Minden, amit 50 felet tudni érdemes

Silver Fox

Ez most vicc? Meglepő kérdések az állásinterjún

2013. szeptember 13. - nagymenő

Csapatjátékos? Jobban szeret önállóan dolgozni? Mik az erősségei és a gyengeségei? Hogyan képzeli a karrierjét tíz év múlva? Egy átlagosan értelmes álláskereső nagyjából el tudja dönteni, milyen választ akar hallani a HR-es. Előre készül, a sablonos kérdésekre kigondolja a választ. Általában a sablonosat. Valószínűleg ebből lett elegük azoknak a cégeknek, amelyek meglepő kérdésekkel próbálják kiszűrni a legjobb  jelentkezőket. A fura interjú kérdésekben a Google-nél járnak az élen: “Hogyan mérné meg a feje súlyát?” “Hány ember használja a Facebookot délután fél háromkor San Franciscoban?” A Hewlett-Packard HR-esei is  kitesznek magukért: “Ha a németek lennének a világ legmagasabb emberei, hogyan bizonyítaná?”

ikea.jpeg

Az Amazon.com-nál  arra kiváncsiak, a pályázó hogyan oldana meg globális problémákat: “Hogyan számolná fel a földön az éhezést?” A Walt Disney-nél arra kiváncsiak, hány féle képpen lehet vizet jutatni a hegy lábánál található tóból a csúcsra. Állítólag ezeket a kérdéseket nem azért teszik fel, hogy a jelentkezőkkel szórakozzanak. Sokkal inikább a kreativitásukra kíváncsiak, meg arra, hogy a kényelmi zónájukból kimozdítva mennyire képesek koncentrálni, teljesíteni, gondolkodni. Bizonyos munkakörökben ez jó ötletnek tűnik, az extrém interjúztatás azonban vírusként terjed, és időnként egyértelműen csak arra jó, hogy a HR-est szórakoztassa. Miért is kellene egy hipermarket árufeltöltőjének a kreativitását bizonyítania, ha az önálló ötletek később az állásába is kerülhetnének?  Milyen speciális képességek kellenek ahhoz, hogy valaki álló nap fagyit nyomjon ki egy gépből? Pedig egy amerikai lánc már erre az állásra is szokatlan módon keresi a jelölteket: először fura kérdések sora – “Válassz ki három híres embert, élőt, vagy halottat, akivel szívesen találkoznál.” “Írj rap-et, dalt vagy verset a cégről” - csak utána jöhet a “komoly” interjú.

A bejegyzés trackback címe:

https://silverfox.blog.hu/api/trackback/id/tr995510581

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bgp 2013.09.13. 13:56:29

>Válassz ki három híres embert, élőt, vagy halottat, akivel szívesen találkoznál.

Egy halottal se találkoznék szívesen.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.09.13. 14:34:11

Ilyeneket olvasva kicsit sajnálom, hogy már nem keresek állást.
Úúúúúgy megnézném a HR-es pofáját, mikor egy ilyen idióta kérdésre őszintén válaszolok. :DDD
(értsd: elküldeném a jó k.anyjába, mert állásinterjúra jöttem, nem stand up fellépésre)

Drout 2013.09.13. 14:38:01

@álfirkász: "nem keresek állást" - pont ilyenkor lehet elmenni ilyen állásinterjúkra jókat szórakozni, tét nélkül :)

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2013.09.13. 14:41:20

Pont mostanság olvastam, hogy a Google befejezte az ilyen interjúkat mert kimutatták, hogy 0 értelme van :) Pedig kreatív munkakörhöz értelmesnek tűnik.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.09.13. 14:42:42

@Dr.out: mondjuk ebben van valami, de miért raboljam mások idejét? Azért az esetek nagy részében nem csinálnak ilyet, én meg már nem akarok dolgozni, ergo csak idő és pénzpocsékolás lenne.

Silent Bob 2013.09.13. 14:53:21

Ebből is látszik, hogy a HR az egyik legelbaszottabb, legfölöslegesebb "szakma" a világon.

Circus 2013.09.13. 15:18:25

@álfirkász: ők is rabolják/rabolták a Te idődet is korábban.

Az meg egy dolog, hogy már nem akarsz dolgozni, lehet, hogy most megengedheted magadnak, de lehet, nem mindeig marad így (kivéve persze, ha már nyugdíjas vagy :) ).

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.09.13. 15:19:43

@Circus: hétvégén megnyerem a lottó ötöst és akkor már így marad életem végéig. :D
(meg egyébként is, de ezt inkább hagyjuk!)

Circus 2013.09.13. 15:22:41

@álfirkász: oké, legyen akkor két ötös, a másikat neked hagyom :)

lojzi1 2013.09.13. 15:32:40

HR-es: Nevezze meg egy rossz tulajdonságát?
Jelentkező: Nálam ostobább emberekkel nehezen jövök ki, fölidegesítenek. Most is kezdek nagyon ingerült lenni.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.09.13. 15:36:58

@Zka: Lehet, hogy a HR-esek a vicces kedvű embereket vették fel, nem a kreatív és szakmailag felkészülteket?

ritmikus csimpifon 2013.09.13. 15:41:16

Zka 2013.09.13. 14:41:20
"Pont mostanság olvastam, hogy a Google befejezte az ilyen interjúkat mert kimutatták, hogy 0 értelme van"

