Minden, amit 50 felet tudni érdemes

Silver Fox

Nem lesz elég diplomás

2014. május 12. - nagymenő

Egy felmérés arra figyelmeztetett, hogy 2020-ra nem lesz elég diplomás Magyarországon. A tendencia máris megmutatkozik: jelenleg csaknem félmillióval több középfokú végzettséggel rendelkezővel van több a piacon, a magasan képzettekből viszont komoly hiány mutatkozik.

dipl.jpg

Ez akkor is így van, ha figyelembe vesszükk a frissdiplomások belépését és a nyugdíjasok egy részének visszatérését a munkaerőpiacra.

Nemcsak a végzettség szintje jelent problémát, hanem az is, ha a leendő munkavállalók más ismereteket szereznek, mint amilyenre a vállalatoknál szükség van. Jelenleg az uniós országokban átlagosan 77 százalék dolgozik a végzettségének megfelelő szakterületen, hazánkban viszont csak 71 százalék. Az előrejelzés alapján ráadásul további nehézségekre kell számítani: 8 év múlva a gyártás területén több mint 200 000 fős, a kereskedelemben pedig csaknem százezres túljelentkezés várható az elérhető állásokra (főleg alap- vagy középfokú végzettséggel rendelkezőkből). Eközben az építőiparban és az üzleti szolgáltatások területén hiány lesz jól képzett munkaerőből, például mérnökökből és IT szakemberekből. Ez az a terület, ahol érdekes kihívásokra és igen magas kereseti lehetőségre számíthatnak a szakemberek.

Jelentős növekedés tapasztalható az informatikai szakemberek bérezésében. A munkáltatók tisztában vannak azzal, hogy emelniük kell a bérsávokat, ha képzett munkaerőt szeretnének cégükhöz vonzani például az IT területen belül a telekommunikációs szektorban. Különösen nagy a piaci kereslet a JAVA, J2EE és a C/C++ programnyelveket ismerő szakemberek iránt. A helpdesk szakemberek iránt is növekszik a kereslet: a Lotus szakértelem itt kiemelt szerepet élvez, átlagosan havonta 420 ezer forintos bruttóbért kapnak a szakemberek.

Az informatikai szakképzettséggel rendelkező pályázók gyakran vonzóbbak a munkáltatók számára, mint a diplomások. A tapasztalatok továbbá azt mutatják, hogy diverzifikált tudásuk miatt a 3-5 éves munkatapasztalattal rendelkező szakemberek a legkeresettebbek – az ebbe a csoportba tartózók fizetési elvárásai gyakran azonosak az 5-7 évnyi tapasztalattal rendelkezőkével. Egy kezdő szoftverfejlesztő fizetése például bruttó 290 ezer forint, ezzel szemben 3-5 éves gyakorlattal rendelkező szoftverfejlesztő átlagosan már 600 ezer forintot keres.

A bejegyzés trackback címe:

https://silverfox.blog.hu/api/trackback/id/tr496155228

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Késapati Tamás 2014.05.14. 01:02:02

Mondjuk én leginkább attól rettegnék, hogy egy jó 30-40 év múlva ki fog megműteni? A szomszéd? :(

Sandor Akarki 2014.05.14. 02:01:37

290E Ft = Bruttó 955 EUR.
600E Ft = Bruttó 1975 EUR.
Nettó alig több mint a fele. Ennyiért Ausztriában kisegítő takarítót sem lehet találni, a kaja meg ugyanannyiba kerül. Miről beszélünk?

William Kidd 2014.05.14. 04:11:28

@Sandor Akarki: valahogy ugy. En 1100 £-ert mosogattam Londonban Hr-eskent, ide meg gyakornoknak se kellettem, mert nincs meg a buvos 2-3 ev szakmai tapasztalatom. Es elarulom soha nem is lesz meg... Mivel mar nem tudok nappali tagozatos hallgatoi jogviszonnyal es/vagy ingyen dolgozni. :-D

Mosogatassal lehet annyit keresni kint, mint itt tapasztalt, keresett IT szakemberkent es hol van meg a tobbi nyomorult, a legalja...

Nzoltan 2014.05.14. 06:22:24

@Sandor Akarki: Hát, igen. A mikor a szocik alatt másodállásban vállalkoztam, bármennyit keresrem, annak a 70 százaleka adó volt. Ja, es ez a nettó számlára vonatkozott. A megbízó még ezen felül fizette az áfát. Persze le lehetett írni ezt azt, de igazából nem tehette meg mindenki.

Mióta egykulcsos van, azóta az össz adóteher felülről közelíti a nyugateurópai szintet.

Nzoltan 2014.05.14. 06:28:00

Van kormányzati törekvęs, hogy sokkal több mérnök meg más hasznos szaktudású ember képződjön, de ahhoz jelentkező is kell. A mostani kezdők nagyrészének meg büdös bármilyen munka.

tobias2 2014.05.14. 06:36:30

Omigod, egy újabb béraggódó cikk! Oh, occhi мои blue! Építészmérnök bátyám akkor most várjon 202-ig, hogy legyen itthon munkája? (Mert most Németországban tervez.) Nagy ujjlysaggírói truváj összekeverni a Lotus szakértelmet (ami kb. szövegszerkesztő-Excel szintű felhasználói tudás) a programnyelveken való programozással. Brávó, a szerzőből felkapott szerkesztő lehet így akár a zindexnél is, nem kell 2020-ig várnia!

tobias2 2014.05.14. 06:40:48

@Nzoltan: Németországban évi 8 ezer euróig nulla az adó. Házastárssal a duplája. Ha többre jön ki, akkor azt le lehet költségelni.

