnak is, és az interjún is, hiszen a cégnek ugyanolyan fontos, hogy valaki elvégezze a munkát, mint neked az, hogy VALAMELYIK cégnél állásod legyen.

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.10.23. 11:16:56

@Zebrateve:

"Nekem is volt olyan kollégám, aki szakmailag nagyon jó volt, a területén az egyik legjobb az országban, de alkalmatlan volt a csapatmunkára. Nem is marasztalták a próbaidő letelte után."

Nyilván el se várta, hogy marasztaljátok. Ha az egyik legjobb volt a szakmájában, simán talált magának olyan céget, ahol a minőségi szakmai munkát várják el, nem azt, hogy 24/7 smúzoljon a Pityuval meg a Gizikével :)

Tudod, a kiemelkedő tehetségű szakemberek JELLEMZŐEN nem szoktak partyarcok lenni. A harsány népszerűség-hajhászás tipikusan az alsó-középszer jellemzője.

Lord_M_ 2014.10.23. 11:19:43

@polyvinyl: Es gondold el, hany olyan ceg van akik ugy gondoljak, hogy naluk dolgozni kivaltsag. Mintha az maga a szent zarandoklat celja lenne, hogy egyszer naluk dolgozhass.

pedig valoban nagyon is fontos tudni, hogy a munkavallalo mit var a cegtol, mert esetleg konnyen abba a csapdaba lehet lepni, hogy a munkavallaloo lelep a probaido alatt esetleg roviddel utana mert a ceg nem nyujtja azt amit a dolgozo elvarna.

Illetve ha nem is megy el, de az elegedetlen munkaero nem kifejezetten a hatekonysagarol hires.

De nyilvan a bejegyzes iroja szerint ez mellekes, a feladat itt az, hogy egy tokeletesen ostoba kerdesre, te tokeletesen megfogalmazott de nem sablon valaszt adj.

Pedig ez nem mas mint egy kolcsonos vizsgalodas, hogy TE mit kinalsz es hogy a MASIK mit kinal, ha a ketto talalkozik, UZLET. ha nem akkor tovabballunk es nem raboljuk egymas idejet. Es lathatoan nehanyan forditva ulnek a lovon "Mi vagyunk a ceg, te lenni rabszolga, miert mi teged nem leloni?"

Fura nem? nem arra kivancsi a HR-es hogy en milyen vagyok, hanem hogy felkeszultem e HR-bol. (tudom e a paneleket)...

Lord_M_ 2014.10.23. 11:23:31

@polyvinyl: Azert a csapatmunka nem egyenlo smuzolassal. A csapatmunka egy fontos tenyezo, ha egy projekten tobben dolgoznak egyutt. Megosztani az informaciot, segiteni a masikat aki esetleg nem olyan tapasztalt, megvalaszolni kerdeseket, esetleg elfogadni tanacsokat es nem ignoralni azt mondvan "en vagyok a legjobb" - siman lehet a masiknak egy jobb otlete fuggetlenul a tapasztalatatol.

Ritka ma mar az az eset, hogy kapsz egy projektet es egyedul kell vegigzongorazni az utolso szogig.

Igy pedig a csapatmunka fontos :) (a partiarc meg egy masik kerdes - ha emiatt raktak ki akkor az ostoba tevedes, de nem hiszem, hogy ez lett volna)

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.10.23. 11:30:04

@Lord_M_:

A "csapatmunka" egy felfújt lufi.

Érett személyiségű felnőtt ember minden gond nélkül képes más érett személyiségű felnőtt emberekkel összedolgozni, anélkül, hogy különösebb feneket kerítene valaki annak, hogy "csapatmunka" folyik.

Lord_M_ 2014.10.23. 12:05:37

@polyvinyl: Valoban lehet felfujt lufi, de erett szemelyisegu felnott ember nem feltetlenul egyenlo a legjobb szakemberrel.
Ugyertem a attol, hogy valaki az adott terulet legjobbja, meg lehet egy seggfej (mar elnezest) akivel rossz egyutt dolgozni. igy aztan akar felfujtuk akar nem :) a csapatmunka agyon van csapva...

de amugy egyetertek :)

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.10.23. 12:50:56

@Lord_M_:

Lehet, persze, de az agyonhájpolt "csapatmunka" kifejezés esetén ÁTLAGEMBEREKRŐL van szó. Nem zsenikről, nem is szociopatákról, vagy elmebetegekről, hanem TUCATEMBEREKRŐL van szó. Olyanokról, akik egyébként teljesen normális emberi kapcsolatokra képesek. Családban nevelkedtek, testvérekkel, unokatestvérekkel, rokonok között, van családjuk, gyereket nevelnek, barátaik vannak, kártyázni járnak, sörözni, stb.