Ahhoz, hogy erre valaki rájöjjön, nem kell nagy ész. Én fejlesztő vagyok, és nekem a legjobb ötletek nem a gép előtt születnek, hanem:

- séta
- zuhanyozás
- éjjel alvásból felébredés
- kakálás

közben. S főleg nem akkor, amikor egy kretén HR-es pofáját vagy egy felsővezető kaján képét kell nézzem, miközben feszül rajtam a ritkán felvett zakó és megfojt a nyakkendő.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.09.13. 15:46:48

durván hülyék vannak a hr-nél ezeknél a cégeknél is. :D

Kicsi Hope 2013.09.13. 15:50:23

Tőlem egy állásinterjún azt kérdezték: hány ping pong labda fér egy Boeing 747-es gépbe?! Megkérdeztem egy fejvadász cégnél interjúztató ismerősöm, hogy erre mi a jó válasz. Gondolkozott pár percig, majd azt mondta: szerintem ez nem ide vágó kérdés :)

DiaDani 2013.09.13. 16:58:00

Engem egyszer húszéves nyikhaj bombázott egy sor hasonló kérdéssel egy induló cégnél mérnöki (!) pozíció kapcsán. Kedvenc kérdésem az volt, hogy egy túszdrámába keveredve lőfegyverrel kezemben egy ártatlan fiatal férfivel vagy egy ártatlan idős nővel végeznék-e a helyzet megoldása (!?) érdekében. Olyan válaszokat, hogy egyikkel sem vagy a túszejtővel nem fogadott el. Már ekkor tudtam, hogy ilyen hülyékkel nem akarok együtt dolgozni (szívem szerint a kérdésre azt válaszoltam volna, hogy "Veled bazmeg").
Némi elégtétel és megnyugvás, hogy nem hagytam ki semmit: a cég ugyanis fél évvel később, még mielőtt igazán beindult volna, lehúzta a rolót..

teddybear01 2013.09.13. 17:50:09

Tőlem állásinterjún kérdezték meg csak úgy, hogy "Maga buzi?".
Egy pillanatra azt hittem, hogy rosszul hallok. Szerencsére volt normális állásom, kizárólag csak érdekelt volna az övék, de akkor is.
Aztán amikor később a mi cégünk üzleti kapcsolatba keveredett ezzel, azért szóltam a főnöknek, hogy ne számítson modorra tőlük... Nem is lett üzlet. Nem csak a modorral volt náluk baj, de a szerződésteljesítéssel is.

GonoszMostoha 2013.09.13. 18:55:34

A frusztrált HR-eseknek is kell egy kis szórakozás...

csakhalkanszólok 2013.09.13. 19:26:57

Tök mindegy milyen kérdést tesznek fel, aki azt hiszi hogy fél óra beszélgetésből meg lehet találni a legjobbat az téved. Én a multi vagy egy kicsit is erősebb cégeknél a legjobb 3-5 embert felvenném, azzal a kitétellel, hogy vállalják-e hogy egy-három hónap múlva döntök ki, milyen feltétellel marad vagy nem marad. Aztán adnék pár kihívó érdekes munkát, és kiderül. Még az is lehet hogy mind marad, csak nem pont ott amire pályázott. Ez sem kerülne többe mint idióta HR-osok által idióta módszerrel kiválasztott végül hibás döntésnek bizonyuló felvétel. Szerintem egy rakás értelmes állásnál bejönne.

afazekas 2013.09.13. 19:38:09

Nevezz meg 3 HR-est, akinek több esze van, mint egy tyúknak!

afazekas 2013.09.13. 19:40:45

@Silent Bob: De legalább a sok bölcsész is el tud helyezkedni valahol...

DarthVader 2013.09.13. 19:41:31

@Kicsi Hope: Pedig kézenfekvő, és azt hiszem, mindenki számára nyilvánvaló, hogy: 1 832 192-nél biztosan több, de kevesebb mint 2 121 443.

Ja. Viszontkérdés: a fedélzetipoggyász-berakodókat is beleértve, vagy anélkül.

Kicsi Hope 2013.09.13. 19:55:39

@DarthVader: ok... De nekem az sem volt egyértelmű, hogy személyzettel vagy anélkül kell számolni... ;)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.09.13. 20:41:46

Nálunk sokkal jobbat találtak ki : a napi meló során előforduló ügyfelek szövegét tanulták be páran, és azt nyomják el az interjún szituációs gyakorlatnak. Aki azt kibírja, az valószínű élesben is... ^.^

Mindenesetre egy HR-esnek kb. 3k nettóért nem kell tudni hogy ha egy program nincs az asztalon, akkor a Start menüben is nézze má' meg.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.09.13. 20:42:52

@afazekas: A HR-es nem bölcsész, hanem külön képzés 8-O
Volt olyan humán erőforrásos hallgató ismerős, aki mondta, hogy cikinek érzi, hogy a legnehezebb vizsgájára fél napot készült.

2013.09.13. 20:45:49

@Kicsi Hope: dobozos Iphone-ból 450000, azt szorozzuk fel mondjuk 8-al tehát kb. 3600000 :)

krisz078 2013.09.13. 20:59:02

Annál a cégnél ahol dolgozom ott a tuti kérdés az szokott lenni hogy hány kuka van Magyarországon. A bónusz kérdés pedig az,hogy miben vagy jó. Ezektöl a kérdésektöl azért elég rendesen falra lehet mászni .