Ad Dio 2014.05.14. 06:45:32

Nagyra értékelném, ha a blogger belinkelné, vagy legalább meghivatkozná az említett kutatást. Köszönöm.

tobias2 2014.05.14. 06:46:29

@Késapati Tamás: "ki fog megműteni? A szomszéd? :(" Ha sürgős az eset, bármely EU ország bármely kórháza. Csak alá kell írnod egy papírt, hogy nem a műtét végett utaztál oda. Előtte válassz ki egy szimpatikus országot.

vkaresz6 2014.05.14. 07:00:59

@Nzoltan: kár hogy mi ezt nem érezzük.:( ( ma is aktív vállalkozás)

Pipas 2014.05.14. 07:01:55

"Nemcsak a végzettség szintje jelent problémát, hanem az is, ha a leendő munkavállalók más ismereteket szereznek, mint amilyenre a vállalatoknál szükség van."

Nos igen, ez itt a lényeg. Ez az, ami a katasztrófa már évtizedek óta. Ezen kellene változtatni, ezt kellene sürgősen kijavítani.

Puffdanny 2014.05.14. 07:10:03

Ha a tisztelt HR-esek nem találnak elég diplomást, akkor nézzenek körül a recepciósok, irodavezetők (eufemizmus a titkárnőre), telesales-esek, területi képviselők, biztosítási ügynökök stb. körében. Csak azután az interjún ne szórják ki őket "Hm, ha diplomája van, akkor vajon miért csak recepciós, irodavezető, területi képviselő, biztosítási ügynök, stb. volt eddig" alapon.

vkaresz6 2014.05.14. 07:11:52

@Pipas: És el tudod képzelni mi történne ha az irodalom vagy történelem órák kárára elkezdenél matekot informatikát vagy mondjuk kémiát tanítani? Szerintem kitörne a nemzetvédő fülkeforradalom újra. Ott kell kezdeni hogy reáltárgyak dominálják az oktatást.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.05.14. 07:14:34

@Késapati Tamás: én annak is örülnék ha élnék akkor:-)

Pipas 2014.05.14. 07:18:22

@vkaresz6: Lehet. De mondjuk az is gond, hogy programozók egész generációit tanítják nyugdíjas matematikusok akik számára az informatika az, hogy megtanította őket email-t olvasni Icuka a titkárnőjük. :(

Az egész magyar informatika felsőoktatás nem adna ki egy programozó csapatot. :(

"Szerintem kitörne a nemzetvédő fülkeforradalom újra."

Nem a másik oldalról jött a hőbörgés? Mármint mindig a komcsik nyomják, hogy orbán csökkenti a szakmukik műveltségét mert szakbarbárokat akar kormányozni?

lavór 2014.05.14. 07:19:02

Hm... ismét rettegjünk? Hát a villanyt ki fogja megszerelni? A talicskát tolni? Kapálni? Hm?

béla a görög (törölt) 2014.05.14. 07:21:21

Majd akkor lesz nagy a hiány ha a HR-es nem blogot ír, hanem naponta 3x rámtelefonálnak, hogy mikor tudok kezdeni 2-3x-os bérért mint jelenleg.
Erről ez a véleményem.
De már nem sokáig érdekel. Jó lesz nekem máshol is.

Nzoltan 2014.05.14. 07:45:46

@tobias2: De az csak a jövedelemadó. A munkáltató még fizet be bőven.
Itt is van olyan, ami után szinte nem fizetsz adót. Ógy hívják, hogy KATA. Főállásban 10, mellékállásban 5 százalék is lehet, kerekítve évi 20 000 euróig. Efölött csak az áfa van, amit nem végfelhasználóként nem te fizetsz. Csak ezt nem kérheti alkalmazott.

seahawks 2014.05.14. 07:47:43

kamu cikk.
öreg először is, ha azt akarod, hogy komolyan vegyenek komoly hozzászólók, akkor ne csak azt írd, hogy "egy felmérés" hanem linkeld is oda.
másodszor, pedig a hivatalos statisztikák szerint, hegyomlásnyi diplomás nem talál állást és a számuk csak nőni fog, míg szakmunkásokból komoly hiány van, mégpedig azért mert már nem divat kétkezi szakmát tanulni, aki meg mégis tanult és ért is hozzá, az elmegy külföldre, hozzáteszem nagyon helyesen.

Nzoltan 2014.05.14. 07:48:01

@Pipas: Mikor bejelentették a keretszámokat, ment az ájvékolás, hogy nem téríti az állam a végtelen számú bölcsészt.

vargánya 2014.05.14. 07:48:54

@Nzoltan: ". A mostani kezdők nagy részének meg büdös bármilyen munka."
Na ez az! Szakiskolásokat, szakközépiskolásokat tanítok, ezt itt is tapasztalom. A realitásérzéküket megöli a média.

Nzoltan 2014.05.14. 07:50:18

@béla a görög: Ez igaz. de nyílván most kell kezdeni a helyzettel valamit, nem 2020-ban, amikor már bőven késő. Legalább szó van róla. Sokkal több értelme van mint egy újabb kontraproduktív holokauszt témának.

Nzoltan 2014.05.14. 07:53:02

@vargánya: Volt egy cikk, miszerint a kertesett munkavállaló a mostani harmincas, negyvenes korosztályból kerül ki. A fiatalabbak nem terhelhetők, mert nem vállalják be, az idősebbek meg már nem terhelhetők mert már nem bírják.

gigabursch 2014.05.14. 08:07:04

Én példának okáért minden felsőfokú végzettséget sajnálok, amit olyan munkaörben érvényesítenek, hogy HR.

