A munkával összefüggő betegségek 40%-nak hátterében a stressz van. Az alkalmazottak csaknem 20%-ka elhagyja az abédet, ami később forint milliókban kifejezhető károkat okoz a gazdaságnak.Két adat, amely jól mutatja, mennyire káros, ha nem foglalkozunk a munkahelyi stressz kezelésével. Következzék öt szempont, amit érdemes figyelembe venni ka tenni akarunk valamit.
Azok a cégek, amelyek felismerték, hogy a mentális egészség legalább annyira fontos, mint a fizikai, ma már mindent megtesznek annak érdekében, hogy csökkentsék a stressz faktort a munkatársaik életében.
Tanulj meg pihenni és törődj azzal is, hogy jól élj
Mondhatják, hogy közhely, de a helyes táplálkozás és a testmozgás mindennek az alapja. A magyar nyelvben egyelőre még nincs megfelelő kifejezés az angol "wellbeing" szóra, de szabadfordításban a jóllét érzése, amit takar.
Ennek a jóllét érzésnek a megteremtésében van fontos szerepe a mozgásnak, amely hormonokat, endorfinokat - a boldogsághormonnak nevezett hormont - termel és a táplálkozásnak.Egy felmérés szerint a teljes lakosság nagyjából 10 %-ka elhagyja a napi főétkezést. Vagyis, ha ezt az arányt úgy nézem, hogy csak a dolgozókra vetítem, akkor ez a százalék a 20%-ot is meghaladhatja, de meradjunk csak a 20%-nál.
A túlórákat koffeinnel és aprósüteményekkel kibekkelők boldogságérzete a legalacsonyabb. Ha helyes táplálkozással csökkenteni tudjuk a koffein és cukor fogyasztásunkat, akkor a szervezet olyan területekről pótolja az így kieső energiaszintet, ami a stresszért felelős hormonokat alacsony szinten tartja.
Ne felejtsd el a beszélgetés erejét
A szemtől-szembe beszélgetések, amelyek előhoznak és teret adnak az egymás közötti feszültségek oldásában, jelentősen csökkentik a stresszt. Meg kell teremteni a lehetőséget az ilyen beszélgetésekre a kollágék között.
Legyenek élő munkahelyi kapcsolataid
A figyelem, a bizalom, a visszajelzés csak néhány tényező, amelynek alapja a munkahelyi kapcsolat és amelyek sokat segíthetnek nehéz helyzetekben. A magány mindenkit felemészt. Egyedül maradni egy problémával a vezetők, top managerek jellemző problémája, holott a hatékony irányításhoz nekik lenne a legnagyobb szükségük arra, hogy valakinek elmondhassák, ami nyomja a lelküket. A munkahelyi hierachiában alacsonyabb szinteken azonban mindenki tehet azért legyen akik meghallgatja.
Ha végeztél, kapcsolj ki
A munka-magénélet egyensúly megteremtése érdekében képesnek kell lennünk arra, hogy ki tudjunk kapcsolni. Az ehhez vezető első lépés az off gonb a telefonunkon vagy számítógépünkön. A hétvégét, a szabadságot rekreációra, pihenésre, feltöltődésre adják. Aki nem arra használja, nem pihen, nem töltődik fel. Erre tudatosan kell törekedni, mert a technikai eszközök mai fejlettségi szintjén az ember észrevétlenül is belecsúszik a munkába. Tilos!
Ismerd a korlátaidat
Minden munkaadó olyan alkalmazottról álmodik, aki csak az igent ismeri és elvállal mindent. Olyan ember pedig nincs, aki mindent be tud vállalni. Vannak korlátok. Aki túlvállalja magát, hamar elérheti azt a szintet, ahonna már csak kiégésről lehet beszélni. Ha ezt valaki eléri nincs vissza út. Új munkát új karriert kell keresni.