AarhNie 2013.09.13. 21:08:04

@Kicsi Hope: Rutin kérdés kezdőknek :)) A válasz: egy darab, de az kurva nagy!

mizrolist 2013.09.13. 21:26:41

@teddybear01: én ebben a helyzetben visszakérdeznék, "miért, randira akar hívni?" Férfi vagy nő interjúztató esetében is működik :D

nawazzeg 2013.09.13. 22:01:46

@teddybear01: ...na és "Buzi-e vagy?"...;o)

nawazzeg 2013.09.13. 22:06:48

@Kicsi Hope: Azt kell vissza kérdezni, hogy a 747-200as vagy a747-400as?

Almandin 2013.09.13. 22:28:23

@teddybear01: Én visszakérdeztem volna: "Miért, maga igen?"

Gyulimali 2013.09.13. 22:39:27

@csakhalkanszólok:
Tök mindegy milyen kérdést tesznek fel, aki azt hiszi hogy fél óra beszélgetésből meg lehet találni a legjobbat az téved...

Nem feltétlenül. Engem pl. Németországban a mostani munkahelyemre egy 1 órás interjú után felvettek. (Villamosmérnök, autóipari fejlesztés)
Igaz, előtte a fejvadász csinált velem egy 1 órás profilozást, meg minden lépés után beszéltünk egymással telefonon. Ja, és mindezt úgy, hogy simán felhívta a magyar mobilomat.
Sőt, még a béremet is felalkudta olyan jó 15%-kal.
Szerintem, amit te írsz, az nem túl korrekt. Legalábbis, én simán nem vállalnék egy ilyen "lehetőséget".
Előtte én is elmentem, csak úgy, tét nélküli interjúkra.
Elég vicces volt nézni, ahogy izzadt a HR-es, meg a "leendő" csoportvezető a "béralku" alatt.
Mondjuk, az felbosszantott, hogy felhívtt a fejvadász, megkérdezte, mennyit kérek, megmondtam neki, és azt mondta, hogy OK.
Erre az interjún kiderült, hogy "ebben rugalmasabbnak kellen lennem..." Persze, azt, hogy mennyire kellene rugalmasnak lennem, azt nem sikerült megtudnom. Ezután mgé megpróbálkoztak azzal, hogy legalább mondjak egy -tól-ig tartományt. Erre meg azt mondtam, hogy annak semmi értelme, mert akkor megadják az alját, aztán azt vagy elfogadom, vagy nem. És, ezek után, hogy-hogynem mégsem vettek fel. Igaz, jó 3,5 hónapba beletellt nekik, mire találtak valakit, aki olcsóbban is vállalta...

Battenfeld 2013.09.13. 23:04:32

@Kicsi Hope: Ez egy egyszerű matematikai feladvány. A megoldásához azt kell tudni, hogy mennyi az adott göbzi belső, szabad térfogata, és mekkora egy pinyó laszti térfogata. Az első számot osztod a másodikkal, és megkapod a abszolút eredményt, ami nem igaz, mivel a lasztik gömb alakúak,és a repülőt sem úgy tervezik, hogy tökéletesen ki lehessen tölteni pingpong labdákkal.
A hr-es szerintem nem a jó válaszra, hanem a probléma megoldó képességre volt kíváncsi.

Gyulimali 2013.09.13. 23:23:20

@Battenfeld:
Csakhogy ez nem mond el semmit a jelölt adott munkára való rátermettségéről, mert:
- ha túlságosan egyszerűsít, akkor lemegyünk az általános iskolai szintre, amit MINDENKI megüt, így nem ad plusz információt.
- Ha meg túlságosan belemegy a részletekbe, akkor sem fog kapni megoldást... Illetve egy állásinterjún nincs idő ilyen dolgokkal szarakodni.
- És, a HR-es, ha nem azt a választ kapja, amit előre kigondoltak erre helyesnek, akkor fogalma sem lesz róla, hogy mi van -> megint csak nem segíti a kiválasztást...

Akárhogy is nézem, szakmai kérdésekben szakmai interjúztatónak kell jelen lennie az interjún, különben az egész semmit nem ér.
A HR-es csinálja meg az előszűrést, és semmi egyebet.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.09.13. 23:37:11

@Gyulimali: saját tapasztalataim alapján inkább azt mondanám, hogy a HR-es végezze az adminisztrációt, az interjút, felvételről döntést meg bízza a szakmai vezetőkre!
Leszámítva ex munkahelyemet, nem találkoztam olyan fejvadásszal/HR-essel, akinek a legcsekélyebb köze lett volna valamely szakterülethez.

Battenfeld 2013.09.13. 23:48:33

@Gyulimali: Nem tudom, hogy Kicsi Hope milyen munkára jelentkezett, lehet, hogy abban a munkakörben általános iskolai matek tudásra van szükség, amit készség szinten használ a munkavállaló.
Ha egy interjún nincs idő valamivel foglalkozni, akkor szól az interjúztató.
Ha egy hr-es csak azt a választ fogadja el egy kiegészítendő kérdésre, amit előre kigondolt, akkor húzza le magát a klotyón.
Szakmai kérdésekben pedig tényleg annak kell döntenie aki ért hozzá, de néha jól jön egy jó indulatú "idióta", aki a kérdéseivel új megvilágításba helyezi a dolgokat.