Az egész HR egy maximálisan értelmetlen szennyhalmaz.

Továbbá a közgazdászok, jogászok szintjén is tök fölösleges annyi képzés, mint amennyi van.

Na és a kedvenceimről, a politologusokról, filozófusokról ne is beszéljünk, mert az a felsőfokú végzettségek legalja...

inreallife 2014.05.14. 08:18:52

@tobias2: bár elég pongyola volt a cikkíró a lotus szakértelem kifejezéssel, de azt remélem vágod, hogy itt nem a szövegszerkesztői ismeretekre célzott. így csak gratulálni tudok, hogy ledegradáltad egy ECDL szintre a lotus notes fejlesztőket...

hiába, a félinformáltság egy küzdősport magyarországon és mindenki nyerni akar...

bigmax 2014.05.14. 08:20:58

@gigabursch: igazad van ,de mit érsz vele.......Teszel valamit ,hogy megszűnjön a hülyék 25 éve tartó diktatúrája ?Na ugye.....:D

gigabursch 2014.05.14. 08:26:27

Én legalább annyit megteszek, hogy amikor fiatalokkal találkozom, akik középiskola előtt vannak, hogy elmondom nekik:
Többet érsz egy jó szakmával, mint egy gimnáziumi érettségivel, amivel ha nincs további HASZNOS tanulmányod, politikai hátszél nélkül kitörölheted.

A 7-8-os korosztály általában érti.

Pipas 2014.05.14. 08:27:33

@Nzoltan: Jah, emlékszem. De most őszintén, mikor nem ment az ájvékolás?

Orbán: Igyatok egy pálinkát!
Ellenzék: Ájjájj, ájjájj, súlyosan aggályos.

:D

De amúgy fel kellene már venni néhány hozzáértő programozót tanárnak, meg kellene fizetni őket, kirúgni a hallgatókat ha nem tanulnak és akkor lenne programozó.

Addig nem lesz.

inreallife 2014.05.14. 08:34:17

@seahawks: urban legend a diplomás túlképzés.

az előfordul, hogy valaki büfé szakon végzett és nem tud elhelyezkedni a szakterületés, vagy a magyaroszági piac nem képes munkával ellátni, de az biztos, hogy akinek diplomája van, az el tud helyezkedni, szemben azokkal, akikkel nincs. nézd csak meg az összes munkanélküli között 5%-nak van diplomája. az nagyságrendileg olyan mennyiség, mint akik éppen egy állásváltás miatt munkanélküliek. ha 5% alá megy a diplomás munkanélküliek száma, az súlyos hiányt jelent, elmaradó beruházások lesznek a következményei (hiszen ha nincs képzett munkaerő nem fognak a semmire új cégek megtelepedni) és gdpben mérhető hatása van...

nincs baj a képzéssel, max a szerkezettel. kisebb baj, ha képzettebb az ember, mintha képzetlenül lődörög. ha kicsit beröffen a gazdaság, egyből olyan mértékű építész hiány lesz, hogy csak na. csak ez még ma nem látszik....

tobias2 2014.05.14. 08:35:30

@inreallife: "remélem vágod, hogy itt nem a szövegszerkesztői ismeretekre célzott" Az olvasásértés megy?

"A helpdesk szakemberek iránt is növekszik a kereslet: a Lotus szakértelem itt kiemelt szerepet élvez"

Arra gondolsz, hogy a helpdesk két ügyfélhívás közben Lotus Notes rendszert fejleszt? Hívj meg egy ilyen bemutatóra, kérlek.

tobias2 2014.05.14. 08:39:20

@inreallife: "az biztos, hogy akinek diplomája van, az el tud helyezkedni" Németországban. Építészmérnök bátyám három évig munka nélkül ténfergett Magyarországon. Aztán megunta. Most Németországban tervez.

Bicikliző medve 2014.05.14. 08:42:28

@lavór: szerinbtem pont arról szólna a cikk, hogy túl sok már a talicskás/kapáló ember.

inreallife 2014.05.14. 08:42:55

@Sandor Akarki: lassan csattani fog az ostor az így gondolkodókon. a globalizáció véges. nem azért emelkednek a magyar diplomás bérek, mert olyan faszán kiharcolták maguknak, hanem azért, mert fajlagosan már egy kínai mérnök sem keres kevesebbet. tudomásul kell venni, hogy magyarország visszazüllesztette magát a világ hátsó részébe.

és akkor azt is hozzá kell venni, hogy a fizikai dolgozók sem olyan olcsók már kínában, 20-30%-kal maradnak el a magyar minimálbértől és fokozatosan csökken a a különbség. tudod mit csinálnak az emelkedő költségek miatt a cégek? viszik tovább az orbán kedvencét a "gyártást" vietnamba meg egyéb putrisabb helyekre. ahol meg lehet robotgépekre cserélik a munkásokat...

a bérek szép lassan kiegyenlítődés felé haladnak a világon. cirka 20 év múlva nemnagyon lesz szükség kétkezi munkásokra. akkor majd mit fog csinálni, a kisegítő tudásoddal? nekiállsz tanulni? kétlem...

Acmee 2014.05.14. 08:51:25

@Nzoltan:

Én a bűvös majdnem 30-as korosztályba tartozom, gépészmérnökként.