Miért ne lennének képesek rá, hogy összedolgozzanak a kollégáikkal, anélkül, hogy egyes hülye HR-trendek akkora feneket kerítenének a normális munkatársi kapcsolatok köré, mint amekkorát mostanában divatos keríteni? Hiszen a munkavállalók erre SZOCIALIZÁLÓDTAK a családban, az óvodában, az iskolában, évtizedeken keresztül.

albino combino 2014.10.23. 13:30:58

úgy látom páran kicsit el vannak tévedve
igen, vannak ilyen idióta hr-es dumák, de valóban fontos egy munkatárs személyisége.
Lehet valaki nagyon jó szakember, ha egyszerűen nem tud jól kijönni a többiekkel (és itt most nem smúzolásról van szó), akkor a csapatmunka rovására megy a dolog és ez forintosítva is nagy károkat tud okozni egy cégnek.
Külföldön, főleg az usában már felismerték ezt (jó 20 éve legalább), hozzánk egyelőre annyi jutott el ebből, hogy a hr-es megkérdezi hogy sárga vagy piros virágot szeret-e jobban a jelentkező és ebből vonja le a nagy okosságokat
Nálunk még mindig az van a fejekben, hogy csináld meg p.raszt a melót aztán majd jó lesz, és kevés az olyan munkahely ahova öröm bemenni. Pedig ha jó légkört sikerül kialakítani az megnöveli a produktivitást is

gizmo26 2014.10.23. 15:50:38

Azért én, mert anyám cseszeget hogy keressek munkát, és költözzek el, és ezt már nagyon unom hallgatni.

gizmo26 2014.10.23. 16:07:03

@albino combino: Nemigaz, mert eljutott a csapatépítő tréning fontossága is, ahol együtt ihatsz a főnököddel, ahelyett hogy azt a pénzt jutalomként osztanák szét a hó végén

Beer Monster 2014.10.23. 16:24:01

Hadd kérdezzem meg, hogy mi ennek a blognak/írásnak a célja? Úgy érzékelem, hogy netán felkészíteni debileket arra, hogy minél inkább eltitkolják a debilségüket, kvázi sikerüljön egy-két lépcsőfokon át megtéveszteni a pályáztatót. Ne válaszold azt, hogy fogalmad sincs? Tudd, hogy milyen munkára jelentkezel? Mégis miféle tanácsok ezek, egy jobb képességű iskolásgyereknek sem kell elmondani, kinek szól tehát, mi a célközönség, és mi lenne a tanácsadással a célja?

albino combino 2014.10.23. 17:25:54

@gizmo26: látod erről beszélek :)
igen, sok helyen még ez egy csapatépítő, de legalább már valami elindult. Rengetegen szemellenzősök és a legtöbb vezető se veszi a fáradtságot annak, hogy például utána olvasson, hogy mitől is működik egy jó csapat. Ngy cégeknél milliókat jelenthetne hosszútávon az, ha a főnök kézbe venne egy szakkönyvet. Ráadásul az internet korában minden külföldi szakirodalom elérhető, sok meg már fordításban is...

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.10.23. 18:59:40

@albino combino:

"igen, vannak ilyen idióta hr-es dumák, de valóban fontos egy munkatárs személyisége. Lehet valaki nagyon jó szakember, ha egyszerűen nem tud jól kijönni a többiekkel"

Kizárt, hogy ezt egy büfészakos HR-es picsa fel tudja mérni. Azt, hogy egy jelentkezőnek milyen a személyisége, azt még egy pszichológus / pszichiáter se tudná megmondani egyetlen szűkre szabott, stresszes felvételi beszélgetésből, nem hogy egy ostoba, tudatlan, tanulatlan HR-es.

Nagyon nagy baj, hogy ezek a totál inkompetens libuskák emberi sorsokról dönthetnek.

Beer Monster 2014.10.23. 19:28:00

@polyvinyl: Ez azért mégiscsak a cégeknek baj - a kvalifikált emberek ígyis-úgyis megtalálják a munkalehetőséget.

albino combino 2014.10.23. 20:03:18

@polyvinyl: ahogy söri mondja - ez meg az adott cég vezetésének a hibája ismét. Ha egy tulajdonos az alkalmazottak kiválasztását egy tanulatlan 23 éves lányra bízza akkor hosszú távon nagy sikereket tuti nem tud elérni.
(ezt egyébként nem biztos, hogy te meg tudod állapítani, hogy az adott kérdező mennyire jól érti-e a dolgát vagy sem)
A legtöbb esetben, pláne ha egy modernebb cégről beszélünk, akkor a legkevésbé a szakértelem dönt. Annyira szerteágazó ma már szinte minden szakma, hogy csak nagyjából lehet elvárni a jelentkezőtől, hogy 100%-ban kompetens legyen, ráadásul az adott cég belső működését amúgy se ismerheti.
Tehát az esetek elég nagy részében mindenképp lesz egy betanítás, amikor már nem a papír és a korábbi tapasztalat számít, hanem nagyrészt az emberi tényező.
süti beállítások módosítása