Gyulimali 2013.09.14. 00:03:30

@álfirkász:
@Battenfeld:
Akkor ebben egyet is értünk :-)

Cartman 2013.09.14. 00:10:22

Honnan lehet tudni, hogy a HR-es hazudik?
Mozog a szaja...

:)

DiaDani 2013.09.14. 00:11:14

Én tapasztalt munkavállalóként jó ideje azt vallom, hogy egy állásinterjún a hr-es körön átjutni a legnehezebb. Ugyanis annak az esélye, hogy valami miatt nem szimpatikus a pályázatom, hogy hozzáértés hiányában nem ismeri fel a szakmai kompetenciámat, hogy kiszór a hülye személyiségtesztjével vagy szimplán átsiklik az önéletrajzom felett jóval nagyobb, mint hogy a szakmai kollégával vagy vezetővel ne találjam meg a közös hangot és a szaktudásomról ne győzzem meg. Mondom ezt úgy, hogy álláskeresésnél mindig célzottan jelentkezek, soha nem szórom ész nélkül az önéletrajzot.

bonebear · http://cinca.blog.hu 2013.09.14. 00:37:54

Azért az elgondolkodtató, hogy sok cég mégis csak tart HR-est. Ezek szerint akkora kárt mégsem okoznak, hogy megváljanak tőlük.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.09.14. 00:40:57

@bonebear: kárt okozó munkatársak tartásáról oldalakat írhatnék. Hidd el, megtartják őket, mert nem tűnik fel mennyi bajt okoznak azzal, hogy "kiszűrik" az egyébként jó szakembereket és ki tudja miért, sokszor az alkalmatlanokat engedik át...

2013.09.14. 00:41:45

Már régóta képtelen vagyok követni, milyen munkaerő is az ideális, egy dolog biztos: szakmai kvalitások a legtökéletesebben leszart szempont a HR szemében. A döntés, ha a HR-esen múlik -márpedig sajnos egyre több helyen rajta múlik- sosem racionális.... épp ezért felesleges hazudozni, kitalálni mit akar hallani.

2013.09.14. 00:49:21

@bonebear: "Azért az elgondolkodtató, hogy sok cég mégis csak tart HR-est."

Tiszavirág életű divatszakma, ami most éli reneszánszát. Egy ilyen dilis agyament világban, ez teljesen természetes. Kell a hr, mert milyen már egy modern vállalat ilyen trendi munkakörök nélkül. Lehet meetingelni, prezentálni, kommunikálni, beszélni a lófaszról két kapucsínó között, stb, aztán egy szép napon mindenhol ráébrednek, hogy nem ettől megy a vállalat szekere.

jpmjpm 2013.09.14. 01:02:57

“Hogyan mérné meg a feje súlyát?”

jól megfogalmazott kérdés és mindannyian tudjuk rá a választ szerintem.

“Ha a németek lennének a világ legmagasabb emberei, hogyan bizonyítaná?”

ez is jópofa, egy rakás válasz van rá.

MarbleC 2013.09.14. 01:13:40

Egy örökzöld hr-es sztori:

HR-es: meséljen mit tud a cégünkről?
Jelölt: meséljen maga, hisz maga dolgozik itt.

Patreides · patreides.blog.hu 2013.09.14. 01:25:39

@jpmjpm: Na, éppen így kell egy vállalati hierarchiában egyre feljebb jutni, valódi teljesítmény nélkül. :)

graphite 2013.09.14. 01:28:22

Szerintem arra kíváncsiak, hogy hogyan tudsz kommunikálni - és erre kiváló a HR-es, hiszen a későbbiekben sem fogsz a Te szakmádban profi vezetőt találni, mert a vezetőknek nem az a dolguk mint Neked. Ha ugyanazt tudnák mint Te, nem vennének fel. Lehetsz bármilyen jó szakember, ha nem tudod elmondani milyen problémába ütköztél és hogy annak mi a megoldása - szerinted (amiről döntést hozhatnak egyéb, általad nem ismert paraméterek alapján, mint pl. ár, határidő, kiállításra legyen valami, stb ), akkor nem fognak alkalmazni. A John Rambo-k ideje lejárt, senkinek nem kell magányos harcos aki egy év után megsértődik valami miatt és jó esetben elhagyja a céget, rossz esetben rombolni kezd... Ezek e feladatok erről szólnak, el tudod e magyarázni érthetően, hogy csak kb. tudod megmondani a végeredményt és ehhez szükséged van paraméterekre: Boeing típusa, standard pingpong labda vagy 1m átmérőjű, stb.

béla a görög (törölt) 2013.09.14. 01:36:36

"Válassz ki három híres embert, élőt, vagy halottat, akivel szívesen találkoznál."
Az egyik maga lenne. A másik Scrödinger. A harmadik én.
Én élek Schrödinger halott maga meg megy a dobozba a macska helyére - maga lesz az élőhalott.

"Ha a németek lennének a világ legmagasabb emberei, hogyan bizonyítaná?"
Az axiómát nem szokás bizonyítani csak a tételt. Ha maga olyan hülye, hogy axiómaként kijelent ilyen marhaságokat miért törném magam azzal, hogy bizonyítsam? Egy baromság, de elhiszem magának.

"Hogyan mérné meg a feje súlyát?"
Leszedném a magáét, megmérném a súlyát, aztán megmérném a maga és az én fejemnek a kerületét és aránypárt képeznék.