A terhelhetőségről:

3 hónap alatt 39 túlórám keletkezett, amelyet természetesen lecsúszhattam, mert kifizetni büdös volt. Mindezt úgy, hogy a szakma által egészségesnek tartott létszám felével (!) dolgozunk, mind mérnök, mind szakember szinten, tehát nem internetezni maradtam benn túlórában.

Lehet terhelni, csak ezért kellene némi ellenszolgáltatás is, általában ez a büdös. Megfelelő mennyiségű erőforrást alkalmazni büdös, túlórát fizetni büdös, akkor mi a francért vállaljon többet az ember? A hosszú távú célokat ne emlegessük, több multinál van tapasztalatom/ismerettségem, a mérnöki szintről a management szintre jutni a legritkább esetben lehet/erőteljes hátszél kell hozzá, nem csak tudás (többet nyom a latba a hátszél).

Ráadásul pl. egy multinál a termelés és a kiszolgáló osztályok (karbantartás, HR, üzemeltetés, logisztika, stb.) ugyanolyan képzettséget igénylő pozíciói között igen komoly bérezési különbségek vannak, ráadásul erőforrást is szeretik alultervezni.

Szumma: Ha a többlet energiabefektetés "megéri", rövid, vagy hosszú távon (ehhez viszont látni kell a fényt az alagút végén), akkor beleteszi az ember. Ilyen egyszerű...

inreallife 2014.05.14. 08:52:04

@tobias2: nincs ezzel gond, magyarországon gyakorlatilag évek óta nincs építőipar. hacsak nem lesz megint nomád nép a magyar előbb utóbb kelleni fognak az építészmérnökök is. a legnagyobb probléma, hogy magyarországon a gazadaság nagy részét az állam, vagy az előző rendszerben szocializálódott gengszterkáderek kezében van. az állami cégek hatékonyságát nem kell bizonyítani, elég csak belegondolni, hogy milyen bértáblák vannak, és milyen informatikusok dolgoznak ott, a szerződött partnerek, ahova meg kurva sokat fizetnek meg a haverok cégei, ergó ott sem a szaktudás bassza ki a biztosítékot. ezért döglődnek a rendszerek, ezért tart egy bkv-nak évekig fejleszteni egy chipkártyás rendszert, pedig nem egy spanyolviasz...

de ez elmondható a magyar multik és a közepes méretű cégekről is. richter, mol, egis, otp stb. folyamatos kármentés zajlik náluk informatikai szinten. a napon belüli utalás megvalósításához évek kellettek a 21. században? vicc. egyszerűen a jelenlegi magyarországi cégvezetői réteg a lojalitásából él, nem a szaktudásából. cserébe nem fizetnek eleget és szart adnak ki a kezük közül. ezt mutatja a gdp...

lavór 2014.05.14. 08:54:50

@Bicikliző medve:

A kapáláshoz középfokú végzettség kell már manapság? :O

inreallife 2014.05.14. 08:56:14

@tobias2: jogos. ennek ellenére ez a cikkíró hülyesége, a helpdesknek vajmi köze van a lotushoz. lehet, hogy van még olyan hely, ahol azt használnak, (birkák) de pl az ibm (ő lenne a lotus programcsomag fejlesztője) is szépen kihátrált mögüle, szépen bevásárolta magát az apacheba és már az openofficet támogatja... egyedül a lotus notes maradt meg azt fejlesztik, ahhoz kell szakember, főleg c és java tudással...

seahawks 2014.05.14. 09:03:20

@inreallife: igenis túlképzés van jó néhány szakon és a diplomás munkanélküliség csak azért nem nagyobb mert elmennek külföldre.

egyébként a statisztikák még néha elfeledkeznek két dologról: azokról a diplomásokról, aki saját szakterületükön nem kapnak munkát( beleértve magam és az ismerőseim kb. 80%-át), de van állásuk más területen, ergo az én diplomám is túlképzett, valamint arról a kb. 300 ezer közmunkásról, akiknek 22-27%-a diplomás

inreallife 2014.05.14. 09:07:54

@lavór: miért, vasutat már a bokára bilincselt golyókkal építenek? nézd meg ezt:

www.youtube.com/watch?v=FBQDf-3XBNo

hány kalapácsos csávót látsz, aki püfföli a síneket? vagy hányan cipelik a zsákokat? már magyarországon is így újították fel a fehérvár-kelenföld közötti részt.

a kapálásra is vannak gépesített módszerek, igen pár100 éve nem kellett érettségi a kapáláshoz, mamár nehezen vennéd fel a versenyt képzetlen kapálókkal egy hatékony termelési eszközzel, amit egy technikus kezel. már csak magyarországon hiszik azt, hogy a mezőgazdaság felszívja a képzetlen munkaerőt. az se. amerikában óriási területeken megy a mezőgazdaság, mégis 10-ed akkora arányban foglalkoznak vele, mint magyaroszágon. 10 agyhalottat kivált egy technikus meg a masinája, és olcsóbban produkál jobb minőséget...

panelburzsuj 2014.05.14. 09:09:31

@inreallife:
"akinek diplomája van, az el tud helyezkedni, szemben azokkal, akikkel nincs"

Ez nagy általánosságban vélhetőleg így van. Azaz: VALAMILYEN munkát könnyebb diplomával találni, mint nélküle. Még az is valószínű, hogy minél "általánosabb" képzést kapott a delikvens, annál könnyebben lel a képzettségénél "általánosabb" (=kevesebb ismeretet kívánó), talán ideiglenesnek gondolt, de mégiscsak jövedelmet és elfoglaltságot jelentő állást - amibe aztán idővel beletörődik, belekopik...

