Minden, amit 50 felet tudni érdemes

Silver Fox

3 új állásinterjú trend

2016. április 07. - nagymenő

Ahogy a munkaerőpiac is állandó változásban van, az állásinterjú-trendek is évről évre megújulnak. Ma már senki nem lepődik meg azon, ha megkérdezik tőle, milyen állat lenne – inkább az tűnik mulatságosnak, hogy vannak még HR-esek, akik ezt a kérdést még mindig felteszik.

A kihívásokhoz pedig alkalmazkodni kell, méghozzá gyorsan. Az álláskeresők olyan munkahelyet keresnek, ahol lehetőségük van fejlődni, előre lépni. A munkaadók pedig olyan munkavállalókat, akik innovatívak, könnyen alkalmazkodnak - mondja Bácsfalvi Judit, a ManpowerGroup toborzási szakértője.. Az új trendek ezekből az elvárásokból fakadnak. A régi módszerek ugyanis nem működnek, legalábbis a Forbes kutatása szerint. Ebből ugyanis az derül ki, hogy a hagyományos interjúztatási technikákkal felvett alkalmazottak 49%-a nem válik be, és mivel egy új munkatárs felvétele, betanítása átlagosan 25 000 dollárjába kerül egy cégnek, ilyen melléfogásokat nem nagyon engedhetnek meg maguknak. Ugyanebből a tanulmányból az is kiderül, hogy azoknak az új alkalmazottaknak, akik végül nem válnak be a cégnél, 90%-ban nem a tudásával vagy képességeivel van a probléma, hanem inkább a személyiségével, azzal, hogy emberileg nem illik valamiért a kialakult munkahelyi környezetbe. Az új interjú-technikák éppen az ilyen jellegű hibákat hivatottak kiküszöbölni.

allasinterju.jpg

Projektek

Egyre több cég kér a jelentkezőktől prezentációt, ad ki próbafeladatként egy projektet. Persze ezek nem élesben mennek, de olyan típusú feladatot imitálnak, amilyet a jelentkezőnek munkába állása után végeznie kellene. A jelentkezőnek egy prezentációt kell készíteni válaszul. A projekt paraméterei általában nincsenek tökéletesen körülírva, így próbára teszik a pályázó problémamegoldó képességét és kreativitását is.

Video prezentációk

Persze az interjúk maguk is változnak. A video prezentáció az új sláger. Nem, nem a Skype-ról van szó. Olyan video prezentációkat várnak, amelyek könnyen megoszthatóak e-mailben, vagy felhőn keresztül. Így nem csupán a felvételiző kommunikációs, előadói képességeire derül fény, hanem arra is, mennyire naprakész a különböző technológiai újdonságok használatában.

Sorozat-interjúk

A megszokott állásinterjúk mostanában gyakran meglepő fordulatot vesznek. Nem elég ugyanis a HR-essel beszélgetni. Ez csupán az első lépés. Ha sikerült, akár 2-3 órás sorozat-interjú is követheti, mondjuk a tulajdonossal, a menedzserrel és a későbbi közvetlen főnökkel. Sőt, egyre több helyen adnak lehetőséget arra is, hogy a jelentkezőt későbbi kollégái – függetlenül a beosztásuktól – megismerjék, kérdezzék. Így nem csupán a munkaadók, hanem a jelentkező számára is gyorsan kiderül, hogy be tud-e illeszkedni a céges környezetbe.

A bejegyzés trackback címe:

https://silverfox.blog.hu/api/trackback/id/tr178575452

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FikkFakk 2016.04.07. 17:53:12

Ez egyre rosszabb.

Ha ilyen draga a teves munkaerofelvetel, talan nem az allatos kerdeshez hasonlo baromsagokat kene kerdezni a jelolttol, hanem mondjuk azt, hogy hogyan oldana meg xy problemat, vagy leirni neki egy helyzetet, keszitsen ra excel tablat.

Nem a kommunikaciot meg az onmarkketinget, a hr tudomanyokban valo jartassagot kellene vizsgalni, hanem a feladathoz szukseges skillek megletet, melyseget es megtanulasra valo hajlamot felmerni.
Ezen felul legyen lelkiismeretes, es kesz.

Fekete Pestis 2016.04.07. 18:10:22

@FikkFakk:

"Ugyanebből a tanulmányból az is kiderül, hogy azoknak az új alkalmazottaknak, akik végül nem válnak be a cégnél, 90%-ban nem a tudásával vagy képességeivel van a probléma, hanem inkább a személyiségével, azzal, hogy emberileg nem illik valamiért a kialakult munkahelyi környezetbe."