"Hány ember használja a Facebookot délután fél háromkor San Franciscoban?"
'n' ahol 'n' eleme a természetes számok halmazának.

"hány féle képpen lehet vizet jutatni a hegy lábánál található tóból a csúcsra"
csak egyféleképp - energiaközléssel
Hogy hányféle módon lehet energiát közölni az meg nem volt kérdés.

Mindig tudtam, hogy egy rahedli embert meg kellett volna buktatni a gimnáziumban a természettudományi tantárgyakból. Még kérdezni sem tudnak.

Lángharcos 2013.09.14. 01:52:24

@MarbleC: Ez csak akkor tud szebb lenni, amikor az álláshirdetésben ugye nem szerepelt a nevük, a telefonban elhadarják, örülsz, ha megvan a cím..

Battenfeld 2013.09.14. 01:58:40

@béla a görög: Jó vagy apukám, de az első kérdésre adott válaszodba azért belekötök.
Schrödinger híres, a hr-es és az interjúzó valószínűleg nem.

Lángharcos 2013.09.14. 02:02:35

Tényleg, ezt a minap kérdezték tőlem:

Mondjak példákat arra, hogy miképp tudnék hasznosítani egy ceruzát.. Erre majdnem mondtam nekik a matematikus székrekedése sztorit.. :3

De általában azt kérdezik, hogy életem mely szakaszába tervezem az ellést, mert hát látják, hogy én dupla X kromoszómával merem felkeresni az ő cégüket, tehát potenciális veszélyforrás vagyok rájuk nézve. Lehet azt kéne mondanom, hogy WOW-ozok, ez magával vonja azt, hogy szűz vagyok és sose lesz párkapcsolatom :D

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.09.14. 04:30:56

@bonebear: Valakinek biztosítani kell a hülyék létszámát a cégeknél :D
Nálunk pl. vannak követelmények nyelvtudásra, számítógépes ismeretekre.
A nagyon profi HR persze rendszeresen vesz fel olyanokat, akik valamelyik téren elég nagy kihívásokkal küzdenek.
Másokat megfelelő skillekkel elzavarnak már a telefonoos nyelvi felmérésen.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.09.14. 04:34:52

@graphite: Ez kiderül hülye kérdések nélkül is. Másrészt ha a vezetők nem tudnak kommunikálni, mert nem az a dolguk, akkor a sima melósnak miért kell? :D LOL?

Illetve az milyen, mikor egy adott nyelvtudást vizsgálnak interjún, de a HR mellé kell egy másik ember, mert a HR-es nem beszél az adott nyelven? Az nagyon professzionális :D

Rich.mond 2013.09.14. 06:05:49

Bár Isten őrizz, hogy valaha is HR-es legyek -egyébként is jellemzően női szakma...- de azért benneteket is szórakoztató olvasni.
Megannyi szuper-szuper munkaerő, aki ledumálja a székéről a leendő főnökét, a HR-est beégeti és minden személyzetis köcsög.
Azért ennyire nem egyszerű a helyzet (pl. a "mérnök" esetében sem mindegy, hogy az illető milyen mérnök. Lásd még ugyanezt a "közgazdásznál", ami gondolom sokak számára valami öltönyös meló ahol sok sznob köcsög állandóan félig angolul beszél)

Az én cégemnél pl. kimondottan elégedett vagyok a HR-esekkel. Tök jó tréningeket hoznak össze, személyiségteszteket, stb.

Joszip Zsugás Vili (törölt) 2013.09.14. 08:10:13

@ColT: Hát, ha mondjuk a másik nyelv japán , akkor azért érthető, hogy az esetlegesen francia, angol és német tudással rendelkező HR-es (mert ilyen is van :-) némi nyelvi segítséget kér egy japánul beszélő kollégától...

coeurace 2013.09.14. 08:22:28

Azért a szakmai vezetőnek nem biztos, hogy van ideje 200 beérkező életrajzon átrágni magát, amiből 150 az alapvető követelményeknek sem felel meg. Ráadásul a HR-es a különböző állásportálokon regisztrált jelentkezők között is keres, illetve fejvadászokkal tartja a kapcsolatot és ez még csak a munkaerő felvétel része a dolgának...

Munkavállalóként nagyon idegesített, hogy 30 jelentkezésből 1-szer tudok keresztüljutni a HR-en, miközben gyakorlatilag 100%-ban kijövök a szakmai vezetővel, de ezen nehéz segíteni. Szakmai vezetőként mikor embert keresek nagyon is tudom értékelni a HR segítségét, bár tény, hogy nagy különbségek vannak HR-es és HR-es között, sőt nem meglepő módon az is fontos, hogy a szakmai vezető hogyan tudja kommunikálni az igényeit.