DE: az effajta pót-nyűglődések csak pót-embereket elégítenek ki. Aki kihívást, sőt hivatást talált a tanult szakmájában, az nemigen nyugszik addig, amíg a hozzávaló terepet is meg nem találja. Ahol tényleg alappal úgy érezheti, hogy "hat, alkot, gyarapít" - és ennek megfelelő díjazásban is részesül.

Súlyos gondokat fog jelenteni, ha megfelelő "befogadók" híján pont a magasan képzett, magasan motivált, önszántából is önmagát specialistává képző réteg tűnik el egy-egy szakmából. Olyan súlyos gondok, amiket egy ideig elfedhet a "darab-darab" statisztikai szemlélet - de minél tovább fedi, annál visszafordíthatatlanabbá válik a leromlás.

lavór 2014.05.14. 09:16:00

@inreallife:

Na, akkor kifejtem, látom nem érted. Ismét előtérbe kerül a "kevés a diplomás" sóhajtozás. Több éve látható, nem kell ennyi diplomás, pláne a büfé-ruhatárszakosok. Ezzel szemben a munkaerőpiacon nincs szakmunkás, hiányszakmák tömkelege várná a fiatalokat, akár itthon, akár külföldön. No de mivel gyakorlatilag "lenézett" képzési szintnek számít, így nem is nagyon jelentkeznek a fiatalok. Mind menedzser szeretne lenni. Na erre írtam, hogy hiába lesz még százezer kamudiplomás, ha a szahart nem lesz, aki kipucolja a fenekük alól. -az érettségi már több tíz éve semmit nem ér, szakmát nem ad. Az iskolarendszer átalakítása megbukott. Észre kéne venni a nagy hagymázas lila gőzből, hogy bizony nincs olyan, hogy nincs szükség képzetlen munkaerőre. Gyakorlatilag a diplomások nagy része is betanított munkát végez, 0 kreativitást, szaktudást igényel az egyik excelből a másik excelbe kopizni a kívánt adatokat...

kvadrillio 2014.05.14. 09:22:34

" kár volt lerombolni az egész magyar gazdaságot, szétverni a gyárakat, üzemeket, szövetkezeteket és nyomorúságba dönteni sok-sok magyar embert. (Erről persze a privatizált, illetve egymás között szétosztogatott nemzeti vagyon megszerzőinek, s az őket szolgáló sajtónak/médiának nyilván más a véleménye…)" !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Morvai Krisztina: Ami itt most folyik, azért kár volt "rendszerváltást" csinálni.......kurucinfo....

HOL VANNAK A MUNKAHELYEK ????????
MIÉRT SZÜNTETTÉK MEG 25 ÉLVVEL EZELŐTT A GYÁRAKAT, VÁLLALATOKAT ???????
A MA ITT ÉLŐSKÖDŐ MULTIK RABSZOLGASBÉRÉRT, RABSZOLGA-ÖSSZESZERELŐ MUNKÁT TUDNAK CSAK ESETLEG ADNI KEVESEKNEK !
MIT CSINÁLTAK POLITIKUSAINK MAGYARORSZÁG TÁRSADALMÁVAL ????????????

inreallife 2014.05.14. 09:22:42

@seahawks: baromság. a tavaly vagy tavalyelőtt láttam a diplomás munkanélküliségről egy cikket. a nyugat magyarországi régióban 2000 fő volt, még az opel meg a többi nagycég bővítése előtt. de nemcsak az a diploma előnye, hogy több pénzt keresel, hanem az is, hogy előnybe kerülsz a középfokú végzettségűekkel szemben. tehát a diplomával bármikor találhatsz munkát, ha akarsz, legfeljebb nem a szakmádban dolgozol.

diploma nélkül meg úgy jársz, mint amikor meghirdetnek egy titkárnői állást a hvg-ben és 5000+ cv érkezik be. kidobják belőle a nyelvet nem beszélőket, majd a diploma nélkülieket, majd nekiállnak tovább faragni (szőkék, fiatalok stb), amíg marad kb 20 belőle, majd azokat behívják interjúra. sose sírj azért, mert van diplomád és van munkád.

amúgy a munkanélküliségnek igen sok összetevője van. wikipédián találsz rá vagy 10 kategóriát (strukturális munkanélküliség stb), de szemléltetésképpen párat azért én is tudok mondani. pl a borsodi informatikusok nehezen találnak munkát helyben, vagy az alföldi építészek. függ attól, hogy milyen szakmád van, hol élsz, mekkora tapasztalatod van stb. ha jó szakmád van, és oda költözöl, ahol a kereslet van, 1000%, hogy 2 kézzel kapnak utánad...

kvadrillio 2014.05.14. 09:27:06

@lavór: HMMM......AZ OKTATÁSI RENDSZER FŐMUFTIJAI VISZONT EZT KUTYULTÁK ÖSSZE A MAGYAR TÁRSADALOMNAK KIMAGASLÓ JUTTATÁSOKÉRT OKTATÁSI REFORM""" CIMÉN ! ÁTVERIK A HALLGATÓKAT IS, MERT MUN KA AZ NINCS NEKIK, CSAK FIZESSÉK BE A TANDÍJAKAT, MERT KELL A LÓVÉ A KURMÁNYNAK ELKÖLTÉSRE, ESETLEG STADIONOK ÉPÍTÉSÉRE !
MOST AKKOR HOVA IS KÜLDJÜK ŐKET INNEN ???????

seahawks 2014.05.14. 09:54:14

@inreallife: persze költözz el 3 gyerekkel, úgy hogy az asszonynak meg fix tuti melója van. ha elköltöznek, akkor az asszony lesz munkanélküli. azért lásd be ezt nem mindenki tudja könnyen megvalósítani.
sok eseteben meg túlképzettség miatt nem vesznek fel diplomást.

bigmax 2014.05.14. 10:01:50

@gigabursch: remélem a legjobb szakmát ajánlod nekik:
felcsúti gázszerelőnek tanuljon minden 7-8. osztályos fiú és lány.Azokra van itt szükség nem gondolkodó,kreatív emberekre!
Orbán kápó nem szereti ha valakire is fel kellene néznie......