Gyulimali 2016.04.07. 19:36:26

@Fekete Pestis:
Szerintem pedig vagy a munkahely nem profi, vagy a munkavállaló.
Egy munkahely azért munkahely, mert az ember ott DOLGOZIK.
Ezt vagy tudja profi módjára művelni, vagy nem, de ennek semmi köze ahhoz, hogy beleillik-e a környezetbe vagy sem.
A profi onnan ismehető fel, hogy akkor is tud hatékonyan együttműködni egy kollégával, ha történetesen legszívesebben megfojtaná.
Ha valaki még esetleg jóban is van a többiekkel, az csak plusz öröm.
Az már egy másik dolog, hogy meddig marad meg az illető azon a munkahelyen, de erre pedig ot van a próbaidő.
Ez, természetesen nem keverendő össze az alapvető udvariassággal.
Ha valaki egy elviselhetetlen, agresszív seggfej, attól gyis meg fognak szabadulni, de ez már akkora mértékű összeférhetetlenség, aminek azonnal ki kellene esnie az interjún.

halaloszto 2016.04.07. 19:39:40

A házifeladat jellegű feladatok teljesen értelmetlenek. Triviális segítséget igénybevenni hozzájuk, és felmérhetetlen hogy mennyi időt töltött a kidolgozásukkal az illető. Pedig a hatékonyság eléggé lényeges szempont.

Void Bunkoid 2016.04.07. 19:49:27

@Gyulimali: ezzel a kommenttel egyetértek amúgy, egy munka hatékony elvégzése egy feladat, amiben alapvetően az adott feladat sikeres teljesítéséhez szükséges képességek a mérvadóak, és nem az, hogy Jocika ismeri-e már Vivikét az egyetemről, és jóban vannak-e, vagy tetszik-e a pofikája, vagy jól el tudnak röhögcsélni és élik-e egymást.

A munkahely munkahely, és nem társalkodóklub vagy kocsma. Egyszer kicsit a hadsereghez hasonlítottam, hogy amikor teszem azt egy osztag tűz alá kerül, és valamelyik bajtársad éppen beszorul egy lepukkant lada mögé, miközben három irányból próbálják cafatokra lőni, és ha az a parancs, hogy szedjétek ki onnan, akkor kutya kötelességed kidugni a fejed és fedezni a gyereket amíg visszavonul, és akár meg is dögleni érte. Akkor is, ha történetesen amúgy nem szereted, mert annyira büdös a lába, hogy nem lehet tőle aludni a barakkban.

Ha valaki komolyan antiszociális, az alapvetően MAGÁTÓL el szokott menni bármilyen csapatjátékot igénylő melóhelyről, mert nem csapatjátékos, hanem beteg.

Aki viszont nem antiszociális, de ilyen személyes tetszési indexek alapján válogatja meg, hogy kivel hajlandó együtt dolgozni, az viszont szintén nem csapatjátékos, de nem mentálisan beteg, csak egyszerűen szintén nem jó munkaerő, mert ezen a hozzáálláson látszik, hogy ő nem elsősorban dolgozni jár be a munkahelyére.

gizmo266 2016.04.07. 21:46:40

Nekem egyszer azt javasolták, hogy menjek hullaházba dolgozni, mert ott nem várják el a csapatmunkát. Lehet hogy antioszociális vagyok?

Sandor Akarki 2016.04.07. 22:15:57

$25K hogyan jött ki? Valami vicc, ugye?
Aki pedig azt akarja, hogy otthon feladatokat oldogassak meg (amit egyébként lehet, hogy használnak valamire; láttam olyan céget aki feldarabolta a bonyolultabb logikát és felvételi feladatnak osztogatta ki) annak EUR 120 per óra.

Sandor Akarki 2016.04.07. 22:18:12

@gizmo266: Hullaház is csapatmunka, egy nagyobb darabot 3-4 még élő emel, szóval nincs választás.

DocBulywood 2016.04.07. 22:49:58

Ezzel sokat mondottál:
"... hogy emberileg nem illik valamiért a kialakult munkahelyi környezetbe. ..."

Mi az a valamiért?

Ha van humora, az a baj,
Ha nincs humora, az a baj,
Ha gondolkozik, az a baj,
Ha nem gondolkozik, az a baj.

Ha őszinte vagyok, az a baj,
Ha ködösítek, az a baj,
Ha szemtől szembe, az a baj,
Ha a háta mögött, az a baj.

Ha segítek másnak, az a baj,
Ha segítséget kérek, az is baj?
Ha nem segítek másnak, az a baj,
Ha nem kérek segítséget, az a baj...