Ami az "őrült kérdéseket" illeti, ezek szerintem nagyon is lehetnek hasznosak. Tudom, hogy a jelenlévők mind nagy tudású egyetemi tanárok, de el kell mondanom, hogy az átlagos munkavállaló bármilyen új feladattól amire nincs előre definiált megoldás hajlamos teljesen lefagyni. Nagyon sokat elmond a jelölt alkalmasságáról, hogy megpróbálja-e kiszámolni hány pingpong labda fér a boeing-be vagy mennyi a feje tömege. Még többet mutat, hogy a megoldást hogyan kezdni... összességében az ilyen kérdések segítenek abban, hogy kiderüljön mit várhatunk a jelnölttől problémamegoldás területén. (Természetesen a fagyiadagoláshoz ez nem szükséges és a magam részéről inkább konkrétan előforduló szakmai helyzetekre kérdezek rá de azok is vannak ilyen extrémek.)

csakhalkanszólok 2013.09.14. 08:27:54

@Gyulimali: Alapvetően nincs köztünk vita. Azonban most éppen állást váltanék, ezért - majdnem úgy mint te - eljárogatok interjúkra. 10-ből 8 - nálam vagy 20 évvel fiatalabb HR-es - izzadva próbál sablon kérdéseket feltenni, és én megpróbálok ezekre válaszolni. Ha még azt is hozzáveszem, hogy pályakezdő, kétszer annyi izgalommal és izzadt tenyérrel mit tud kihozni magából, akkor szerintem siralmas a kép. A munkahelyek nagy részénél nem arra van szükség, ahol a munkaidő 100%-a stressz, így kár ilyen helyzetben értékelni. Ha igen, akkor úgy is akkora a fluktuáció, hogy kár erőltetni a személyiségtesztes felvételit.
Eddigi élettapasztalatom alapján egy személyiség megismeréséhez idő kell. Erre nem elég egy színpadias 1 óra. Arra pedig kevés HR-os van felkészülve hogy ennyiből értsen.
Ha kezdő az ember, akkor szerintem egy bizonyítvány elmondja mi az alap. A cég meg ebből dolgozhat, építkezhet. Nagyon jól lehet tudni iskola-eredmény kombinációból mire lehet számítani.
Ha meg régi motoros, és van egy pár hosszabb idejű, esetleg jó nevű munkaadó, akkor a legfőbb kérdés miért akar váltani. A szakmai felkészültség szerintem ilyenkor kevésbé kérdés.
De én "laikus" vagyok, messze nem szakértő. Csak az az érzésem, hogy az HR-os felvételi túl van misztifikálva. Ugyanúgy munkavállalók, ugyanolyan személyiségi jegyekkel pozitívumokkal és hibákkal, mint mi, akik állás keresünk. Ha felvesznek rendes a HR-os, ha meg nem akkor bunkó.
Én azt tudom, hogy jó pár ember van (szerintem a többség) aki nem tud rendesen teljesíteni az állásinterjún, ebből következik, hogy úgy sem azt kapják, mint ami az ember.
De hangsúlyozom, nem igen van ötletem mi a jó megoldás a kiválasztásra. A legjobb az lenne, ha a munkavállalói és a munkaadói piac kiegyensúlyozottabb lenne. Mert így torzulások lesznek és vannak.

Pénz? Ugyancsak a torzult munkaerőpiac, és a mesterségesen alacsonyan tartott bér hibája. Én meg azt mondanám, igenis mondja el a cég, náluk kb. mennyi a bérbeállás erre a pozícióra. Ne az ember feszengjen értelmetlenül egy alárendelt helyzetben, ahol úgy sem ő dönt. Béralku? Ugyan már, ez látszat béralku csak. Kb annyi az értelme mint a TESCO-ban alkudozni a pénztárossal.

csakhalkanszólok 2013.09.14. 08:35:21

@béla a görög: :-) Köszönöm, jól esett, és igazad van a konklúzióval! :-)

studkell 2013.09.14. 09:13:14

"A Walt Disney-nél arra kiváncsiak, hány féle képpen lehet vizet jutatni a hegy lábánál található tóból a csúcsra." - posztoló

A "képpen" nem önálló szó, hanem képző. Helyesen: hányféleképpen. Kösz.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.09.14. 09:30:49

@Jankove: ez tévedés, mi több, hülyeség! A HR-esre szükség van. Csak az új kollégák kiválasztásába nem lenne szabad olyan szinten belepofáznia, ahogy azt a legtöbb helyen megteszik.

István Farkas49 2013.09.14. 10:45:21

szerintetek Adriant ilyen kérdésekkelkitudta volna választani a RED BUL?Mármint a főtervezőt? Szkeptikusvagyok mit árulna el a képességeiről ha ilyen baromságról faggatnák?:))) Vagy erre azt irja valaki ezmás. Akkormeg mirevaló a HR_es?

István Farkas49 2013.09.14. 10:57:24

@csakhalkanszólok: Öreg motoros vagyok,amijól működött a mult rendszerbenamiket láttam,jelentkezik a kliens varrógépműszerésznek mester elállit egy varrógépet jelentkezőnek egy órájavan megjavatja.Igen-Nem.mindent elárult képességeiről.De hasonlópéldát mondhatok többetis ,ha megoldotta biztosan nem okozott csalódást ha nemismerte konkrétan a tipust de kapizsgálta lemérhető volt menyire kreativ.

jpmjpm 2013.09.14. 15:15:25

@Patreides: ezek nem konkrét válaszok voltak, hanem a véleményem a kérdésekről.

graphite 2013.09.14. 19:37:13

@ColT:

"hiszen a későbbiekben sem fogsz a Te szakmádban profi vezetőt találni, mert a vezetőknek nem az a dolguk mint Neked" - nem azt mondtam, hogy nem tudnak kommunikálni a vezetők, hanem hogy nem szakértők. Azért kell nekik programozó, mert nem tudnak programozni, de ha a programozó nem tudja elmagyarázni mire van szüksége a munkájához vagy milyen problémái vannak, akkor haszontalan lesz a cég szempontjából.