Mojzes Pál (törölt) · http://mpgondolatok.blogspot.hu/ 2014.05.14. 10:03:41

@inreallife: De ezek nem a diplomájuknak megfelelő munkát végeznek, régen az érettségi volt a "belépő" most a diploma.Nekem érettségim van + egy szakma és a legutóbbi munkahelyemen több diplomás munkatársam is volt ,ugyanolyan munkakörben és bérért.Én változtattam, ők még mindég ott szenvednek, ennyit a nagyszerű 5%-os statisztikáról.

randomuser1 2014.05.14. 10:23:30

"helpdesk szakemberek "
lol, az mijóta szakember-e?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.05.14. 10:34:14

Nem hiszem, hogy nálunk tényleg 71% dolgozik végzettségének megfelelő területen. Például a diplomás recepciós és call centeres a végzettségének megfelelő területen dolgozik? Van belőlük pár tízezer és akkor még nem beszéltünk az egyéb területekről...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.05.14. 10:44:49

@Sandor Akarki: Ausztriában nem a kaja a drága, hanem a lakhatás.

@William Kidd: Londonban nettó 370 ezer forintért mosogattál, de biztosan nem tudtál belőle olyan színvonalon élni, mint itt egy nettó 390 ezret + családi adókedvezmény kereső informatikus (a posztban bruttó 600 ezer volt már a 3-5 tapasztalat is).

@seahawks: A szakmunkásoknál nagyobb a munkanélküliség aránya, mint a diplomásoknál. Persze kisebb, mint érettségivel vagy max. 8 általánossal.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.05.14. 10:47:53

@kvadrillio: A rendszerváltás azért következett be, mert már akkor is IMF-hitelből élt az országban, a gyárakban az államtól fizetést kaptak a semmit sem dolgozó munkanélküliek is (lásd kapun belüli munkanélküliség).

CsakEgysrác 2014.05.14. 10:49:31

szakmunkás sincsen, milyen diplomásról beszél ez, akinek van esze azonnal megy külföldre, persze hogy nincsen diplomás :D

Jelentéktelen Hangya 2014.05.14. 10:57:13

@seahawks: "azokról a diplomásokról, aki saját szakterületükön nem kapnak munkát( beleértve magam és az ismerőseim kb. 80%-át)"

Konkretizáljuk már ezt: pontosan milyen diplomák is azok, amelyekkel te és ismerőseid nem kaptok munkát a szakterületeteken?

kontinuum 2014.05.14. 11:11:41

@Pipas:
Enyhe tulzas, ugyanis a Magyarorszagon dolgozo programozo(k) csapatok is jobbara hazai egyeteken tanultak. Az viszont teny, hogy mivel az egyetemek keptelenek az oktatoiknak rendes bert fizetni, igy az IT teruleten jok elmennek, de leginkabb be sem futnak egyetemi karriert. Ott ugyanis a csucsber (egyetemi tanar) brutto 437 Eft, es ezt az oktatoi kar kb 10-15 szazaleke eri el atlag 45-50 evesen. Az egyetem meg hiaba tudna, hogy kiket kell IT teruletre behivni oktatni, ha nincs penze, mert a jelenlegi kormanyzat kiszaritotta oket (mondjuk az elozok se nagyon fejlesztettek az egyetemi berfizetesi lehetosegeket).

Reszelő Aladár 2014.05.14. 11:14:06

Azért a munkáltatók is sokat tettek ezért, amikor sok éve elkeztek diplomát kérni olyan munkákhoz amihez nem kell. Aztán jött a válság, és már oda sem kértek diplomát ahova amúgy kellene, mert olcsóbb.
Amúgy ha továbbra is több szabad bölcsészt képeznénk, az nem oldaná meg a hiányszakmák problémáját.
Talán a mérnökök és IT-sok sem szeretnék, ha többen lennének és lenyomnák a béreket...

lüke 2014.05.14. 11:15:14

@kontinuum:
az orvos prof. is ennyit kap,de a bilógus is, ennyi az egyetemi
besorolás

seahawks 2014.05.14. 11:16:15

@Jelentéktelen Hangya:
1. földmérő mérnök(neki netto 130-at ajánlottak, napi 10-12 óra munkáért) kb 1 éve, nem fogadta el)
2. közgazdász(ő nagyjából kapcsolódik a tanultmányaihoz, de szinte minimálbérért alacsonyabbrendű munkát végez) jobb munkát kapott volna 50 km-re székesfehérváron, nem vállalta el, mert az utazás miatt anyagilag rosszabb lett volna)
3. vegyészmérnök
és most meg fogsz lepődni: dipomás ápoló...akikre elvileg nagy szükség van, de hugyért szarért és ő inkább kivár, amíg kap állást egy magánklinikán)

tobias2 2014.05.14. 11:20:14

@Jelentéktelen Hangya: "pontosan milyen diplomák is azok, amelyekkel te és ismerőseid nem kaptok munkát a szakterületeteken?" Mint már írtam, építészmérnöki. A bátyám 12 év gyakorlattal, számítógépes építészeti tervező és grafikus szoftverek kiváló ismeretével három évig kilincselt Budapesten munkáért. Annyi munkát kapott, hogy éppen éhen nem halt. Közben jobb híján németül tanult. Németországban 1 hónap alatt talált rendesen fizető, testhez álló tervezői munkát.

randomuser1 2014.05.14. 11:20:56

@lüke: ebből is látszik, mennyire borzalmasan alulfizetett az állami szektor.