Ha nem flörtölget, az a baj,
Ha flörtölget, az a baj,
Ha nem megy a kollégákkal hullarészegre inni magát, NA EZ A BAJ!
Ha nem cigizik / kokózik / kurvázik, ez a LEGNAGYOBB BAJ!

Szóval, pontosan mi a probléma azzal a munkavállalóval, akivel 90%-ban semmi probléma nincs? Hogy nem nyal be a felettesnek? Hogy kora reggel nem lengi körül a hónaljszag, mint a többi kollégát?
Vagy van ötlete, melyről egyből lerí, hatékonyabb, gyorsabb, mint azé, aki kitalálta?

DocBulywood 2016.04.07. 22:54:27

@gizmo266:

A hullaház nyugis.

Nem kell a szemben / mögötted lévő koleginát hallgatni órákon keresztül, h a gyereke a taknyán csúszott a járdán, aztán jött a helikopter és egy géppuskasorozattal szitává lőtte a járda felé közeledő autót, mert úgy vélte, el akarják ütni, de nem is, csak a férje volt és fel akarta venni a családot, de nem tudta, mert mögötte jött egy 58 tonnás dupla vontatmányos nyergesvontató, melyből bömbölt a zene, de nem hallotta a kolegina, mert a gyerek kezét fogta, aki azzal szórakozott, hogy a taknyát kifújta, majd visszaszívta, lengette...

Irigylem azokat, akik nyugodt, kussban lévő környezetben tudnak dolgozni.

Megfigyeltem, ha hozzánk bejön valaki, kib.szott nagy hangerővel beszél a másikkal. Leszarom, mit akar, ne zavarjon. Ha szólok, h a hangerőt lejjebb kéne venni, mert valaki dolgozna, akkor én vagyok a rossz.

Ennyi.

kismokus41 2016.04.08. 09:08:41

Én multikhoz vagyok szokva, ahol alap a csapatjáték és fel sem merül, h akadályozzák egymást a dolgozók, mindenki a munka elvégzése érdekében segiti a másikat. (Ha mégsem, azonnal az utcán találja magát az ember). Ezután bekerültem egy olyan cégbe, ahol az ügyvezető megengedi, sőt elvárja, h az osztályok és a munkatársak versengjenek egymással, azaz senki nem segit a másiknak és ott akadályozza, ahol csak tudja. Aztán csodálkoztak, h otthagytam őket, pedig ők elégedettek voltak a munkámmal, de "személyiségileg nem illettem bele a környezetbe". Pedig semmi gond a személyiségemmel, csak 10szer annyi energia úgy dolgozni, h mindenki hátráltat.
Plusz, az sem segített, h a besúgó szerepben beültettek a szobába 4.-nek egy folyamatosan pofázó anyukát, akinek a szobában ülőktől eltérő, gondolkodást nem igénylő, copy-paste tipusú munkája volt, és aki el sem tudta képzelni, h lehetetlenség rendesen odafigyelni az én gondolkodást igénylő munkámra, ha vki folyamatosan pofázik egész nap velem szemben.
(Amúgy tényleg nem értem, h miért képzeli minden anyuka, h a világon mindenki kiváncsi arra, h ki mit hányt az oviban vagy h mi lesz a vacsora náluk aznap.)
Ezen kivül persze a vezetők hozzánemértése, döntésképtelensége, a dolgozók feje feletti intézkedések és a "csókosok mindent megengedhetnek maguknak" hozzáállás is segítettek a döntésben. :)

2016.04.08. 09:51:22

@Sandor Akarki:
Teljesen reális. Ez egy éves átlagbér az USA-ben. De az új kolléga betanítása lefoglal másokat is, a felvétele is pénzbe kerül, az infrastruktúrát is használja. Ha 2-3 hónap múlva derül ki az alkalmatlansága, az még többe is kerül.

halaloszto 2016.04.08. 10:05:55

@Gyulimali: együttműködni ok, de a kreatív értelmiségi munkakörök nagyrészében nem együttműködni kell hanem együtt dolgozni. ahhoz hogy mindenkinek meglegyen a jól meghatározott saját feladata nagyon komoly munkaszervezés, és erre alkalmas munka kell. egy autó összeszerelő üzemben vagy gumigyárban ezek adottak, ha a melós együttműködő akkor készen is vagyunk. Ettől komolyabb feladatok esetén viszont nincs minden egyénre lebontva és nem is lehetséges. Csapatoknak kell együtt dolgozniuk, saját maguk között felosztani a munkát, egymást segíteni, egymást motiválni, egymást támogatni. Ez nem működik emberi kapcsolatok és viszonyok nélkül. Akár csak eltérő társadalmi háttér is akadályozhatja a közös munkát, kulturális, életkorbeli különbségek is.