2013.09.16. 00:03:17

@graphite: "Lehetsz bármilyen jó szakember, ha nem tudod elmondani milyen problémába ütköztél és hogy annak mi a megoldása"

Szakmai pályafutásom során találkoztam már olyan szakmai vezetővel, aki nagyszerűen kommunikált, de a szakmához fingja se volt. Nos ez az ominózus ember igen sokáig kihúzta -szép fizetéssel- mert fejlett kommunikációs készségének hála, felfele nagyon jól el tudta adni azt a büdös nagy semmit, amit egész nap csinált (ami lényegében a kollégáinak lepasszolt saját melója volt). Aztán egy szervezeti struktúraváltás során emberünket magára hagyta a csapat, gyorsan ki is derült, hogy magában kutyaütő, akinek a jelenléte, vagy hiánya nem oszt nem szoroz, eképpen hamarosan ki is rakták a szűrét. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy egy átlagos 21. századi állásinterjún, sokkal inkább az egyéb képességeket vizsgálják, mint a tényleges szakmai kompetenciákat, és általában olyan vizsgálja, aki maga sem ért semmihez, de döntéshozó pozícióban van, és megteheti, hogy egyéni szempontok szerint válasszon. Erre a jelenségre van egy remek kifejezés is: kontraszelekció. Nem tudnám szebben megfogalmazni, milyen amikor egy HR-es jelöltet választ.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.09.16. 11:06:12

@Jankove: ismerek egy ilyen embert. Most főosztályvezetőt játszik és részben miatta hagytam ott a munkahelyemet.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.09.17. 07:12:45

@graphite: Természetesen, ekkor vesznek fel egy magát jól eladó, áltudású embert, aki még kevésbé hasznos :D
Nem, anélkül sem vezetőt, sem semmilyen más egyéb embert nem lenne szabad alkalmazni, hogy ne értene akár a beosztottai szakterületéhez legalább egy keveset. Szép elmélet, akár a helyettesíthetőség, csak nem működik.

@Joszip Zsugás Vili: A fenét. Német, francia, olasz...

kispotzak 2013.09.18. 12:07:38

Hr területen dolgozom (igeeeen, ide lőjetek :-) , de ezzel együtt a legtöbb hozzászólónak igaza van: agybaj, amit egyesek állásinterjú címén művelnek.

(Amikor én pályáztam hr területre, tőlem is megkérdezte - igaz, nem hr-es, hanem maga A Góré - , hogy pl milyen közlekedési eszköz lennék. Mondom neki, korcsolya. Néztünk egymás szemébe mélyen. De miért? Hát, előadtam egy formás kis dumát, hogy miért. És közben dühöngtem, mert ez már a 4. ilyen kérdése volt, de szakmai jellegű témát csak én bírtam felhozni, ő nem, és fogalmam sem volt, hogy vajon mi alapján fog dönteni. És pontosan tudtam, hogy vmi jobb személygépkocsit illetve repülőt kellett volna szerinte mondanom, de legalábbis közlekedési eszközt, ha már :-). Csak tojtam rá).

Nem az a hr-es dolga, h idióta kérdéseket tegyen fel, amire sem ő, sem a szakmai vezető, sem a legalkalmasabb jelentkező nem tud "jó" választ adni, merthogy nincs jó válasz. Ha szakmailag jó a hr-es, és bocs, de rendelkezik azzal, amit úgy hívnak, hogy "szakmai alázat", akkor piszkosul sokat tud segíteni (nem csak a kiválasztásban, de abban is). Az általam idézett vezető mellé például nagyon-nagyon hiányzott egy hr-es, aki pl. felkészíti, hogyan is kell interjúztatni. Egyébként sajnos nagyon sokszor tapasztaltam, h szakmájukban kitűnő vezetők totál elszúrják a felvételi interjút (pl felvesznek egy szakmailag jó embert, akiről - csak rápillantva a cv-re - üvölt, hogy 1-2 hónapig fog maradni, pont, mint eddig mindenütt - vagy felvesznek egy sokmindenhez értő, nagyon rokonszenves valakit, aki igaz, pont a konkrét szakmához nem annyira, de hát vmikor tanulta, jó, hát 15 éve nem ezt, de annyi mindent... és jé, nem jön be).

Nem feltétlenül a hr-es a hülye, na. A hülye hr-es hülye, de hát a hülye mérnök is, meg a hülye balettművész és tetőfedő is, ugyebár.

Circus 2013.09.18. 16:12:22

@kispotzak: nos, igen, örülök, hogy vanak még emberek 'odaát is :). Szerintem itt is sokat segít, ha megjárod (a szó mindkét értelmében) mind a két oldalt.