Bicikliző medve 2014.05.14. 12:43:46

@Pipas: "De amúgy fel kellene már venni néhány hozzáértő programozót tanárnak, meg kellene fizetni őket, kirúgni a hallgatókat ha nem tanulnak és akkor lenne programozó."

Most pont ez van. FElvesznek csomó hallgatót, de nagy részük nem alkalmas programozónak, ezért kivágják őket az első/második félév végén :)

Nancsi 2014.05.14. 13:48:55

@Sandor Akarki, William Kidd: 600eFt az jellemzően 600+ÁFA. Abból meg ha tök legálban csinálod, akkor is megmarad durván a 75 százaléka, vagyis 450eFt. És amíg itt nincs euro, addig fölösleges euroban meg fontban megadott fizetésrekről beszélni, mivel:
- egy azonos kategóriájú lakás vételára 1/4 mint ausztriában, 1/10-e mint Londonban
- a villanyszerelő 1/4 áron csinál meg mindent mint ausztriában, 1/10 áron mint Londonban.
Igaz, a benzinben kajában gyakorlatilag nincs különbség, de minden másban k.rva nagy. Hiába keres valaki 1100 fontot Londonban mosogatóként ha Magyarországon átszámítva a felét kapná nettóban, sokkal jobban él. Másrészről ha 1100 fontot keres mosogatóként, akkor hová lép tovább? Nem mehet még jobban külföldre, ahol jobban megfizetik a mosogatókat. Az itthon dolgozó fejlesztők meg kimehetnek, ha úgy döntenek, hogy a havi tiszta 450 kevés nekik. De általában ez már nem kevés nekik.

Balt 2014.05.14. 13:49:48

@seahawks: Kb. ez a helyzet.

Megjegyzem, egy mai alapfokú diploma nem feltétlenül ér fel általános (és korának megfelelő szakmai) műveltség terén egy 30-40 évvel ezelőtti közepes érettségivel...

lüke 2014.05.14. 13:52:11

@Emmanuel Goldstein: kivéve,ha minisztériumi aktatologató vagy

Nancsi 2014.05.14. 13:54:43

A cikkhez meg:
"Egy felmérés arra figyelmeztetett, hogy 2020-ra nem lesz elég diplomás Magyarországon."
Mert a diplomának nincs értéke. Minden munkakörre meg lehet követelni a diplomát, és egy friss diplomás nem ritka, hogy havi 120-at visz haza, és boldog. Bizonyos munkakörökben egy 5 év tapasztalattal rendelkező is megáll havi 200 nettó alatt. Ezekre a munkákra nem kellene diplomát követelni.

"Nemcsak a végzettség szintje jelent problémát, hanem az is, ha a leendő munkavállalók más ismereteket szereznek, mint amilyenre a vállalatoknál szükség van."
Mert az egyetemek "kilóra" kapják az állami támogatást, meg a tandíjat. Ha az lenne, hogy jutalékot kapnának az egyetemről kikerülők fizetéséből, mondjuk első 5 évben keresett pénz 10 százalékát megkapnák, akár Magyarországon, akár külföldön, akár dolgozna, akár nem, akkor olyan embereket képeznének, amikre szükség van, és megfizetik őket mindenhol a világon. Akkor nem lenne az probléma, hogy a diplomások nem beszélnek nyelveket, meg nem lennének ilyen arab-könyvtár, meg hasonló büfé szakok. Amíg azonban a diák, az oktató, és az egyetem is érdekelt abban, hogy nagy tömegben gyártsák a diplomát, ha van tudás ha nincs, addig ez nem fog megváltozni.

randomuser1 2014.05.14. 17:16:56

@Nancsi: te már tod mire lesz szükség 5 év múlva? sztem szísárpra már nem érdemes rágyúrni, legyen mindeki idehaza jáhveprogramozó, abban még van potenciál.

randomuser1 2014.05.14. 17:18:28

hüjje könyvtárszakosak, könyvtárat egy ötéves is tud csinálni, az csak egy kattintás vindózba...

Nancsi 2014.05.15. 08:43:56

@Emmanuel Goldstein: Igen, látom. Az teljesen biztos, hogy aki úgy áll hozzá a dologhoz, hogy C#-ra, vagy JAVA-ra gyúr, arra nem lesz, mivel ő marad szakmunkás, örök életére - akár van diplomája, akár nincs. Aki programozni tanul, arra meg lesz.