sdani 2016.04.08. 10:15:47

A sorozatinterju nem újdonság. A legtöbb komolyabb pozícióra nem egy beszélgetés alapján kerülnek be emberek. Nekem volt olyan interjúm, ami reggel az én előadásommal kezdődött, majd beszéltem a csoportvezetővel, fél óra szünet, beszéltem a department vezetőjével, majd ebéd a csoporttal (fejesek nélkül), majd még valami megbeszélés volt, de akkor már annyira kész voltam agyilag, hogy már nem is emlékszem sokmindenre.

bonfred 2016.04.08. 11:08:15

Nem kell prezentáció, csak a HR-es helyett egy szakmabelit kell beültetni az interjúra. A kollégák közé beültetést velem már 1999-ben megcsinálták, ezt jó dolognak tartom.

Pan Modry 2016.04.08. 11:22:35

@Gyulimali:

ez azert nem teljesen igy van, ha valahol nem erzem jol magam, akkor szivesebben dolgozok olyan helyen ahol jol is erzem magam.
A profi munka meg persze alap. De minek dolgozzak olyan helyen ahol nem szeretem annyira a kornyzetet ha megtehetem hogy olyan helyen dolgozzak ahol jol is erzem magam. (Raadasul szemelyes tapasztalatom, hogy tobbnyire ott ment jol a melo es a profit ahol jo volt a hangulat es jol ereztuk magunkat munka kozben).

Az az allaspont amit te kepviselsz idejetmult.

Pan Modry 2016.04.08. 11:24:18

@Sandor Akarki:

szerintem nem vicc, sot en tobbre tippeltem volna.

bElannaTorres 2016.04.08. 12:39:36

megint nagyon a lényeget nézik. Nem ám a problémamegoldó képességet vagy logikát. Én tervezőként dolgozok, nagyon vicces, mikor kiadnak egy munkát és rá egy napra részletes költségvetést kérnek és úgy mondják "csak költségvetés" nem kiviteli terv. Ami azért vicces mert azt csak a megtervezés után lehet megcsinálni korrektül. De ennyi eszük sincs hülyemagyaroknak mert az élen még mindig azok dolgoznak, akik az előző rendszerben csak a seggnyalást tanulták munka hiányában.
Mindenki fél, hogy nem lesz munka ezért amit a megrendelő kér azt meg is kell kapja. Kedves megrendelők is felfoghatnák végre, azért bíznak meg szakembert mert ők nem értenek hozzá. Ugyan hogy nézne már ki, ha a sebésznek megmondanám, hogy először vegye ki a vakbelet aztán vágja fel a hasat.

mindegy, most nincs kedvem ezt jobban leírni, egyszerűen dühít a dolog. Aztán csodálkoznak, hogy hiány van tervezőmérnökökből, mert a fiatalok nem szívatják magukat kis pénzért. Persze majd még videón is majomkodok ilyen munkahelyekért.

Gyulimali 2016.04.08. 19:52:37

@halaloszto:
...nagyon komoly munkaszervezés, és erre alkalmas munka kell...
Igen, ezt nevezik profizmusnak. És ez hiányzik a legtöbb magyar kkv-ből, és ez kezd kikopni az országba beköltöző multiknál is, amint a külföldiek elkezdik a kezdeti felfuttatás után átadni a cégvezetést a magyar vezetőknek...
Minden munka alkalmas a feladatok felbontására. Ha ez nem sikerül, akkor annak a rossz vezetés az oka.
...Akár csak eltérő társadalmi háttér is akadályozhatja a közös munkát, kulturális, életkorbeli különbségek is...
Egy igazi profit ilyen dolgok nem akadályoznak.
Ugyanis a hozzáértő ember rendelkezik pl. empátiával is, és képes arra, hogy megtalálja a közös hangot más társadalmi hátterű, más kultúrális hátterű és más életkorú munkatársakkal is.
Mondjuk előitélet nélkül.
Ha pedig a másik fél nem szimpatikus, fúr, vagy akár nyiltan ellenséges, akkor pedig rendelkezik megfelelő diplomáciai képességekkel, hogy a helyén tudja kezelni a másik felet.

Gyulimali 2016.04.08. 19:55:30

@Pan Modry:
Igen, ahol túl sokat akadályoznak, onnan el kell menni, ez kétségtelen.
Én, személy szerint jól megélek jelnelg ebből az Idejétmúlt álláspontból, de ez már csak én vagyok.
süti beállítások módosítása