Nyelvtudás, probléma megoldó képesség, csapatmunka, kreativitás - ma ezek a legfontosabb készségek, amelyek kellenek egy jó álláshoz. A világ azonban változik, 2020-ban már nem biztos, hogy ezek a skill-ek lesznek a legkeresettebbek. Bureau of Labor Statistics legfrissebb adatai szerint egyre nehezebb munkatársat találni az olyan pozíciókra, mint például a ápolók, gyógytornászok, mentálhigiénés tanácsadók, óvodai pedagógusok, magán nyomozók. Forbes egyik szerzője, George Anders szerint ezekben a pozíciókban a közös pont: az empátia képessége!
Empátia az embernek az a képessége, hogy egy másik ember szempontját felfogni és megérteni képes.
Az érzelmi intelligencia ma még nem egy jól megfizetett készség, képesség, de egyre több olyan állástípus van, amelyekben elengedhetetlen, amelyekben az emberek munkáját nem lehet elképzelni egyszerűen csak gépek, computer-ek és emberek együttműködésének.
Beteg embereket ellátni, ügyfélpanaszokat kezelni. A gépek ugyan rengeteg területen helyettesíthetik az embert, de mégsem mindenhol. Az autószerelés is egyre jobban gépesített és egyre nagyobb a számítógépek szerepe, de akkor is az ember az, aki végül megcsinálja az autót, Georg Anders azt mondja, hogy egyre nagyobb a kereslet az autószerelő műhelyekben a "tanácsadókra".
Egy csaknem 30 éven át 14 ezer diák bevonásával végzett kutatás is azt mutatja, hogy az oktatási rendszereink sem támogatják az érzelmi intelligencia fejlődését, fejlesztését, pedig, amikor egy végzős kikerül az iskolapadból ennek a képességnek a meglétére számít leginkább az első munkahelyén, például a főnökeinél, munkatársainál.
Az empátia képessége mindenkiben megvan, egyre több kutatás igazolja ezt. Így a kutatások fókuszában az elmúlt években az volt, hogy hogyan lehet minél hatékonyabban fejleszteni ezt a szunnyadó képességünket, hiszen a jövő munkaerő-piacán egyre nagyobb igény lesz az empátiára.