Egyedül nem megy. Igaz ez a vállalkozásokra is. Hiába zseniális, nagy munkabírású, sokoldalúan képzett és tapasztalt egy vállalkozó, az üzlet sikere mégis azon múlik, meg tudja-e szerezni – és persze tartani – a legjobb munkavállalókat. Azt gondolhatnánk, hogy amikor a munkanélküliség világszerte csúcsokat dönt, egyszerű feladat megfelelő alkalmazottat találni. Pedig éppen hogy nehezebb, mint bármikor. A beteges gazdasági környezetben a munkaadók nem engedhetik meg maguknak a rossz döntéseket. Nincs vesztegetni való idő és pénz. Márpedig egy rossz döntésnek nagy ára van. A toborzás, az interjúztatás, az új alkalmazott szerződtetése, betanítása, tréningezése mind idővel, költséggel jár. És akkor még nem is beszéltünk a fizetésről, adóterhekről. A Grow America nevű tanácsadó szervezet alapítója, Alan Hall szerint hét alapvető kérdést mindenképpen vizsgálni kell ahhoz, hogy ne fogjunk mellé, amikor munkavállalót keresünk.
Kompetencia. Igen, még mindig ez az első szűrő. Vajon a jelölt megfelelő képzettséggel, képességekkel, gyakorlattal rendelkezik? Megvan minden tudása és adottsága ahhoz, hogy megfelelő színvonalon elvégezze a munkát?
Alkalmasság. Az alapvető feladatokon kívül képes-e a jelölt olyanokat is megoldani, amelyek több erőfeszítést, kreativitást kívánnak? Az alkalmasság több, mint a kompetencia. Azt jelenti, hogy a potenciális munkavállaló fejlődőképes, idővel olyan munkát is elláthat, amely nagyobb felelősséggel jár.
Összeférhetőség. Hogyan illeszthető be az új munkatárs a szervezetbe? Jól kijönne a kollégákkal? És ami még fontosabb: az ügyfelekkel, partnerekkel?
Elkötelezettség: A jelentkező komolyan gondolja, hogy hosszú időn át a cégnél szeretne dolgozni? Vagy átjáróháznak tekinti a munkahelyet, és csak a jobb lehetőségre vár? A korábbi munkahelyeken eltöltött idő segíthet a válaszadásban.
Karakter. A jelölt olyan személyiség, akinek az értékei összhangban vannak azokkal, amelyeket a főnök, a cég fontosnak talál? Becsületes? Megbízható? Megtartja az ígéreteit? Magányos farkas vagy csapatjátékos?
Kultúra. Minden cégnek megvan a saját kultúrája – a módja annak, ahogy az emberek egymással beszélnek, kommunikálnak. A céges kultúra közös értékrenden és elvárásokon alapul, amelyek befolyásolják a vezetők és az alkalmazottak viselkedését. Azok a munkatársak, akik nem alkalmazkodnak a céges kultúrához előbb vagy utóbb problémákat okoznak a rendszerben.
Kompenzáció. Munkaadóként meg kell bizonyosodnod arról, hogy a munkavállaló elégedett az ajánlott fizetéssel, juttatásokkal. Ha ez nincs így, hiába lenne vonzó a munka, alul teljesít, és olyan állás után néz, ahol jobban megfizetik. Vagyis lehet, hogy kifogtad az aranyhalat, de az leugrik a horogról.