Úgy nagyjából két héttel ezelőtt indította útjára az ENSZ „Dilemma" névre keresztelt kampányát. A kampány a menekültekért készült, de alapvetően a többségi társadalomnak szól. Az ENSZ célja, hogy elgondolkodtassa az embereket, próbálja megértetni velük a menekültek helyzetét, és most, amikor a gazdasági válság miatt világszerte nagy a munkanélküliség és erősödnek a szociális feszültségek, elérni azt, hogy egy kicsivel több empátiát tanúsítsanak azok iránt, akiknek nemhogy a megélhetése, hanem egészen konkrétan az élete a tét.
Hogy miért „Dilemma"? A kampány kérdéseket fogalmaz meg. Te mit tennél? Szembenéznél a halállal egy háborús övezetben? Vagy menekülnél, de hátrahagynád a szeretteidet? Beletörődnél a kényszersorozásba, ami azt jelenti, hogy a saját népedet kell gyilkolnod? Vagy kockáztatnád a halált, és megpróbálnál dezertálni?
Aki ezeken a kérdéseken kicsit is elgondolkodik, biztos nem úgy gondol a menekültekre, mint munkaerőpiaci konkurenciára, vagy segélyezett léhűtőkre.
Ahhoz azonban, hogy egy menekült sorsa megváltozzék, munka kell. A Manpower ezért az ENSZ-szel és helyi civil szervezetekkel közösen egy mintaprogramot indított Dél-Afrikában. A program testre szabottan működik: vannak, akiket azonnal munkába lehet állítani, de vannak, akiknek segítségre, tréningekre, képzésekre van szükségük ahhoz, hogy elhelyezkedjenek. De nem csak a hagyományos módon. Meg kell ugyanis tanulniuk azt, hogy vannak jogaik. A program felkészíti őket arra is, hogyan gyakorolhatják, érvényesíthetik ezeket a munkaerőpiacon. Azoknak, akik tanulni szeretnének, a Cape Town-i Egyetem alapítványa segít, hogy megfelelő végzettséget szerezzenek és a jövőben képzett munkaerőként jelenhessenek meg a piacon.
Remény ugyanis mindig van: íme, egy példa: