Ahogy a munkaerőpiac is állandó változásban van, az állásinterjú-trendek is évről évre megújulnak. Ma már senki nem lepődik meg azon, ha megkérdezik tőle, milyen állat lenne – inkább az tűnik mulatságosnak, hogy vannak még HR-esek, akik ezt a kérdést még mindig felteszik.
A kihívásokhoz pedig alkalmazkodni kell, méghozzá gyorsan. Az álláskeresők olyan munkahelyet keresnek, ahol lehetőségük van fejlődni, előre lépni. A munkaadók pedig olyan munkavállalókat, akik innovatívak, könnyen alkalmazkodnak - mondja Bácsfalvi Judit, a ManpowerGroup toborzási szakértője.. Az új trendek ezekből az elvárásokból fakadnak. A régi módszerek ugyanis nem működnek, legalábbis a Forbes kutatása szerint. Ebből ugyanis az derül ki, hogy a hagyományos interjúztatási technikákkal felvett alkalmazottak 49%-a nem válik be, és mivel egy új munkatárs felvétele, betanítása átlagosan 25 000 dollárjába kerül egy cégnek, ilyen melléfogásokat nem nagyon engedhetnek meg maguknak. Ugyanebből a tanulmányból az is kiderül, hogy azoknak az új alkalmazottaknak, akik végül nem válnak be a cégnél, 90%-ban nem a tudásával vagy képességeivel van a probléma, hanem inkább a személyiségével, azzal, hogy emberileg nem illik valamiért a kialakult munkahelyi környezetbe. Az új interjú-technikák éppen az ilyen jellegű hibákat hivatottak kiküszöbölni.
Projektek
Egyre több cég kér a jelentkezőktől prezentációt, ad ki próbafeladatként egy projektet. Persze ezek nem élesben mennek, de olyan típusú feladatot imitálnak, amilyet a jelentkezőnek munkába állása után végeznie kellene. A jelentkezőnek egy prezentációt kell készíteni válaszul. A projekt paraméterei általában nincsenek tökéletesen körülírva, így próbára teszik a pályázó problémamegoldó képességét és kreativitását is.
Video prezentációk
Persze az interjúk maguk is változnak. A video prezentáció az új sláger. Nem, nem a Skype-ról van szó. Olyan video prezentációkat várnak, amelyek könnyen megoszthatóak e-mailben, vagy felhőn keresztül. Így nem csupán a felvételiző kommunikációs, előadói képességeire derül fény, hanem arra is, mennyire naprakész a különböző technológiai újdonságok használatában.
Sorozat-interjúk
A megszokott állásinterjúk mostanában gyakran meglepő fordulatot vesznek. Nem elég ugyanis a HR-essel beszélgetni. Ez csupán az első lépés. Ha sikerült, akár 2-3 órás sorozat-interjú is követheti, mondjuk a tulajdonossal, a menedzserrel és a későbbi közvetlen főnökkel. Sőt, egyre több helyen adnak lehetőséget arra is, hogy a jelentkezőt későbbi kollégái – függetlenül a beosztásuktól – megismerjék, kérdezzék. Így nem csupán a munkaadók, hanem a jelentkező számára is gyorsan kiderül, hogy be tud-e illeszkedni a céges környezetbe.