Felejtsd el a fizetésemelést és a többi juttatást. Azok is fontosak, de az alábbi 8 dolog az, amire a munkavállalóid igazán vágynak. A fizetésemelés olyan, mint egy költözés egy nagyobb házba: kellemes, de nagyon gyorsan hozzászokunk. A magasabb fizetés nem fogja automatikusan növelni az alkalmazott teljesítményét. Az elkötelezettség, a munkamorál, a motiváció nem a pénztől függ.
Ha támogatni szeretnéd cégedet, ezt a nyolc dolgot biztosítsd a beosztottaidnak:
1. Szabadság. Az autonómia és a szélesebb mozgástér elkötelezettséget és elégedettséget teremt, ami hosszú távon innovációkat eredményez. Még a gyártás- és egyéb kötött folyamatot is lehet más szemszögből nézni. Amikor és ahol csak lehetséges engedd meg, hogy a kollégák döntsék el, hogyan tudnak leghatékonyabban dolgozni.
2. Célok. A célok nagyon fontosak. Mindenki vágyik a megmérettetésre. A célok értelmet adnak még az ismétlődő feladatoknak is. Ha nincsenek elérendő célok, akkor a munka csak munka marad. És a munka beszippant…
3. Küldetés. Mindannyian szeretjük azt gondolni, hogy valami nagyobb dolognak a részesei vagyunk. Arra vágyunk, hogy a cégünk által képviselt márkát szuperlatívusz jelzőkkel illessék. Szeretünk a sikerben osztozni. Tudatosítsuk a kollégák fejében mi a cég küldetése. Magyarázzuk el, hogy az adott személy munkája, hogyan járul hozzá a küldetés egészéhez. Akkor tud valaki azonosulni az üzleti célokkal, ha pontosan tudja mit miért csinál.
4. Elvárások. Minden munkát rugalmasan kell kezelni bizonyos fokig, ugyanakkor az alapszabályokat be kell tartani. Ha egyik héten egy bizonyos szabály szerint dolgozik valaki, másik héten pedig ugyanazért kritikát kap, akkor nem tudja mihez tartsa magát. Kevés stresszesebb dolog van a munkahelyen, mint az, ha a főnök elvárásai percről percre változnak. Ha bármilyen változás áll be az elvárások kapcsán, azt meg kell magyarázni és meg kell indokolni döntésünket.
5. Input. Mindenki szeret javaslatokat tenni és ötleteket felvetni. Ha a kollégák esélyt sem kapnak javaslataik előterjesztésére, és az ötleteiket még csírájában elfojtják, előbb-utóbb robotokká válnak. A robotokat pedig nem érdekli a cég jövője. Hallgasd meg a dolgozók javaslatait. Ha az ötletnek nincs létjogosultsága, szánj rá időd, hogy elmagyarázd miért nem megvalósítható. Természetesen nem realizálhatsz minden új javaslatot, de éreztetheted a kollégáddal, hogy értékeled az új ötleteket.
6. Kapcsolat. A munkavállaló nem kizárólag a fizetéséért dolgozik: emberekkel és emberekért dolgozik mindenki. Egy kedves szó, néhány kérdés a családról, egy rövid felmérés az igényeit illetően… ezek a személyes pillanatok sokkal értékesebbek, mint a megbeszélések vagy a hivatalos értékelések.
7. Következetesség. A legtöbb ember együtt tud dolgozni egy magas követelményeket támasztó és kritikus főnökkel is. De ez csak addig a pillanatig működhet jól, ha a főnök mindenkivel szemben ugyanazokat az elvárásokat támasztja. A következetesség kulcsa a kommunikáció. Ha a kollégák tisztában vannak a döntések okaival, akkor kevésbé merül fel bennük a kivételezés vagy igazságtalanság gyanúja.
8. Jövő. Minden elvégzett munka egy nagyobb terv része kell hogy legyen, a cégen belül vagy akár azon kívül is. Egy gyártó cégnél dolgoztam egyetemistaként. Mindenki tudta, hogy csak addig maradok, amíg meg nem kapom a diplomámat. Egy napon a főnököm azt mondta: „Megmutatom, hogyan állítjuk össze a gyártási portfóliónkat.” Nem értettem miért akar ilyen mélységekbe beavatni. Erre azt válaszolta: „Egyszer te is felelős leszel a gyártásért, ezért meg kell tanulnod, még akkor is, ha nem ennél a cégnél dolgozol majd”. Érdemes időt szánni az alkalmazottak fejlesztésére, még akkor is, ha esetleg a megszerzett tudást nem cégünknél fogják kamatoztatni. Nem tudhatjuk mik a kollégák tervei, ha meg sem kérdezzük. Az alkalmazottad akkor fogja szívén viselni a céged sorsát, ha te is szíveden viseled az ő személyes előmenetelét.