Ahogy az öltözködésben, az álláskeresésben is vannak trendek, divatok, amelyeket nem árt figyelemmel követni, ha sikeresen szeretnénk pályázni egy állásra. Ez azt jelenti, hogy ha a szakmai múltunk nem is változott, érdemes önéletrajzunkon némi ráncfelvarrást végrehajtani. A careerbuilder összefoglalja azokat a pontokat, amelyekre oda kell figyelni.
Az önéletrajzok többsége a szakmai előélet időrendbe szedett felsorolásával kezdődik. Karen Southall Watts, business coach azt mondja: az önéletrajz első harmada olyan, mint egy első osztályú telek: nem érdemes nyilvánvaló információkra pazarolni. Ez itt a reklám – az önreklám – helye. Érdemes a személyes brandünk építésére, képességeink, készségeink bemutatására használni. Az elérhetőségek alá rögtön írjunk pár soros bemutatkozást, kiemelve eddigi sikereinket, eredményeinket, tapasztalatainkat és képességeinket.
Amikor megtervezzük az önéletrajzunkat, mindig figyeljünk arra, kinek is szánjuk. Az első számú szabály, hogy a megjelenés mindig egyszerű legyen. Bizonyosodjunk meg arról, hogy a formátum kompatibilis azzal, amit a toborzók, hr-esek használnak. A legtöbb esetben ugyanis önéletrajzunkat nem egy személy, hanem egy program “olvassa”. Az olyan önéletrajzok, amelyeknél a név és az elérhetőség a fejlécen szerepel, vagy amelyben fantáziadús grafikai elemek vannak, ahelyett, hogy figyelemfelkeltőek lennének, olvasatlanul a kukában végezhetik. A programok ugyanis kulcsszavakat keresnek, a megfelelő formátumban. Ha az önéletrajzot több formátumban is elkészítjük (mondjuk world és PDF), jelentősen megkönnyíthetjük a toborzók dolgát, no meg a sajátunkat is.
A közhelyes megfogalmazás helyett írjunk konkrét eredményekről! Ahelyett, hogy magunkat keményen dolgozó, szorgalmas, kreatív, szakértő munkatársként jellemezzük, mutassuk be eddigi karrierünk eredményeit. Például: “Sikerült az adminisztrációs költségekből 1 millió dollárt lefaragnom, ami lehetővé tette az értékesítő csapat létszámának bővítését” ahelyett, hogy a “Pénzügyi és költségvetési elemzéssel megbízott csapatot vezettem.”
Arra azért vigyázzunk, hogy a kulcsszavak, mint pl. “kreativitás”, vagy “önállóság” ne maradjanak ki, hiszen ha a program végzi az előválogatást, ezek fontosak lehetnek.
Mindig írd oda, mivel is foglalkozott a cég, amelynél előzőleg dolgoztál. Ha te úgy is gondolod, hogy a korábbi munkaadód nagy név, amelyet mindenki ismer, lehet, hogy a toborzó másként látja. Ezért fontos, hogy kiemeld a hasonlóságokat a korábbi és a vágyott munkahely között. Ilyenek lehetnek például az azonos szektor, a hasonló cégméret, céges kultúra.
Fontos, hogy profinak tűnj, nem csupán az önéletrajzban leírtak, hanem a megadott elérhetőségek alapján is. Ma már szinte biztos, hogy a HR-es nem postán küldi neked levélben az értesítést, ezért az elérhetőségeknél szerepeltesd a telefonszámaidat, az e-mail címed, a közösségi oldalakon való elérhetőségedet, és ha van olyan, a saját honlapod címét. Mindezeket persze úgy, hogy a leendő munkaadó ne fusson bele olyan információkba, amelyeket nem neki szántál. A szivecske24.kukac.mail.com például nem tűnik túl profi e-mail címnek, mint ahogy az is romba döntheti az imázsodat, ha csücsörítős, tükörből fotózott képekkel van tele a facebook oldalad.