A jó fejlesztő nyelvfüggetlen. Nem feltétlenül ismeri se a C#-ot, se a JAVA-t, de ha elkezd vele foglalkozni 1 hónap múlva ugyanolyan produktív lesz, mint az, aki arra "rágyúrt", 3 hónap múlva meg klasszisokkal jobb lesz. 1990-ben ha fejleszteni akartál, gyakorlatilag volt a pascal, C meg dBase/Clipper vonulat, és ezzel nagyjából le volt fedve a piac 90+ százaléka. Ez 3 nyelvet jelentett, amit meg lehetett tanulni, vagy legalább 3-ból 2-t rendesen. Ma ezen a piacon legalább 10-15 tök különböző nyelv, és azok keretrendszerei, változatai osztoznak, és hát fontosabb platformok száma se 1, mint 90-ben volt. Nincs értelme "rágyúrni" semmire se, tanulás gyanánt. Ezt nem is igen várják már el. Dolgozni kell, abban, amiben éppen kell.

randomuser1 2014.05.15. 14:05:43

@Nancsi: édesem, és írni-olvasni ki fog téged megtanítani, hogy csacskágokat csacsogj a vebkettőn?
nem lehet mindenki programozó avilágban, mer akkor a szerverüzemeltetés maga volna a pokol...

buday008 2014.07.30. 13:28:17

Olvasom ezt a sok kommentet és elgondolkodom hogy mennyien osztják itt az észt , de alap dolgokat észre sem vesznek.. értem rajta mondjuk magyarország demográfiai helyzetét, a születendő gyermekek összetételét. A mindenkori munkaképes lakosság összetételének változását pl. A felnövő generációk illetve az őket felnevelő taníttatni kívánó szülők életkörülményeit ( hála az elmúlt 25 év hozzáértésének. ..

Azt sem értem miért nem lehet az ország gazdasági, természeti erőforrásait figyelembe vennia mikor gazdaságot akarnak fejleszteni. Magyarország mindig is mezőgazdasági ország volt, világszinten jelentős édesvíz, gyógyvíz készlettel. nem értem mi a buli abban hogy az épp aktuálisan divatos műszaki cikkek előállírására szakosodott összeszerelő üzemekben látjáka jövőt. értsd autógyárak, elektronikai összeszerelőüzemek.. Ezek is azért jönnek mert akkora támogatást adómentességet kapnak hogy abból bőven lehetne másra is költeni. de ezek erősen ki vanak téve a mindenkori trendeknek.. lásd samsung gyára, nokia, ge mega többi ilyen szarkupac. egyidőbe mindenki hitelügyintéző biztosítási szaember, értékesítő, ügyfélszolgálatos volt- azt láss csodát itt a gazdasági válság azt máris a kutyának nem kellenek. Ezzel szemben az iylen alap dolgoknak hogy élelmiszer, állatok, víz, egészség, gyógyszerek egyre nagyobb keresletük lesz - és itt nyugodtan találhatna a diplomás és a 8 osztályos is munkát egyaránt. sokan jönnek itta ayg hülye dumával hogy 2020 ban ennyi meg annyi százezer ember hiányzik majd innen vagy onnan. ennél már csak a mindnekori kormányok hülye dumája tetszik jobban, hogy amagyar nyugdíjrendszer jövője x, y, z időre biztosított... hagyjuk már mikor 2 hónapra nem biztos hogy érkezik be annyi adóbevétel...

Vitatkoznék azzal is aki azt mondja hogy majd egy technikus felül egy traktorra azt a 8 osztályos parszt megy a levesbe. Most őszintén mégis azt a technikust hol gondolná hogy kitanítják?? 2. minek évekig tanítgatni milliokért valakit amikor egy arra alkalmas ember a gyakorlatban 2-3 hónap alatt megtanítja szinte mindenre..tehát eljutottunk a magyar oktatás ( mint rejtett munkanélküliek ezreit rejtő ) csapnivaló színvonalához. A jelenlegi magyar bérviszonyok és adóterhelés közt ki fog majd technikusi bérezést fizetni.. Apropó bérezés - ha már fizetni nem tud legalább olyan dolgot , értéket adjona dolgozónak amely a mindnekori inflációt követi. gondolok arra hogy a régi tszek mintájára létrejövő szövetkezetek adotteseteben húst adnának a dolgozónak pluszba máris jobban megélne ecetera ecetera.

Én személy szerint látnék potenciált a gyógy/turizmusban stb. ja lehet nem kelle elüldözni orvosainkat.. gyógynövényeinkről meg pláne alig halott valaki.. és igen szükség lenne (jó) szakmunkásokra!! mert a sok IT-s egy szöget nem tud a falba beverni..Az már más tészta hogy akika szakmát oktatják közük nincs hozzá mert sima tanárok, vagy nincsenek megfizetve.. a diákok hozzállása megint érdekes téma való igaz..De erről megint az elmult 25 év szakértő rabló kormányai tehetnek! Meg ugye már ha itt tartunk drága HR-eseink másik hülyesége hoy nem vesznek fel 50 év feletti munkavállalót, mert nem terhelhető (szerintük).. Érdekes Európa más országaiban azért ez sem teljesen így van. Mondjuk ott nem is zsigerelik ki fizikálisan és szellemile is a munkavállalókat "versenyképes" jövedelemmel.. ( de csak szerintük az..) Pont azokat nem veszik fel a legtöbb helyre akiknek már bőven megvan a szakmaismeretük, rutinjuk stb. az is mese hogy ők már nem képezhetőek.. gyakorlatilag egy 50 éves hegesztő adottesetben nem kaphat munkát 25 év tapasztalattal mert túlkoros... igaz a helyette felvenni kívánt fiatal betanítására meg már lassa nincs ember, mert aki még értett hozzálegtöbb a temetőben.. szóval hajrá It-snek meg Hr-esnek ha lehet autógyárba..:_)))))

buday008 2014.07.30. 13:36:26

A Kádár korszak meg annyira csődbe vitte az országot hogy mindenkori kormányainknak 20 évébe telett szétlopni azt...
süti beállítások módosítása