Légy Apple! Vagy légy Nike! Ez a Guardian karrier tanácsa álláskeresőknek. No persze nem csupán ez a két opció létezik: nem kell iPoddá vagy tornacsukává válni, „brandnak” kell lenni. A márka nem más, mint pozitív asszociációk összessége. Teljesen mindegy, hogy üdítőhöz, melegítőhöz vagy akár emberhez kapcsolódnak.
A személyes márkaépítésről évek óta egyre többet hallani. Ez persze első sorban a közösségi médiának köszönhető, ahol lassan hattól hatvanig mindenki megoszt magáról mindent. Pontosabban csak azt, amiről ő maga úgy gondolja: azt a képet közvetíti róla, amit láttatni szeretne. Vagyis, pont mint a nagy márkák: nem az indiai vagy kínai embertelen gyárakban dolgozó tömegek jut róluk eszünkbe, hanem a trendiség, a design, a minőség és a menőség.
Hát a karrier szakértők most feltalálták a spanyolviaszt: építs személyes brandet akkor is, ha munkát keresel. Emelkedj ki a tömegből. Ma már kevés, ha te vagy „egyszerűen a legjobb”. Legjobbal Dunát lehet rekeszteni. Légy különleges. Emeld ki azt a képességedet, amelyben valóban verhetetlennek tartod magad. Persze, nekik bizonyíték kell, nem ígéret (ez melyik márka is?). Szóval, nem elég, ha te vagy Pókember, meséld el nekik a sztorid. A karrier guruk szerint minden uncsi önéletrajzban kell lennie valahol egy sztorinak. A képességek, a tapasztalatok mögött van (ha nincs, kreálj, turbózd fel) egy különleges történet. No, ez az, amivel meg kell ragadni a munkaadók figyelmét. Olyat mondani, amit más biztos nem. Amire akkor is emlékezni fog, ha már túl van 30 interjún.
A pozitív asszociációkon és a sztorin túl a harmadik, de persze nem utolsó lényeges elem, amit a márkaépítőktől tanulhatunk, az egyértelmű cél. Ez főleg az olyan önéletrajzoknál fontos, amelyek első blikkre túl sok cikk-cakkot tartalmaznak. Nem magyarázkodni kell, láncra fűzni a gyöngyszemeket. Megtalálni a közös pontot, és arról beszélni, hogy az előzményeknek milyen szerepe volt, van lesz abban, hogy elérjük a célunkat. Az egyértelmű cél persze nem csupán a múlt magyarázásához elengedhetetlen. Kitől nem kérdezték meg állásinterjún a klasszikust: és hogyan látja magát öt/tíz év múlva?
Szóval, mindezen tanácsokat követve megszülethet Kovács 23 Gizi® a szuperadminisztrátor, vagy épp Szabó 42 János®, az álom-marós.
Mindenesetre a Guardian cikk a szerző brit HR guru személyes brandjének építésére biztosan jó volt…