Iszunk egy kávét? Ha a főnök azt gondolja, hogy ez a mondat leggyakrabban a lusta kollégák száját hagyja el, súlyosan téved. Egy csésze jó kávé kikapcsol, és felpörget. Egy csésze jó kávé a kollégákkal pozitív hatással van a munkahelyi légkörre. A kávészünet ma már szinte mindenhol a munkahelyi kultúra része. Az okosabb munkaadók ugyanis felismerték: az a kis idő, amit az egyik oldalon elveszítenek bőségesen megtérül, ha a hatékonyságot és a munkahelyi légkört nézzük. Tulajdonképpen nem is a kávé a lényeg: egy kis lazítás, beszélgetés mindenkinek jót tesz.
Egy csésze kávé nem csak a fáradtságot űzi el, mérsékelt fogyasztásának számtalan egészségügyi előnye is van. A koffein segíti az emésztést, zsírégető hatású. A koffein stimulálja az agyat, így növeli a hatékonyságot, a kreativitást. Még azoknak a munkatársaknak is jól jön a rendszeres kávészünet, akik nem szeretik magát a kávét. A rendszeres beszélgetések ugyanis barátságosabb légkört teremtenek, jó hangulatban pedig a munka is jobban megy.
Hogy naponta mennyi és milyen hosszú a kávészünet, az cégenként, iparáganként változik. A fizikai munkát végző dolgozóknak általában előre tervezett időben, hosszabb kávészünet jár. Az irodai dolgozóknál a rugalmasabb beosztás akár több, rövid kávészünetet is lehetővé tesz. A napi több, pár perces kávézás főleg a stresszes munkahelyeken válik be.
Minden főnöknek megéri beruházni egy jó kávégépbe, hiszen a munkatársak éberségét így a legegyszerűbb fenntartani. Ahhoz, hogy a kávészünet valóban a munkahely hatékonyságát segítse, nem árt, ha a kávégép mellett van egy kis pihenőhely is, ahol a munkatársak kényelmesen lazíthatnak.
Hogy ez nem csak üres duma, kifogás, hogy legalább pár percet lóghassunk a munkából, kutatások is bizonyítják. A megkérdezett munkavállalók 89%-a nyilatkozta, hogy egy csésze kávé az egész munkanapját jobbá teszi. Ők arról számolnak be, hogy kedvenc italuk nélkülözése negatív érzelmeket vált ki belőlük – 36% kimerültséget érez, 35% ingerlékennyé válik, 30% nem képes hatékonyan dolgozni, 14 % pedig feledékennyé válik. Nagy többség, 85% mondta azt, hogy egy csésze kávé az ügyféllel, vagy a kollégával segít a kapcsolatteremtésben.
Bár valószínűleg a kutatás megállapításai egytől egyig igazak, a tanulmány kis szépséghibája, hogy az Amerika egyik legnagyobb kávégép- és kávéforgalmazó cégének megbízásából készült.