Azt viszont elmagyaráznád, hogy pontosan mit értesz az alatt, ill. miről/hogyan tudod megállapítani egy emberről rá-/cv-re nézéssel, hogy 1-2 csak hónapig marad? Nem lehet, hogy megfelelő munkakörülményekkel /feltételekkel esetleg meg lehet(ne) tartani?
Vagy azokra a léhűtőkre gondolsz, akik igazándiől nem is akarnak dolgozni?
Tényleg érdekel!
köszi

bonfred 2013.10.28. 20:17:54

@kispotzak: Akkor te lehetsz az üdítő kivétel a HR-esek között. Sajnos én eddig nem az olyanokkal találkoztam, mint te. Az idióta kérdéseket én sem szeretem, szerencsére ilyet nekem még nem tettek fel. A munkahelyemen szakmai oldalról részt veszek az interjúztatásban, és konkrétan leszarom, hogy hogyan mérné meg valaki a saját feje súlyát, ellenben nagyon is érdekel, hogy mi a válasz azokra a szakmával, a mindennapi munkával kapcsolatos kérdéseimre, amiket az interjú előtt összeállítottam. Bele szoktam kérdezni a jelölt CV-jébe is, mert engem is érdekel, hogy miért nem tölt el valaki egy helyen sem 2 évnél hosszabb időt. Az illetőt le szoktuk káderezni, elég speciális területen dolgozom, itt eleve kisebb a szóbajöhető emberek száma, és erre megvan (általában) a lehetőség.
Nálunk csak akkor találkozik a munkavállaló a HR-essel, miután mi döntöttünk róla, hogy alkalmas-e, ez mindig legalább két ember véleményét jelenti.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.10.28. 20:38:07

@bonfred: azért arra a lekáderezésre kíváncsi lennék! Például velem kapcsolatban milyen információkat kapnál, mivel kb. két vezető beosztású ember maradt a munkahelyemen, aki ismert. Ebből az egyiket elküldtem anyjába, végeredményben miatta és a hihetetlen dilettantizmusa miatt hagytam ott a munkámat, a másik meg "kissé" túlértékelt mindig.
Gondolom, nem én vagyok az egyetlen, akinek nem volt felhőtlen a viszonya korábbi munkáltatójával. :)

bonfred 2013.10.29. 18:34:20

@álfirkász: Nem tudom hogy rólad milyen informácókat kapnék, de a területen, ahol dolgozom, Magyarországon 100- 200 embert dolgozik, sok a személyes ismeretség. Most meg annál a multinál dolgozom, ami a szolgáltatója volt vagy 3 cégnek, ahol előtte voltam, tehát a tevékenységemnek itt is lehet nyoma. (Az egyik jelöltnél pár hónapja pont ezt néztük meg - többek között.) Tisztában vagyok azzal, hogy ez nem mindenütt lehetséges, nálunk általában igen.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.10.29. 19:26:05

@bonfred: inkább arra gondoltam, hogy az emberek többsége nem szívesen emlegeti egy interjún, hogy az előző főnökét a kurvaanyjába küldte és úgy távozott a cégtől.
Ugyanezt a korábbi munkáltató sem feltétlenül publikálja viszont esetleg indokolatlanul "húzza le" az illetőt szakmailag.

Darkside 2013.10.30. 16:19:16

Ja. Nálunk nincs HR-es, van viszont egy személyi asszisztens a főnök mellett, aki - a töbi munkája mellett - begyűjti a beérkezett önéletrajzokat. A megadott szempontok szerint megnézi, hogy rendben van-e minden a kért végzettséggel (jó, mérnöki állásba nem veszünk fel jogászt pl.), szétkupacolja, akinek nincs megfelelő végzettsége, azokat máris e-mailben értesíti, hogy sajnáljuk, de nincs olyanod, amit mi kértünk. A többieket külön kupacolja, egyeztet és már csak a potenciális áldozatok önéletrajza jut és nem csak a főnök elé, hanem a főnökből és 1-2 mérnök kollégából álló csapat elé. A személyi asszisztens a válogatósdiután interjúidőpontot egyeztet a jelöltekkel... a s végső döntés után mindenkit értesít az eredményről. Legalábbis nálunk így van :)))

Darkside 2013.10.30. 16:21:04

És hát.. az interjúra érkezőket azért kicsit akklimatizálni kell.. rájuk mosolyogni, bátorítani.. ilyesmi :) Megteszem, bizIsten :)))

bonfred 2013.11.01. 11:57:56

@álfirkász: Ezért kell arra ügyelni, hogyan jössz el egy cégtől. Eddig egy cégtől sem távoztam haraggal, még akkor sem, a a főnök barom volt. Tudom, nehéz néha megtenni.

bonfred 2013.11.01. 12:01:43

@Darkside: Egy nagyobb cégnél nem biztos hogy elég egy személyi asszisztens, de a rendszer, ami nálatok van, jónak tűnik. Látszik hogy nem egy "profi" HR-es csinálja, az biztos nem válaszolna az elutasított jelölteknek. A jelentkezőkkel nálunk is ez megy, a főnök és én, vagy egy másik kolléga beszél.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.11.01. 12:34:38

@bonfred: Én nyolc évig nyeltem, csak nyeltem és nyeltem.
Amikor a nyakunkra ültették a legnagyobb faszt, akit szakmai pályafutásom alatt valaha vezetői székben láttam, akkor elszakadt a cérna. És pár hétre rá megírtam neki, hogy bocs, de nekem itt elegem van belőle, a hülyeségeiből meg úgy általában az egészből, ahová a céget züllesztették.
Pár évvel később az igazgató repült, nemrég meg ezt a faszkalapot is áttették másik szakterület nyakára. Gondolom, végre valaki észrevette, hogy szakmailag teljesen sikerült lenulláznia az üzemeltetést.

bonfred 2013.11.02. 15:14:07

@álfirkász: Erre írtam én, hogy néha nehéz megtenni :-)
süti beállítások módosítása